16 april 2010

Låtrecension: "Invisible Light" - Scissor Sisters

Jag ska inte alls säga att jag gett upp hoppet om Scissor Sisters. Inte alls. Jag har istället haft väldigt höga krav på deras kommande platta. Men att de skulle släppa ifrån sig en låt så perfekt som Invisible Light som första smakprov var jag inte alls beredd på.
Nog för att jag hört bra saker om kommande förstasingeln, men I Don't Feel Like Dancing var ju å andra sidan en välrdshit som fick alldeles förlite backup av bra spår på Ta-Dah (så här i bakspegeln en av mina mest överskattade plattor) när den sen kom. Därför känns det helt fantastiskt att höra det här spåret som är kommande skivans avslutningsspår. Det här ekar ordentligt av ljuden från första skivan (kanske mest Comfortably Numb, fortfarande en av historiens bästa och mest geniala covers i mina öron) och ifrån alla de där spåren som läckte ut på nätet innan den släpptes men som aldrig kom med - men detta känns ändå uppdaterat, refrängstarkare och med inslag av allt från The Knife till Michael Jacksons Thriller (Ian McKellen-pratan är så genial att jag vill tillbe den). Det är så här de borde låtit efter debuten istället för att ligga för mycket med Elton John.
Det här är en låt från ett av mina absoluta favoritband (kanske det absolut största) som ingen slår på fingrarna när det gäller att förena rosenskimrande tuggummipop med hallonsmak med skitig och smått illaluktande dekadensrock från ett backroom i Berlin. Kärlek.
Den fick full pott när jag hörde den första dagen, men nu begränsar jag mig för att vara förberedd på att den kan komma att överträffas av spår på plattan. Fan vad jag längtar.



Inga kommentarer: