06 september 2010

Läget Just Nu – Vecka 1036




”Happiness” – Skiva med Hurts Åt/3v
Så. Nu har ni också hört skivan som jag varit så besatt av den senaste månaden. Vad tyckte ni? Vad jag tyckte hittade ni ju i bloggen tidigare i veckan och här kommer vad som stod i QX:
"Den här skivans två första singlar Better than Love och Wonderful Life kan kanske i kombination med Roxy Music-estetiken i sina videos ge intryck av att Hurts bara är en åttiotalspastisch. Att bandets sångare Theo ser ut som en blandning av sångaren i Bros och en ung Neil Tennant gör kanske inte misstankarna om ett brittiskt popband ridandes på en nostalgisk åttiotalstrend mindre, men inget kunde vara mera fel. För när man lyssnar på den här sensationella debutens radband av fantastiska pop-pärlor märker man snabbt att musiken är, om inte tidlös, så i alla fall fast förankrad i nutiden - detta trots att produktionen traskar omkring med breda axelvaddar lyssnandes på band som Human Legue, OMD och Ultravox i sin freestyle. Inledande Silver Lining kunde ha gjorts av Rihanna om man tagit bort Depeche-syntarna och Army of Lovers-körerna, Sunday är The Killers mixat av Pet Shop Boys och refrängen i Devotion (en duett med självaste Kylie Minogue) är en mollig balladkusin till Bad Romance. Samtidigt pudrar Manchester-duon alltså sina starka refränger med åttiotalets allra mest nostalgiska ljudbild och tillsammans med en genomgående svärta – men ändå med en känsla av hopp - blir kombinationen helt oemotståndligt för undertecknad. En av årets bästa skivor och den bästa debuten på år och da'r."
Jag kan inte sluta lyssna. Och glöm inte läsa min komis Johans intervju med pojkarna HÄR.
"I Rymden Finns Inga Känslor" – Film av Andreas Öhman Ny
Snygg och supercharmig debutfilm som med en stark scenografi och ännu starkare karaktärer lyckas göra en romantisk komedi utan att ha med någon romans och ha Aspbergers syndrom som utgångspunkt. Sockrad med svensk indiepop och kryddad med bra och okända skådespelare som gör udda och varma karaktärer i vad som förmodligen är en av årets bästa svenska filmer. Läs mera HÄR.
"Toy Story 3" – Film av Lee Unkrich Ny
Den här filmen och vad jag tycker om den har ni också redan kunnat läsa om HÄR i bloggen, så jag nöjer mig med att lägga den trea här och påminna om att den här animerade filmen om leksaker innehåller mera action, budskap och starka känslor än någon annan av sommarens big budget-filmer i år. Ett absolut måste. Helst i 3D.
"Maybe I'm Crazy" – Läckt spår med Monarchy Ny
Om ni tar min besatthet av Hurts och multiplicerar den med tre så har ni min polare Johans (jupp, han med intervjun igen) besatthet av den brittiska (och mask-klädda) gruppen Monarchy. Deras musik ligger inte långt ifrån Hurts, men den är inte riktigt lika dramatisk och drar lite, lite mer åt rockhållet (tex You Don't Want To Dance With Me luktar lite som ett syntigare Scissor Sisters). Deras skiva dyker upp först nästa år, men en singel (Love Get Out of My Way) finns ute och går att lyssna på på Spotify och grabbarna körde såklart flera spår på sin Popagandakonsert förrförra helgen. Bäst? Den här radiovänliga popdiscon. Lyssna själva!



