01 november 2007

Oswald and the City

Jag vet att dagboksbloggning är väldigt 2005, men jag känner att jag vill skriva någon form av reserapport från New York (inte minst för min egen del så jag kan se tillbaka och minnas lite längre fram och för att slippa berätta samma historia om och om igen för alla jag träffar) och eftersom Läget Just Nu-listorna lyst med sin frånvaro i två veckor (för första gången på typ fyra, fem år tror jag) fick formen tillslut bli av ett gäng listor.

Eftersom det här i praktiken kändes som mitt första besök i NYC (resan dit med jobbet för två år sedan var okej, men bilden jag fick då av vilka områden jag ville vistas i och vad jag ville göra har reviderats helt efter förra veckan, och den bild av (och den kärlek till) stan jag har nu är helt annorlunda än efter resan 2005) så är det absolut inget försök till att lista vad som gäller just nu eller vara någon form av riktlinje för den som skall åka till Manhattan. Grejen med stan är ju att där finns något för alla, så det här får ses som ett exempel på hur en resa kan bli om man drar dit fyra polare för en veckas äta, dricka och shoppa när dollarn står i 6,40kr och det slås värmerekord.

Allra bäst med New York är såklart att när man vaknar på morgonen så har man hela världens möjligheter inom taxiavstånd. Att städernas stad är sådär härligt "storstads-ogreppbar" (ni vet en sådan där stad där ingen har överblick eller kontroll och man knappt vet vad som försiggår i nästa kvarter) och man vet att just idag kommer man få minst ett minne för livet. Men, men. Ska vi bryta ned det lite så blir det ungefär såhär.

Resesällskapet
Klart jag måste sätta dem överst av ren artighet, men faktum är att det är en liten bedrift att trycka ihop fyra människor som inte umgåtts typ alls i den konstellationen innan i samma hotellrum (och i mitt och FFs fall - samma säng) i en vecka utan att de dödar varandra av ren frustration tillslut. " Abba! Fast Benny har rakat skallen..." kommenterade någon resans ända gruppbild i Facebook...och well: Thank You for the Music, i så fall FF, fröken Harrysson och Mie!

Sex and the City-touren
Jovisst kan det tyckas svennigt, men jag skäms varken för min svennighet eller för att jag fullkomligt älskade att glida omkring 3,5 timme i en buss full av brudar, bögar och meddragna pojkvänner som (i de flesta fall) delar samma besatthet för SatC som jag, lyssnandes till en härligt amerikansk guide (läs arbetslös Carrie-snygg skådespelerska) som visar filmklipp från serien när vi passerar de platser de är inspelade på ("Här är gränden där Carrie blev bestulen på sina skor", "Här är restaurangen där Samantha hällde en Dirty Martini i ansiktet på Richard", "Här är Mirandas gym") och som låter en få äta muffins från Magnolia Bakery (som numera säljer 10.000 muffins på en vecka och har sjukt långa köer på helgerna), fotas på Carries trappa, köpa dildos på Pleasure Chest (Charlottes sexshop) och dricka Cosmos på Aidan och Steves bar. Om inte annat gav det en bra överblick på vilka områden man absolut var tvungen att studera lite noggrannare under veckan, och det hela rekommenderas helhjärtat för den som är det minsta intresserad av serien (och den kommande filmen).

Restaurangerna
Att på grund av dollarkursen helt bekymmersfritt kunna äta på riktiga restauranger (och inte tillbringa 90% av tiden på McDonalds som man tvingas göra i London) borde vara en rättighet för alla, och har man dessutom ett resesällskap med smak för coola, snygga lokaler som bokat allting innan så är man verkligen helt rätt ute. Här är en liten lista i listan:
1. Kittichai
Mysigt, snyggt, stylish och fantastiskt god asiatisk mat i The Village
2. Buddakan
Gigantiskt, trendigt, fullpackat och möjligen ännu godare (och snäppet dyrare) asiatisk mat. Men här i Meatpacking District.
3. Fig & Olive
Ett himmelrike om man gillar olivolja - både i för, huvud och efterrätten liksom i inredningen. Finns (snart) tre restauranger i NYC, men vi var på den mittemot Spice Market i meatpacking.
4. Bari (529 Broadway)
Restaurangutbudet en trappa upp har jag ingen koll på - men bor man i Nolita (eller däromkring) så rekommenderas helt klart en frukost på Bari. Mitt tips är att beställa (den för mig i NYC så obligatoriska) frukostbaglen och kaffet själv och sedan dela en portion pannkakor med en kompis. Man står sig till tvåtiden!
5. Pastis
För att det är en fransk klassiker i Meatpacking där SatC-brudarna lunchat flera gånger. Sätt dig på uteserveringen och ta en budgetlunch med varm macka och en iskall öl och känn dig som Samantha (du ser hennes dörr därifrån).
6. Schiller's
Helt galen ljud-volym, fin-vin och ful-vin, en av stans snyggaste toaletter, mumsig mat med pubstuk, trångt, stökigt, party-mitt-i-veckan-underbart - och mitt på trendiga Rivington Street.
7. Sal's Pizza
Upptäcktes bara av den anledningen att det låg bredvid vårt hotell (nästan) på Broome Street och vi behövde pizza att käka framför TVn. Det visade sig vara en trettioårig klassiker med kunder som Sarah Jessica Parker, Johnny Depp och George W Bush (vars signerade check från vecakn efter 9-11 satt inramad på väggen)...och med grymt god pizza.
8. Rare Bar & Grill

Sugen på hamburgare och berg av fries? Käka lunch på Rare på Lexington Ave! Har du tur är takterassen öppen - det var den inte när vi var där.
9. Grotto Azzurro
Egentligen ska man nog undvika italienska restauranger på Mullberry Street, eftersom de känns som värsta turistfällorna (vi tog en minimal pizza på en stökig uteservering en av kvällarna och det var i och för sig okej, men mest på grund av sällskapet och det ljuvliga sommar-i-oktober-vädret), men det här var stället vi hamnade på när vi precis kommit fram - och få saker kan ju mäta sig med första glaset vin på en semestervecka och en stor tallrik pasta på en uteservering till det.
10. Frukosthak på Broadway
Jag vet inte vad det heter. Jag vet knappt vart det låg. Men söndagsfrukosten med kanelbagel, krämig yoghurt och stor blaskig kaffe medan solen lyste mig rakt i ögonen på uteserveringen är fortfarande ett av resans mest påtagliga minnen.

Låg Dollarkur$
Att hoppa på bussen från Port Authority till outleten i Woodbury Common och ägna en hel dag åt hänsynslös shopping blir bara så mycket roligare när en dollar bara kostar 6.40 kronor (och bussresan dit blir inte sämre av skrikande orange och röda höstlöv längs vägkanterna). Att glida in i Ben Sherman-butiken i SoHo (med underbara This is England i färskt minne) för att upptäcka att en ny skjorta där kostar runt 460kr och ett par apsnygga sneakers mindre än det är också väldigt trevligt. Precis som att en portabel hårddisk går att få för 600kr hos de där skojiga judarna med rullband i taket på nionde avenyn och en iPod Touch kostar 2800kr i den dygnetruntöppna Applebutiken på femte. Heja dollarkursen!

Barerna
Mycket av resans alkohol dracks ju på de restauranger jag redan nämnt (och på hotellrummet dracks det för övrigt nya Blossa 07 som jag som glöggfanatiker kastade mig över på Landvetter och släpade med över Atlanten) men några bar-tips måste jag ändå komma med:

1. Rivington Hotel med sin läckra bar Thor
Drinkar som smakar chokladkaka, den bubbliga entrén, Pear-a-dice (med champagne och päronvodka), söta homopojkar, en Sugababe och glada danskar (som enligt egen utsago jobbade på en bar i Christiania och hade jobbresa) är några av minnena därifrån.
2. Essex
Också på Rivington Street. Vitmålade tennisbollar på väggarna, baren i entrén och restaurangen i etage, allmänt trendigt – och rent himmelskt goda (starka och billiga) drinkar i baren. Testa hallonvarianten. Vi la helt klart för lite tid här!
3. Kittichai
Så liten att den kanske mest är något man hänger i innan man får sitt bord för kvällen – men samtidigt så snygg och med så goda drinkar (try the one with mango) att den måste med på den här listan.
4. Spice Market
Meatpackings stora klassiker har de godaste gratisnötter jag sprungit på i hela mitt liv. Jag vet inte vad de doppat dem i (Kanel? Kummin? Chilli? Socker? Salt? All of the above?) men i kombination med den fantastiska (gigantiska) mörka "tunga" lokalen och en Mohito är de oslagbara.
5. Hotel Gansevoort
För utsikten. Se New Jerseys skyline, halva Meatpacking District och takterassen där Samantha låtsades vara Annabel Bronstein samtidigt…eller gå till andra sidan och se stora delar av The Village och Soho. Eller låtsas du är en av modellerna i svenska TopModel säsong ett och hoppa i poolen. Men undvik ölen. Dyr i plastglas.

Andra barer värda uppmärksamhet är Hudson Hotel Sky Terrace (drinkarna var rätt blaskiga, men den Philippe Starck-designade miljön är väl värd ett besök), The Central Park Boat House (klarar man av den något fräna doften av ankbajs så är utsikten över NYCs skyline bakom träden med ett glas vin i handen på samma plats som Carrie & MrBig föll i dammen en klassiker) och O'Nieals (en klassisk brittisk pub dit New Yorks poliskår hade en hemlig gång från polishuset vägg-i-vägg under förbudstiden…men anledningen att gå till det här stället på Grand Street är ju egentligen bara att man vill dricka en Cosmo på baren som var Aidan & Steves bar Scout i SatC).

SoHotel
Boendet är alltid samma problem om man reser med en något begränsad budget och inte vill hosta upp $450 per natt för att bo riktigt flådigt på typ Rivington. Men har man bott på en hel del skumma ställen i London - och dessutom bott i ett svinkallt minirum (där man inte ens kunde fälla upp resväskan om man inte ställde den i sängen) på The New Yorker i de förskräckliga kvarteren runt Times Square när man var där med jobbet (på vilkas resor vi brukar bo på lyxhotell) - då är SoHotel i gränslandet mellan Little Italy och Lower East Side (även om allt känns som China Town däromkring) ett klart fynd. Området må vara sunkigt, men rummet var fräscht, toaletten stor och ren och priset i den nivån att största delen av resbudgeten kunde gå åt annat roligare. Ett klart tips om man har noll koll. Se dock till att ni INTE får rummet över nattklubben...det fick vi till en början och första natten var inte rolig. Men efter att nattpersonalen utsatts av en rasande FF två gånger, fick vi dagen efter vårt guldrum mot gården och sen var alltid kalas.

Alla Mina Inköp
Jag kan vara ganska kass på att vara i nuet när jag reser. Jag kan oroa mig för flygning, vara trött och gnällig, och därmed missa att koppla av och varva ned och bara njuta… Men en sak är jag alltid bra på: jag är en klippa på att konsumera bort min ångest och shoppa till kontokortet blöder och de ringer från kortfirman och undrar vad som pågår! Här är några av denna resans favoriter:

1. iPodTouch
Varför jag har mycket lättare att bli kär i en pryl än i en person är en sak mellan mig och min terapeut, men det råder ingen tvekan om att så fort jag såg den här lilla fantastiska mediaspelaren i det underjordiska Appleglaspalatset på 5th Ave så var det kärlek vid första ögonkastet. Tusen spänn billigare än i Sverige och en prylbögs våta dröm. Love, love, love.
2. Alla Ben Sherman-inköpen
Ett av de mest bestående intrycken från This is England-filmen var de fantastiska kläderna, och att då inse att Ben Sherman i stort sett är gratis (nåja) i NYC är en lycka utan gränser. Två klassiska skjortor, ett par svartvita apsnygga sneakers och två träningsjackor blev facit…men hade vi varit där i flera dagar hade det förmodligen blivit ännu mera. En shoppingpärla precis bredvid Bari.
3. Allt på Sephora
FF fick något vattnigt i blicken bara vi steg innanför dörrarna på det här kroppvårdstemplet. Självklart spenderades åtskilliga tusenlappar här på groomingprodukter från hela världen. Ett måste.
4. Grå Manhattan Portage-väska med laptopfack
Perfekt nu när jag äntligen fått en laptop på jobbet. Kommer bli en ständig följeslagare.
5. Portabel Hårddisk
Har letat ihjäl mig efter en här hemma som är både lätt, hyfsat billig och med mycket minne. Självklart fanns det just en sådan på BH Photo Video – den hysteriska judiska affären med rullband i taket och världens mest invecklade betalningssystem.
6. Calvin Kline tröjorna
Varma, snygga och underbart billiga på Outleten
7. Magic Shell Glass-sås
Jag har två stora shoppingfetischer utomlands: Bokaffärer (bättre i Storbritannien än i USA) och livsmedelsaffärer! Så underbart att cruisea (krosa?) omkring bland färgglada tvättmedelspaket, oändliga rader av frukostflingor och hitta produkter som aldrig kommit i närheten av ICA. Favoriten är den här glass-såsen som stelnar direkt som man häller den på glassen, och jag, FF och H tömde hela hyllan i den affär vid Union Square där vi slutligen hittade den.
8. Clerksskorna
Störigt snygga och till ett långt mycket lägre pris än här hemma.
9. G*Star-kläderna
Om ni inte märkt det tidigare så är jag långtifrån någon märkesbög och bryr mig väldigt lite om vad som är rätt…men jag har några favoriter där jag brukar hitta saker jag gillar och holländska G*Star (som numera finns i varenda byhåla i Sverige) är ett sådant. Resultatet i NYC? En svart kofta och ett par beige manchesterbrallor.
10. Dean & Delucas snygga vattenflaskor
Alla som känner vet att jag har hela kylen full av gamla Lokaflaskor med kranvatten…så de här snygga platta flaskorna från Felicitys gamla arbetsplats är ett klart framsteg.

Andra hedersomnämnanden: Mysbrallor jag knappt tagit av mig sedan jag kom hem från American Eagle, alla FCUK-grejerna, en flaska Absolute New Orleans (en amerikansk specialvariant med smak av mango och svartpeppar), högvis med skvaller- och TV-tidningar, ett gäng böcker (bland annat Nick Hornbys nya), julkort, Ralph Lauren handdukar, snygga halsband, lassvis med kaneltuggummin och en hel massa annat.


Amerikansk TV...direkt
Självklart inte för deras oändliga reklamavbrott eller identiska morgon- och kvällsnyhetsshower - utan för att kunna sitta med en gigantisk pizza i sängen och se Gossip Girl, Americas Next top Model, CSI:NY och Grey's Anatomy i realtid på alla de där kanalerna jag dagligen rabblar här i bloggen, och för att se reklam för alla de nya TV-program jag recenserat i den här bloggens pilotprojekt på stan. Jag hade för övrigt ett litet fotoprojekt på gång där jag skulle försöka dyka upp vid så många TV-reklamgrejer som möjligt...vi får se vad (om) det mynnar ut i här i bloggen.

Starbucks
På vägen hem på Kastrup hittade jag den här skylten! Starbucks finns alltså numera i Norden och då kan det väl inte vara så jäkla långt ifrån tills vi har minst en i Stockholm? För även om kaffet är minst lika gott på EspressoHouse och även om de inte ens orkar mala bönorna längre för att det ska gå så snabbt som möjligt att få fram sin javajuice så är det ju deras Grande Dolce Cinnamon Latte och deras Strawberry & Cream man vill ha. Så är det bara. Sen får det vara hur svennigt och ute som helst.

Allt Annat
Den här rubriken får stå för allt som inte fått en egen rubrik här ovan: Värmerekordet som gjorde att man bara gick i jeans och t-shirt hela dagarna och satt ute och åt klockan tio på kvällen sista veckan i oktober, outleten i Woodbury Common och resan dit, taxiresan i vit limousin från flygresan till hotellet, Naturhistoriska museet (som kanske var en liten besvikelse med alla sina håriga docksnoppar, men dinosaurierna och ädelstenarna var coola), att upptäcka Lower East Side och alla roliga ställen där, promenaden i Central Park, alla internskämt (luvan!) och fnissiga stunder på hotelrummet, biobesöket (Rendition med Jake och Reese – en recension kommer dyka upp i QX i nästa nummer), stunderna varje kväll när alla var tvungna att nämna en grej som hade varit absolut bäst med dagen, lunch i Bryant Park etcetera etcetera. Och fast vi nu glider in på mera tveksamma delar av resan så är bilderna fortfarande från plussidan!

Tveksamma saker då? Well, jag måste ta upp en sak.

