31 december 2009

ÅRET 2009

Då var vi där.
Årets sista dag.
Hur har ert år varit?
Mitt har varit ganska rörigt.

Att flytta hem från Stockholm till Göteborg kom väldigt plötsligt och dessutom samtidigt som de plockade bort fönstren i min Stockholmslägenhet (och det var den kallaste juni i Stockholm sedan de började mäta). Så sommaren blev flyttlass och avsked och packa ner och packa upp och flytta runt.

Samtidigt var det ganska skönt att komma hem. Att ha alla vännerna i Göteborg omkring sig. Att slippa resa. Och ha ett eget rum på kontoret på mitt eget företag och inte hos kunden. Även om jobbet blev hell...

Två Londonresor kommer jag att minnas från det här året, och min första festival på Way Out West (speciellt när jag och Carl "myglade" oss in på klubbarna på torsdagen) och så schlagerturnén såklart; med svordomar och taxiresor i Leksand, extasen i Göteborg, partyt (och knarkaröverfallet) i Norrköping och safaritur med Bard, Rolinski & Kempe i Norrköping.

Ett minne som aldrig kommer att försvinna är avskedskvällen med Stockholmskontoret, med några få tappra kvar på en sunkbar i Sibirien, då beskedet om Michael Jacksons död kom och bartendern på 2 minuter fick fram en greatest hits.

Eller alla prylar jag köpte och plötsligt inte kunde leva utan; i första hand min PS3a och mina mobiltelefoner (som först var en C905a och sedan blev en iPhone).

Och svininfluensan och Anna Anka.

Fast i framtiden tror jag 2009 mest kommer vara året då Olle föddes. Mitt första syskonbarn. En glad liten kille som hade lite problem i starten men som när han nu närmar sig sex månader är allt annat än trött och hängig som då. Han kommer inte minnas något från 2009, men vill han veta lite så kan han läsa morbrors sammanfattning som kommer här.

Först kommer här en sammanfattning av hela året liknande den jag och mina vänner kommer göra vid middagen ikväll, därefter mina vanliga årliga Oswald Awards för musik, TV, film och övrigt.

Då rullar vi upp ridån och tar fram tacktalen!


Årets Svensk: RedOne
Årets Kvinna: Lady Gaga
Årets Man: Michael Jackson
Årets Homo: Cameron i Modern Family alt. Patrick Wolf
Årets TV-program: True Blood alt. X-Factor
Årets Svenska TV-program: Svenska Hollydfruar alt. Ullared
Årets Nya TV-program: Glee alt. Modern Family
Årets TV-person 1: Anna Anka alt. Maria Montazami
Årets TV-person 2: Manny Delgado (Rico Rodriguez) i Modern Familly
Årets TV-trend: 00-talsversioner av gamla TV-idéer alt. Vampyrer
Årets Skiva: "It's Not Me, It's You" m Lily Allen
Årets Svenska Skiva: "Big Science" m BWO
Årets Låt: "Stay the Night" m Alcazar
Årets Låt 2: "Bad Romance" m Lady Gaga
Årets Låt 3: "Mercy Mercy" m Le Kid
Årets Bästa Låt Som Inte Släppts Ännu 1: Escape m Le Kid
Årets Bästa Låt Som Inte Släppts Ännu 2: Better Than Today m Kylie
Årets Bästa Låt Som Inte Släppts Ännu 3: We Should Go Home m Le Kid
Årets Landsplåga: Tingeling, Rap Das Armas och Svennebanan
Årets Dans: Beyoncés "Put a Ring On It"-dans
Årets Artist: Lady Gaga
Årets Film: "Upp" alt "De Usynlige"
Årets Bok: Vad som helst där en tjej blir kär i en vampyr...
Årets Läsning: Tidningen Filter
Årets Scen: Way Out West alt. No Tears for Queers alt. Pricilla
Årets Hunk: Sam Worthington
Årets Babe: Agnes i guldbyxdress
Årets Pryl: iPhone (för mig) alt Spikmatta (för alla andra)
Årets Företag: Volvo & SAAB (bäst att passa på medan det går)
Årets Färg: Avatar-blå
Årets Par: Jedward alt Gittan & Maggan i Ullared alt Paret Anka
Årets Stad: Stockholm
Årets Resa: London alt. flyttlasset hem från Stockholm
Årets Djur: Anna Anka alt. Tiger Woods
Årets Skämt: Nya Sugababes alt. Allt från Stripped med Eddie Izzard alt. Kommisarien och Havet
Årets Idrott: Morgonpromenader alt. Introtävlingar
Årets Lag: Den nya könsneutrala äktenskapslagen alt Team Minouge vs Team Cowell
Årets Idrottsperson: Zlatan
Årets Fest: Tobbe Eks hotellrum i Norrköping efter Andra Chansen med Felix&Märta, Rigo & hans posse, halva Balsam Boys, Larsson & Larsson och en hel drös med andra.
Årets Plagg 1: Jeans från River Island och Bench i London. Kanske inte moderiktiga, men 100% jag.
Årets Plagg 2: Mysbyxor från SuperDry. Jag ångrar att jag inte köpte några själv, för i min bekantskapskrets är de en besatthet.
Årets Outfit: Schlagerprofilerna i Alcazar-färger på efterfesten i Göteborg
Årets Comeback: Whitney Houston
Årets Besvikelse: Madonna på Ullevi
Årets Händelse: Min favorithändelse var alltid att få sitta i studion med Felix & Märta och höra ny musik. Annars var det väl absolut Michael Jacksons död.
Årets Dummaste: Peter Jihde (saker blir inte en sanning för att man upprepar dem i oändlighet) alt. Melodifestivaljuryn (som tyckte Måns var mest ESC-worthy) alt. Snubben som överföll oss i Norrköping och skulle "kniva" oss om han inte fick en alkoholfri öl.
Årets Snyggaste: Mercy Mercy-videon alt Alla mina nya tekniska prylar (iPhone, PS3, Nespressomaskin, WasserMax) alt. Larsson som Amy Winehouse
Årets Fulaste: Att ta 350kr för en flaska rosévin på Mälarpaviljongen är inte snyggt...
Årets Jobbigaste: " Your game state is out of sync with server. Please refresh the page to continue. Code b1." (alla som hållt på med FarmVille vet vat jag pratar om) alt. inga fönster i lägenheten kallaste veckan i juni (sova med mössa) alt. Melodifestivalen i Leksand alt. ha nya mobiltelefoner mera på verkstaden än i handen
Årets Överraskning: Michael Jacksons död – ett sådant där "jag-minns-vart-jag-var-just-då"-ögonblick alt. Att hitta baren Tiki Room i Stockholm i ett hål i golvet. alt. Flytta hem till Göteborg-beskedet
Årets Trend: Twitter alt. alt. användandet av handsprit överallt
Årets Favorit: Min iPhone och så Olle såklart.
Årets Godaste: Dumplings och drinkar på Ping Pong Kitchen i London alt. Korvbrödsbagarens Frisco-bröd alt HeltKlartGott (favvomatställe i Kista) alt kittosten Maroilles Mignon
Årets Äckligaste: Bruden som spydde i sitt ölglas 19.00 i hotellbaren på Hotell G en AW
Årets Nykomling: Olle
Årets Mest Saknade: Lägenheten/livet i Stockholm
Årets Äntligen: Stockholms Linoröj återuppstod som Zipper alt Kungabarnenförlovingar
Årets Roligaste: Eddie Izzard i Scandinavium alt Det här YouTube-klippet:



Årets Tråkigaste: Sverigedemokraternas ökade opinionssiffror alt.
Årets Citat: " Utan mitt läppstift känner jag mig rädd. Nervös. Exposed!" – Maria Montazami galore

GOTT NYTT 2009 ALLA BLOGGLÄSARE!

Nu ska jag bloggpausa och dricka floder av champagne med mina vänner.

Inga kommentarer: