02 december 2010

Filmrecension: Easy A

Easy A
Will Gluck, USA

Årets tonårskomedi i USA är en lustig röra av snygga skådisar, snärtiga repliker och ett rejält luftslott till manus. Grundidén är att gymnasietjejen Olive ljuger om att hon ska på date för sin bästa polare (för att slippa åka med och campa med dennes hippieföräldrar), en lögn som eskalerar lavinartat då Olive låtsas ha legat med en av skolans bögar för att se till att han stannar i garderoben och som snart gör att hon teoretiskt men inte praktiskt är skolans "hora att hyra" för alla nördar som behöver ett låtsasförhållande.
Någonstans finns här en rolig idé, men det hela är utfört så styltigt och blir så ologiskt att allt det varma försvinner och det känns ohyggligt kallt och hjärtlöst. Man småfnissar och ler genomgående åt roliga karaktärer, bilder, blinkningar och repliker - men man bryr sig aldrig nämnvärt om vad som händer med Olive.
Det blir dessutom inte bättre av att filmen tar i så den spricker för att försöka nå upp till den charm och det hjärta som fanns i åttiotalets John Hughes-klassiker, men samtidigt inte vågar göra det på egna ben utan måste såklart modernt, popkulturellblinka helt öppet till dessa filmer genom att visa klipp och blanda in kopierade element ifrån dem.
Ett annat av mina problem är huvudrollsinnehavaren Emma Stone, som hyllats för rollen och spås bli en av Hollywoods nya romantiska komedienner, som är så upptagen med att spela tufft och coolt "loveable quirky" att hon känns helt overklig och man bryr sig inte det minsta om henne.
Visst, det är inte tågolycka. Här finns gott om positiva saker som gör det hela mer än uthärdligt; Olives föräldrar spelade av Patricia Clarkson och Stanley Tucci är två helt galna föräldrarkaraktärer som ändå lyckas kännas levande på grund av skickligt skådespeleri, Lisa Kudrow är skön i rollen som en elakt, slynig kurator och den träiga skådespelarstilen hos Gossip Girls Penn Badgley passar honom perfekt här i rollen som det alldeles, alldeles för nedtonade objektet för Olives riktiga känslor.
Hyfsad charmig underhållning för en bakissöndag, men inte hälften så bra som det tror att det är.