19 juli 2008

Viva La France!

Musikaltrenden är HET i år - och då tänker jag inte på Mamma Mia!

Nope, det är mera Across the Univerce, Once, Flight of the Conchords och Les Chansons D'Amour jag menar. Vilka grymma filmer/TV-program...alla med musik och kärlek som gemensam nämnare.

Speciellt Les Chansons D'Amour - som jag ju hyllade på filmfestivalen i januari i år och som jag hittade på DVD i London och därför just sett om - hade jag nästan glömt bort hur sjukt vacker den är. Hur den är så galet fransk och lågmäld och ändå bara får mig att smälta som en paket Ben&Jerrys på en spårvagn fylld av svettiga Gothia Cup-ungdomar.

Här är filmens hetaste scen - håll er borta om ni har problem med franska musikaler eller killar som ligger med killar...eller om ni (vilket jag rekommenderar) ska se filmen och vill låta er överraskas.



Självklart har grabbarna i Flight of the Conchords även parodierat den typ av fransk musik som förekommer så flitigt i Les Chansons D'Amour. Alldeles ljuvligt roligt är det också.

3 kommentarer:

Aronson sa...

Den första filmen är ju väääldigt het. :-P


Men ärligt: om jag vill gosa med en kille och han helt plötsligt stämmer upp i sång... hmm... jag skulle nog bli ganska störd...

;-)

Björn sa...

Håller med - man vill bara skrika HÅLL KÄFTEN!!

Oswald sa...

Äsch, lägg av.
Hyr en porris om ni bara ska se folk som knullar.

Film behöver inte vara naturalistisk. Det är ju själva meningen med film.

Och filmer med snubbar som ligger med varandra är ju vardagsmat. Musikalfilmer där det händer är däremot inte direkt vanliga.

Den här filmen är otroligt vacker och jävligt bra. Punkt.