"The Wire" – DVD-box Ny
Efter att ha läst om "världens bästa TV-serie" i så många Aftonnbladet-krönikor att de hade räckt härifrån och till The Wires Baltimore om man la dem i rad och tre i bredd så tog jag mig i kragen och köpte boxen med alla fem säsongerna. Hittills har jag bara hunnit se tre avsnitt (så jag antar att mitt omdöme och listplaceringen kan komma att ändras i ju mera jag ser de kommande veckorna) men visst är det riktigt bra. Världens bästa? Njaa. Jag väntar mede att skriva under där än. Riktigt så mycket Bruce Springsteen och butchflata är jag kanske inte. Men som komplex och välskriven polisserie slår den det mesta och den är otroligt vanebildande bara efter första discen. Ibland är det rätt skönt att vara sist av alla också. Då har man så mycket bra kvar.
Ohoj Saltlakritssås Hard Topping Ny
Jag älskar ju saltlakrits och jag är besatt av hard topping-glassåser, så den här kombinationen är såklart oemotståndlig för mig. Men använd den mest på vaniljglass…annars kan det bli lite väl mycket smaker.
"Cake Mania" - iPhonespel Ny
De som varit med ett tag i bloggen minns att jag var så besatt av det här spelet på min förra Ericssonmobil att jag nästan spelade sönder den…eller snarare: den gick tillslut sönder och då kunde jag inte spela Cake Mania mer. Det var det som tillslut fick mig att se ljuset igen efter månaders fastklistring vid skärmen. När jag köpte min iPhone så kastade jag mig över samma spel, men faktum är att jag aldrig riktigt fastnade för det i pekskärmsversion – förrän nu. Nu är jag där igen tillsammans med Jill och hennes kakor, och ögonen är återigen fykantiga.
"X-Factor" 3v
OK. Jag ska erkänna att jag nästan har trevligare på grund av X-Factorfesterna (grymt i lördags, boys) än själva programmet i år. Talangkvoten känns inte alls lika spännande som ifjol eller i förrfjol – men förhoppningsvis fixar det sig till veckofinalerna kommer igång. Nu har jag ju istället snöat in på Australiens X-factor och sett fyra avsnitt den här veckan…så jag har ju en utväg där om britterna skulle fortsätta lika svagt. Med det sagt, så handlade lördagens avsnitt i stort sett bara om Cher och Liam. Här har ni dem.





"FFs fläskfilé" Ny
Vi hade en otroligt mysig fredag jag, FF och Johan, när J fixade så att jag också kan se X-Factor hemma och FF lagade den mest fantastiskt saftiga marinerade fläsfilén med smarrig rödvinssås och dagsfärska rotfrukter. Sjukt gott. Inte ens Kristallen kunde förstöra den kvällen.
"Sommar-TV" 4v
Project Runway (fortfarande en av de bästa säsongerna), Mad Men (ljuvligt, ljuvligt), True Blood (bara ett ynka avsnitt kvar tyärr – hur ska jag klara mig), Covet Affairs (guilty pleasure grande) får väga upp att Top Chef kastade ut helt fel deltagare (och fastslog definitivt att det här är den sämsta säsongen av alla Emmyvinnarens årgångar) och att Persons Unknown visade sig sluta superfånigt och galet rörigt. Och om två veckor drar höstsäsongen 2010 igång på riktigt. Sjukt spännande!
"Temple Grandin" – TV-film av Mick Jackson Ny
Såg Emmy-galan och var såklart tvungen att kolla in vad det var för TV-film på HBO som Claire Daines mfl vann så otroligt många priser för. Svaret är en väldigt, väldigt kreatursfylld film om en autistisk dam som förändrade köttindustrin och blev taleskvinna för en hel massa autistiska barn. Kanske inte det bästa jag sett, men tillräckligt intressant och välspelat för att knipa åt sig sista placeringen här på listan.




"Creamy Ice" - iPhonespel
En ganska blek variant av Cake Maina fast med glass. Mycket mera lättspelat och underhållning för stunden (och absolut inte en lika pinsam rip off som Vegetarian Samurai är på Fruit Ninja) men jag rekommenderar Cake Mania före.
"Marabou Sensation Cookies & Cream"
Namnet låter godare än det är egentligen (och det är inte värt 140kcal per rad, jag lovar) – men värst är att pressbyron hade mage att ta 32 spänn för något som borde kosta 20. Jaja, jag går inte under, jag är inte smålänningssnål och vad är 12 spänn – men det är själva grejen. En chokladkaka från marabou ska inte kosta mera än en halvflaska vin. Då är nåt fel.




Förkylning

Det slår ju aldrig fel – såfort jag börjat komma igång ordentligt med kost och träning så kommer det en elak halsinfektion och förstör precis allting. Så sjukt tråkigt. Försvinn! Snabbt!
Kristallengalan
Såg Emmygalan i veckan med sitt fantastiska öppningsnummer, rappa tempo och välförtjänta pristagare...och då är nästan den svenska Kristallengalan en förolämpning mot alla oss som älskar TV. Visst, årets absolut bästa serie Solsidan blev rättvist galans största vinnare, men hela arrangemanget, prisutdelarna, manuset och de urusla programledarna (Linda Whatshername var fruktansvärd) gjorde det hela helt otittbart. Gör om och gör rätt.
Peter Jihde
Jag har avskytt den där mannen ett bra tag nu, men när han – appropå att sämsta säongen av Idol någonsin inte vann en Kristall (när det såklart aldrig ens skulle ha nominerats) – helt världsfrånvänt och på allvar kan säga "Jag är besviken för att Idol inte vann eftersom jag tycker att vi håller på att utveckla ett från början föraktat koncept till något som väldigt många bryr sig om. Så gällande Idol känns det bittert." då hamnar han i botten på den här listan igen.

Ungefär så just nu.

Inga kommentarer: