16 september 2008

Singelrecension: Lena & Orup - Nu När Du Gått

Lena & Orup
Nu När Du Gått

Det ska villigt erkännas att jag inte riktigt kissade på mig av lycka när jag hörde om ännu ett samarbete mellan Lena + Orup (måste väl förresten vara = Lerup det här Kleerup-året?). Hur mycket jag än gillar komponenterna i det här receptet var för sig, så börjar den färdigbakade kakan att kännas väldigt "Bäst före utgången av 2004".
När jag nu dessutom hör första singeln från kommande duettplattan så finns det fortfarande ingen anledning till kalsongbyte... Inte för att det är dåligt; Orup är en alldeles för duktig pophantverkare för att släppa ifrån sig något dåligt, och här hör man dessutom tydliga positiva ekon av Lenas låtsnickeri (tidigare nästan alltid tillsammans med Torgny Söderberg som bekant) vilket – trots att de dränkt det hela i sextiotalsproduktion (precis som alla andra sedan Mark Ronson hittade Amy Winehouse på gatan och sa "Öj, du där med håret – jag har en idé!") - gör det hela tillräckligt sentåttiotalsnostalgiskt för att jag ska vara med på noterna. Det är glatt, svängigt, svensktopps- och P4-perfekt och med deras gemensamma kännetecken "för många ord att sjunga per minut".
Samtidigt känns det inte nyskapande en sekund. Det finns inte en enda ton här som tyder på att de rört sig en enda centimeter sedan Det Gör Ont, eller som får mig att tänka att en duettplatta med Lerup är precis vad jag behöver den här hösten...
...och även om jag är högst skeptisk till kvällstidningarnas "vi räknar upp alla svenska artister vi kan spåna fram under en fikarast och säger de vill vara med i MF2009"-listor, så vill jag bara höja ett varnandes finger för ett eventuellt reserverat startnummer i typ Malmö för den här duon nästa år: Ett klassiskt "ABBA-piano" i refrängen till trots så skulle den här låten på sin höjd gjort Ericsson & Philipsson till årets Häggkvist & Johnson.

Popp eller Poop?
Ett tveksamt, och rent nostalgiskt, svensktopps-popp.

7 kommentarer:

Aronson sa...

Dina... skämt... är ibland på en väääldigt... hmmm... låg nivå.

;-)

I övrigt ska jag väl, som det Lena Ph-fan jag är, säga att jag nog tyvärr inte ser fram emot det här samarbetet något mer. Jag hade hoppats att hon hade gått vidare...

Oswald sa...

Ddet är möjligt att de är, men just i den här recensionen vet jag inte riktigt vad du menar?

Lerup?
Det kändes väl självklart?

Aronson sa...

Skämten:

Lerup

Kalsongbyte

Typ...

Oswald sa...

Aha.
Kalsongbytet var inget skämt.
Det var allvar.
Det behövdes inget.

Anonym sa...

Nu har jag inte hört låten och kan således inte uttala mig kring den. Men jag är på något märkligt sätt ändå beredd att hålla med.

Misstolka mig rätt nu - Jag älskar showen, jag älskar allt de hittills gjort och jag tror inte heller - oavsett vad din och andras recensioner säger - att kommande platta är av sämre kvalitet. Däremot börjar det kännas tråkigt (och uttjatat) att alltid få +Orup med överallt. Inte för att han på något vis är dålig, snarare tvärtom, men jag saknar att få se LENA. Bara Lena.

Anonym sa...

Var kan man höra/köpa låten! Nyyyyfiken. Så nyfiken.

Anonym sa...

Du kan höra låten på
www.lenaochorup.se