16 mars 2010

Filmrecension: Alice i Underlandet

Alice i Underlandet
Tim Burton, USA

Jag var kanske en av de få som älskade Steven Spielbergs Hook när den kom. Som barn tyckte jag var underbart spännande att man gjort en fortsättning på Disneys tecknade film (snarare än en nyinspelning) som ändå behöll grunderna i äventyret men lät Peter växa upp. Så här i vuxen version själv kan jag såklart se att filmen har sina brister, men då...då älskade jag den. Nu när har Disney bestämt sig för att göra exakt samma sak med sin tecknade version av Alice i Underlandet har man engagerat en av mina absoluta favoritregissörer Tim Burton att göra Spielbergs jobb, och resultatet är kanske något mera fantasifullt, tekniskt avancerat och bättre skådespelat än Hook, men i stort sett är det samma typ av idé man använt när Alice får återvända som nästan vuxen, med sist första besök som ett grumligt, drömskt minne. Resultatet är en film som är småspänannde och rolig för stunden med Danny Elfman-musik som nästan når Batman/Scissorhands-höjder stundtals, men med Burton-mått mätt är det ändå en klar mellanfilm riktad mot barnen. Fast förmodligen får flera av dem samma känsla som jag fick för Hook, så vem är den här farbrorn att gnälla? Sevärt (och självklart är 3D-varianten ett måste) men inget måste.

Inga kommentarer: