25 januari 2010

Filmrecension: Food, Inc

Food, Inc
Robert Kenner, USA

Eric Schlosser, mannen bakom Fast Food Nation, slår sig samman med regissören Robert Kenner och journalisten/författaren Michael Pollan, för att göra en dokumentärfilm om det de tidigare beskrivit i sina böcker: Hur maten i USA (och världen) gått från den härliga bilden på livsmedelsbutikens förpackningar med glada djur, gröna växter och bönder framför röda stugor, till stora fabriker fulla av gifter och sjukdomar med fruktansvärd djurhållning som hålls om ryggen av korrupta politiker och utnyttjar fattiga människor. Visst, det är något vi hört ett bra tag nu, men det blir inte desto mindre sant eller fruktansvärt att se.
Djurplågeriet är såklart det som känns mest i magen och får en att titta bort, men jag reagerar också på sjukdomarna, korruptionen och det faktum att endast 13 slakterier i hela USA(!)fixar köttet till hela landet och att en hamburgare innehåller kött från ca 1000 olika djur. Dessutom svindlar tanken när man märker hur illa övervakat allt är och hur lätt ett terrordåd skulle kunna slå ut mängder av människor på bara några få dagar.
På det lilla minuskontot lägger jag att det fräcka bildspråket i början försvinner under filmens gång, den enerverande musiken och att de många intressanta historierna (den med mamman som mist sitt barn är riktigt jobbig) varvas med några delar som blir lite pratiga och långa. Delen med de ekologiska idéerna i slutet känns dessutom lite ofokuserad och det blir lite luddigt om filmen vill visa att det finns en ljuspunkt eller påvisa det faktum att de stora kedjorna i stort sett köpt upp hela den ekologiska rörelsen.
Well, kanske 'r det så enkelt att man inte vet det helt enkelt...men det man vet är dock att man knappast lämnar den här filmen oberörd och att det kommer bli svårt att äta kyckling på ett tag. Magstarkt men intressant och ögonöppnande.