28 september 2009

Läget Just Nu - Vecka 0940




"Helg med Larsson & Co"
Ny

Jag älskar såklart min syster och mitt brorsbarn, men det finns få saker jag saknar så mycket med Stockholm som att hänga runt med R och hitta på roligheter. Å andra sidan blir det desto mera intensivt när han flyttar in en helg i Göteborg. En fullständigt ohämningslös fest på fredagen (som ju knappast hade blivit samma sak utan Järn-3an, A&A, Tomas och maestro Bard himself) följdes av en seg bakislördag – som ändå utvecklades till ett gediget quizskrivande och hade ett suveränt guyoza-race i slutet courtesy of MrC & Co. Till det lades ännu mera intensivt – och gediget – quizsskrivande på söndagen, en dag som ändå kanske mest förgylldes av en härlig brunch med FF och Mie på Park Avenue (jag är fortfarande mätt…eller det kan ha varit de hemlagade pizzorna framför TVn på kvällen som gjorde det). Sjukt trevligt. Och då kan jag ta att jag känner mig som de där utbajsade Viktoria Secret-trosorna hos Maria Montazamy i kroppen idag…
”Ragdoll Blaster” – Spelapplikation i min iPhone Ny
Tipset kom (såklart) från foto-Carl: Ett supergulligt litet spel som ser ut som det är tecknat på ett anteckningsblock medan någon pratar i telefon - men med ett upplägg som tvingar en att aktivera alla hjärnceller som sysslar med saker som fysiklagar och dynamik. Extremt vanebildande med ett (nästan) oändligt antal nivåer som är månadens mest oväntade spelsuccé i min byxficka. Har ni en iPhone (och gillar att klura och tänka lite) är det värt vartenda öre.
"Svenska Hollywoodfruar" – TV-snackis 2v
Med Larssons förhands-DVD i helgen så blev det två avsnitt Hollywood-fruar förra veckan – och jag skulle ljuga om jag sa att behovet var mättat… Jo, kanske på Anna Anka i alla möjliga andra medier och på Agnes-Nicole Winter som bara känns onödig i serien. Men aldrig, aldrig på citatmaskinen Maria Montazamy! Jag måste genast själv börja säga ”Toppen!” i slutet på varje mening (som jag självklart måste uttala lååångsamt) och jag längtar ihjäl mig efter att få höra mera om hennes läppstiftsberoende ”Utan läppstift känner jag mig EXPOSED!” i avsnitt fyra. Årets mest oväntade guilty pleasure.
"Happyland" – Ny singel med Amanda Jenssen Ny
Det kom ganska plötsligt det här med att Amanda skulle släppa en ny singel, men nu när jag haft den i öronen ett bra tag så känns det helt självklart att den är här, att den låter väldigt mycket Amanda utan att för den sakens skull kännas som om hon stagnerat i Duffy-träsket (när till och med Jessica Andersson anammat en trend och dominerar Svensktoppen med den är det dags att byta) och att den är en ganska anspråkslös partydänga som kanske inte ger Amanda några nya fans, men som gott och väl underhåller oss gamla. För övrigt borde flera låtar börja med en gong-gong! Läs recensionen här.
"Modern Family" – Ny komediserie på ABC Ny
Äntligen en sitcom som är riktigt rolig från första avsnittet. Fejkdokumentärgreppet fungerar utmärkt utan att kännas som en ripoff på The Office och upplägget med tre helt olika familjekonstellationer (med en överraskande gemensam nämnare) är enkelt men genialt. Tonen är skruvad, men ändå hjärtlig på gränsen till smörig, och jag skrattar högt vid flera tillfällen åt den oväntat snärtiga humorn. När hittade man dessutom senast så många kul karaktärer i samma serie? Bögparet såklart, men även pappan i barnfamiljen (vars pinsamhet i sin strävan att hänga med kidsen känns oväntat fräsch för att vara en så sliten klyscha), den lilla brådmogna spanska ungen och Ed O’Neills (Al Bundy!) träningsoverallklädda gubbe blev favoriter direkt. Förhoppningsvis en succé (från två killar som tidigare varit inblandade i serier som Fraiser, Just Shoot Me och Pantertanter) att skratta åt länge och som ni absolut inte bör missa.
Honungsmango Ny
Dyrt som guld (ungefär...typ 25 spänn frukten) men galet gott. Som mango fast sötare och saftigare och med mindre skum hårdhet i mitten som inte går att äta. Så nära godis frukt någonsin kommer att komma.
"Farmville" – Facebook-spel 3v
Om Ragdoll Blaster är månadens spel i byxfickan är det här utan konkurens månadens spel på nätet. Kanske årets. Om man nu ens kan kalla det spel. Känns mera som någon form av dockhus/tamagotchi för vuxna. Men ändå. Om man vaknar sex på morgonen och det första man funderar över är om man planerat att skörda sina morötter före eller efter morgonpromenaden…ja då vet man att man är beroende (och lite skadad).
"Flash Forward" – SciFi-serie på ABC Ny
Om jag hör ordet ”ett nytt Lost” flera gånger så tror jag att jag skriker. Jag gillar Lost, men vad TV behöver är inte ännu en oändlig rad konstigheter och konspirationer som aldrig tar slut och handlingstrådar som manusförfattarna själva behöver lexikon för att reda ut. Jag ignorerar därför alla sådana rykten jag hört om ABC nya science fiction-serie Flash Forward, och gillar istället att den innehåller skådisar som Joseph Fiennes, Jack Davenport och Sonya Walger, att den ser jäkligt påkostad ut i sin pilot, att idén känns intressant (men möjligen något begränsad) och att den slutar med en grymt snygg cliffhanger. Det här lär jag ge flera veckor.
iPhone 3GS 32GB 2v
Jag har svurit en hel del över kombinationen iTunes och min värdelösa dator den här veckan. Och kombinationen iTunes och min (inte lika värdelösa) jobbdator också. Men ser man bara till det lilla tekniska underverk som är min telefon så har jag absolut inget att klaga på (mer än att jag råkar trycka bort folk för mina klumpiga fingrar inte fattar hur den fungerar) utan älskar varje sekund av superlätt surfning, timtals strplöjande bland alla applikationer och en kalender och en SMS-funktion som jag lär mig mer och mer att uppskatta.
"Revolver" – Låt med Madonna feat. Lil Wayne Ny
En axelryckning som har växt för varje lyssning. Det är ju så här Britney-esque Madonna borde låtit efter Confessions-plattan när hon förlorade sig i Timbaland tikitikitikis. ”My love’s a revolver, my sex is a killer, do you wanna die happy, do you wanna die happy?" Får dessutom vara med på listan för att vi tillbringade en hel lördagskväll med hennes - icke fullständiga, men ändå imponerande - nya videosamling på DVD i helgen.





"Cougar Town" – Komediserie på ABC
Jag gillar Courteney Cox. Men jag lär behöva fler avsnitt av den här Scrubs-inspirerade TV-serien om äldre kvinnor och yngre män, innan jag gör en ordentlig tumme upp (eller ner).
"The Good Wife" – Nytt advokatdrama på CBS
Det är lite för tidigt att säga om Cityakuten-Juliana Margulies nya advokatserie The Good Wife kommer bli mera framgångsrik än hennes förra (Canterbury’s Law, lades ned efter sex avsnitt) men jag kan åtminstone säga att piloten var bättre. Upplägget verkar vara det klassiska i sådana här rättsfallsserier – ett nytt fall varje gång där Juliana ärförsvarsadvokat – men twisten här är att hon är hustru till en före detta åklagare (spelad av Mr Big himself, Chris Noth) som satts i fängelse på grund av en mutskandal där ett vänsterprassel med prostituerade också var inblandat. Resultatet är att hon tvingats tillbaka till advokatyrket efter att ha lagt karriären på hyllan 15 år tidigare för att vara hemmafru, och att hon har ungefär alla i hela kåren emot sig. Jag gillar ju Margulies och Noth, och dessutom medverkar favoriterna Christine Baranski (ni vet från Mamma Mia och Cybil) och Matt Czuchry (Logan i Gilmore Girls), så den här kommer jag hålla koll på. Blir det bara lite skruv på fallen också, så tror jag att jag har en ny, om inte favorit- så, mellan-serie att se fram emot på onsdagskvällarna.
"Flickan som lekte med elden" – Film av Daniel Alfredsson
Inte Se Upp För Dårarna-tafflig eller Tre Solar-kalkonig, men ändå en stor besvikelse. Snygga Stockholmsbilder, dock. Jäkligt snygga. Läs mera här.




"För mycket TV för lite tid"

Jag har hela hösten sagt att OM jag skulle få svininfluensan så skulle det vara vecka 39, för då drar alla nya TV-serier i gång…och nu är det vecka 40, jag har möjligen lite ont i halsen och känner mig småhängig, men någon influensa såg jag inte röken av förra veckan, och tyvärr alldeles för lite nya TV-serier också (även det i alla fall blev några, som ni ser här på listan). Jag lovar dock försöka se dem efter hand, och då dyker det säkert upp lite fler omdömen här i bloggen också.
"Eastwick" – Ny serie på ABC
Lite TV hann jag med, dock…som den här TV-varianten av Häxorna i Eastwick…tyvärr. För den här typen av ”cookie” kvinno-TV (en sorts blandning av Desperate Housewives, Charmed och Gilmore Girls – fast utan någon som helst charm eller hjärta som inte känns helt fejk) kan jag gott vara utan. Jag orkade bara drygt halva…och kraschar inte varenda annan ny (och gammal) serie så har jag svårt att tänka mig att det blir flera besök i Eastwick för mig.
"Nya Sugababes"
Visst, Heidi kom med i gruppen innan de hade sin första Englandsetta – men de hade ändå släppt en skiva innan så originalmedlem kan man knappast kalla henne på något sätt. Jag är ledsen Heidi Range, Amelle Berrabah och Jade Ewen – ni är säkert tre sköna tjejer (och kul för Jade att hon kommer få några hits på riktigt efter att ha gett tillbaka Storbritannien lite ESC-glans med sin femteplats i år) men ni är inte Sugababes. Byt namn. Att fortsätta som Sugababes är nämligen lite som att fortsätta med ett Oasis anno 2002 – men utan bröderna Gallagher. Eller om Jens Andersson skaffade fem nya polare och kallade sig för The Ark. Det enda som är bra med det här är om Keisha ringde upp Sibohan och Mutya igen och sa: "Skit i allt gammalt groll, brudar. Nu kör vi igen!"
"40-veckorna"
Jo, jag tycker höst kan vara rätt mysigt. Om man får ligga inne under ett täcke med massa nedladdad TV och nått gott att äta/dricka medan regnet vräker ned och det stormar, eller att spankulera runt i något grovstickat en iskall, klar dag och sparka på löv…men det är ändå något oåterkalleligt över att förtioveckrona börjar och det liksom inte verkar finnas någon ända på allt mörker.
"Kommissarien och havet - den du inte ser" – Gotlandskriminalare
Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha!

Ungefär så just nu.

Inga kommentarer: