25 januari 2010

Läget Just Nu - Vecka 1004




"Survivors" – Säsong 2 på BBC Ny
När jag och mina vänner på nyårsafton 2009 gick igenom vår årliga dos av "Årets-lappar" så tillföll den ganska tunga titeln "Årets Mest Saknade" just den här TV-serien från BBC om ett gäng överlevare som försöker klara sig efter att ett virus raderat ut större delen av världens befolkning. 2008 gick första säsongen och var en av de TV-serier som jag tyckte var absolut bäst och mest spännande det året, 2009 lades de nya avsnitten lite på is av BBC på grund av svininfluensan, men nu är de i full gång igen och det var verkligen action direkt då första seriens cliffhanger klarades av på några minuter för att sedan utökas med att ett helt sjukhus rasade ihop över seriens huvudpersoner. Inte illa, och återigen ett absolut måste.
"Den fantastiska räven" – Film av Wes Anderson Ny
Jag har faktiskt aldrig varit superförtjust i Wes Anderssons filmer (Royal Tenenbaums etc) men när han nu gör stop-motion animation av Roald Dahls saga om den fantastiske Mr Fox så är det en sällsynt lyckad förening av filmform och personlig stil. Andersons skruvade stil fungerar alldeles fantastiskt som fabel i den här historien om hur Mr Fox inte klarar av att leva ett stillsamt liv som tidningsman utan börjar stjäla kycklingar igen, vilket utsätter både honom och hans familj och vänner för raseriet från tre galna bönder. I denna saga för vuxna korsas Fablernas Värld med Wallace & Gromit, rösterna kommer från superstjärnor som George Clooney och Meryl Streep och jag kommer på mig med att skratta högt flera gånger. Rekommenderas varmt. Premiär i februari.
"The Cove" – Film av Louie Psihoyos Ny
En grymt blodig, spännande eko-thriller i toppklass, en garanterad snackis och en dokumentär du inte får missa. Efter ett tips av mannen som startade världens delfinhysteri – Flippers Richard O'Barry – om att de pågår en masslakt av delfiner i en bukt i en japansk fiskeby ger sig ett gäng (ihopsatt lite a' la Mission: Impossible möter Oceans 11) ut för att försöka få tag i sanningen. Samtidigt får man en rätt heltäckande bild av Japans valfångst, byråkrati, muthärvor, kvicksilerförgiftningar och en hel del annat. Ett måste.
"My Heart Is Yours" – Låt med Didrik Solli-Tangen Ny
Jag har hört extremt mycket ris ("säga vad man vill om Kempes pekoral men bra är den inte") och extremt mycket ros ("den här kommer ge Norge deras andra seger i rad i ESC") över den här låten den här veckan, medan jag själv väljer att konstatera att den spelas en hel del i min iPod, att den är en oerhört smart blandning av Malenas Min Plats på jorden, You Raise Me Up och allting Susan Boyle sålde mest av i hela världen ifjol – och såklart att jag är säker på att den har stor chans att vinna i Norge (om Didrik får ordning på nerverna – han var ganska skakig där ett tag) och att den i så fall har alla möjligheter att ge Norge deras tredje topplacering på tre år. Och såklart att Fredrik Kempe är en mästare på den här tävlingen och en snubbe som jag är oerhört stolt över att ha som bekant.



"Filter" – Månadstidning Ny
Äntligen är juluppehållet över och Fokus faller in i min brevlåda igen. Eller så var det aldrig något juluppehåll, utan bara normaltid mellan detta och förra numret och jag har bara längtat så mycket att det känns som en evighet. I alla fall gör det här som torde vara Sveriges bästa "gammelmedia" mig inte besviken den här gången heller. Om Persbrandts alkoholproblem, varför Max von Sydow inte syns i svenska medier och varför det kommer ut tre böcker i Sverige i höst (typ samtidigt) som handlar om kokain är exempel på saker jag inte visste förra veckan, men som Filter har lärt mig nu.
"Food, Inc" – Dokumentärfilm av Robert Kenner Ny
Eric Schlosser, mannen bakom Fast Food Nation, slår sig samman med regissören Robert Kenner och journalisten/författaren Michael Pollan, för att göra en dokumentärfilm om det de tidigare beskrivit i sina böcker: Hur maten i USA (och världen) gått från den härliga bilden på livsmedelsbutikens förpackningar med glada djur, gröna växter och bönder framför röda stugor, till stora fabriker fulla av gifter och sjukdomar med fruktansvärd djurhållning som hålls om ryggen av korrupta politiker och utnyttjar fattiga människor. En fullständig recension kommer snart här i bloggen.
Bullfest hos Johan Ny
Är det ett tecken på att man blivit gammal när ens vänner ordnar födelsedagskalas med kaffe och sju sorters kakor? Kanske. men jäkligt gott var det i alla fall. speciellt den hemgjorda pepparkaksglassen.
Tapas på ManãnaNy
Ska man träffa en kompis ifrån Stockholm som är nere på några timmars visit så är det absolut till Manãna man ska ta honom för att vräka i sig av deras god och billiga tapas. Helst ska man såklart dricka några drinkar och ta ett glas rödvin till också, men är det vit januari räcker det långt med deras ljuvliga baconlindade dadlar.
"The Road" - Film av John Hillcoat Ny
En otroligt snygg och välspelad film om två överlevare i en fruktansvärd framtid. Filmatiseringen av Cormac McCarthys bok lyckas inte beröra mig alls i den utsträckning som jag kanske hade hoppats, men den behagliga längden (här finns inte en enda onödig scen), bra skådespeleri och de otroligt snygga och hemska scenografierna gör att jag ändå tycker om den här nattsvarta och totalt hopplösa dystopin.
"I'm Alive" – Låt med Star Pilots Ny
Nädå, jag har inte pudlat över min stora avsky inför Star Pilots och Higher i Malmö ifjol, men den här låten är något helt annat för mig. Gruppen och konceptet ger jag fortfarande inte mycket för (och är det verkligen Johan Becker som sjunger eller har de plockat bort honom också?) men låten är en schyst partyrökare som jag gärna hade sett i Melodifestivalen – kanske inte med Star Pilots då, men de sjöng inte på demon så det var inte skrivet i sten antar jag. Och ja, jag tycker faktiskt att det ÄR en lite rolig partytricks-idé att de sprängt in så många åttiotalshits i texten som det bara är möjligt. Faktiskt. Hur många hittar ni?




"24" – Säsong 8
Å ena sidan är jag faktiskt ganska trött på 24-upplägget sedan Jack slutade på CTU. De senaste säsongerna börjar ju alltid med att han rycks in i någon stor mordkonspiration mot sin vilja och måste ägna större delen av tiden till att förklara för poliser och andra att han egentligen jobbar för staten. Lite tortyr, lite explosioner och en hel hög med mullvadar. Voila! 24. Å andra sidan är serien fortfarande unik i sitt explosiva actionupplägg, sina tjugofyratimmarsgrej och sina rutor, budgeten känns fortfarande mycket högre än i andra serier och det ÄR grymt spännande allt som oftast. Dessutom utspelas säsong 8 i New York och det är alltid ett plus. De fyra första avsnitten som sändes i rad i veckan (också en 24-klassiker) var enligt samma gamla format – men samtidigt sjukt spännande. Jag är förmodligen fast ännu en gång.
Vit månad
Jag mår väldigt bra av det. Jag får galet mycket saker gjorda på helgerna. Och jag vet att jag snart kommer ta igen det med råge. Men nog är det lite tråkigt att inte kunna dricka champagne på Johans födelsedag eller ta ett glas rödvin till sina tapas när Gnutte är i stan...




"Material Girl" – TV-serie på BBC One

Jag vill ju så sjukt gärna tycka att det här är bra. Efter The Inbetweeners, Misfits, Being Human, Survivors och Skins (snart dags för nya avsnitt igen - hurra!) vill jag ju låtsas att alla brittiska dramaserier jag ramlar över är lika bra och underhållande skrivna...men nä. Det går bara inte med Material Girl. För trots att "spöket" från Being Human (Lenora Crichlow) har huvudrollen så är den här brittiska korsningen av Ugly Betty och verklighetens Project Runway så finns här inget av den seriens nytänkande eller spänning. Det här är istället som en parodi av amerikanska romcoms kombinerat med skådespeleriet och storylajnsen från Skilda Världar eller liknande nittiotalssåpa. Skrämmande förutsägbart, proppfullt med klyschor, kackigt skådespeleri och fåniga repliker. det är tänkt att vara "a fun saga of a girl trying to make it in a competitive professional and personal world, with all the zest of a Hollywood romantic comedy". Det blir bara snyggt skräp.

Min besatthet av semlor
Spriten kan jag tydligen klara mig rätt bra utan. Men semlor? Nope, det går inte alls.
Krockar
Veckan efter denna krockar QX-galan med Filmfestivalen och Schlagerturnén. Tre av de roligaste sakerna på året enligt mig tar ut varandra och jag missar hälften. Idioti. Kunde inte något av det ligga i typ september till november-perioden då det händer nada mer än lövhalka?

Ungefär så just nu.

1 kommentar:

Damian sa...

Det är Lars Säfsund (Biondo) som sjunger Star Pilots låt, han sjöng inför Fredags Melodifestivalen finalen repetetion denna året. Becker alltid såg ut skeptisk om hans framtiden in Star Pilot så kanske det är slut för honom.