Abercrombie & Fitch
Inte bara för att det kan vara affären med världens mest övervärderade kläder (de är snygga och jäkligt sköna…men lever inte direkt upp till hypen generellt sett) utan för att deras butiker på Manhattan måste vara helvetet på jorden. Hysterisk ljudvolym (vi snackar klockan ett på Lino…de spelade Danny när vi var där), mörkt som i en gruva, minimalt med provrum (som är glödheta) och folk överöveröverallt. Dessutom envisas de med att trycka sitt namn över precis hela plaggen. Så varför på gula delen av listan? Tja… Alla affärer med halvnakna pojkar i entrén där man ändå hittar rätt snygga halsband och en och annan tröja kan ju inte sågas jämte fotknölarna. Eller?

Och även om det kanske lägger lite sordin på hela reseberättelsen så måste jag väl min vana trogen ha med en röd del av den här listan också med allt som inte var riktigt lika bra…

Flygning
Jag är ledsen om jag tjatar, men jag tycker verkligen det är SÅ jobbigt (att jag ska in i ännu en aluminiumtub på onsdag för ännulängre flygningar känns helt overkligt). Jag är helt enkelt så rädd att jag blir manisk och att kunna sova är helt klart en utopi. Denna gången har jag dessutom insett en ny sak: Film på flygplan blir SÅ mycket sämre. Eller så är det helt enkelt så att Pirates of the Caribbean 3 (ett popcorn av fem), Shrek 3 (2½ popcorn av 5), Die Hard 4 (2/5) och Oceans 13 (1½ popcorn av 5) är ett gäng taskiga uppföljare.
Trafiken i NYC
På vägen in i stan satt vi fast två gånger i Lincon Tunnel och det är verkligen klaustrofobi på flera nivåer och inne i stan lägger man ju oftast mera pengar på att sitta still i en taxi i en trafikstockning än på att åka någonstans. Dessutom: Hur kan man tro att det hjälper att tuta om man sitter fast mitt i ett kaos?
Första Natten på SoHotel
Bor man på Manhattan så kan man såklart inte räkna med att det är tyst. Någonsin. Men man kan helt klart kräva att rummet man bor i inte är en del av en nattklubb där man trots öronproppar och kudde över huvudet kan sjunga med till Madonnas gamla 80talshits.
Regn
Är man bortskämd med värmerekord de första dagarna vill man inte ha en himmel som öppnar sina kranar med full styrka de sista.
Diamond District/Middle Manhattan
Området kring Time Square och en bit nedåt är verkligen bland det värsta jag vet med New York. Fullt med folk överallt, stressigt, blinkande, smutsigt, turistigt, plastigt och jobbigt. Ett område att passera med taxi så fort som möjligt.
American Apparel
Galet överskattade trikåkläder. Som A&F men grällare, tystare och utan halvnakna snubbar.


10 kommentarer:

Anonym sa...

Hallå från Washington...
Som en av "abborna"(förövrigt en genialisk beskrivning tycker jag..haha) kunde jag inte sagt det bättre själv..Snygg sammanfattning!
kram Mie

Oswald sa...

Ja, den tog en stund att göra men tillslut blev jag nöjd!
Å visst ärdet en träffande beskrivning.
Vi borde tänkt på den mera när vi var där!

Har du en enda dollar kvar nu?
Svårt att förstå att du fortfarande är där, nu när vardagen tagit över så mycket här...

Men snart blir det helg och sen blir det Kina! Ha en bra resa hem. Våt tog en hel timme mindre tid än väntat!

Kramen

Anonym sa...

Suverän sammanfattning, det enda som saknades var nog en utvärdering av Manhattans alla toaletter kanske... ;-P

Oswald sa...

Den får komma en annan gång. ;)
H har väl den sammanfattningen nånstans.

Anonym sa...

Hollister är ännu värre än A&F kan jag meddela vad gäller ljudvolym... mörker... och parfymdoft... :))

Anonym sa...

Är jag Angeta?

Det var en fröjd att läsa sammanfattningen. Tack för en toppenvecka! Jag trodde jetlagen hade gett med sig igår men idag var jag klubbad igen.

Om vi gjorde toalettlistan på Buddakan så har jag den antecknad i mitt block :)

Björn sa...

Fasen, du borde ge ut reseskildringar i bokform - just en sådan här berättelse skulle jag vilja ha läst innan jag åkte dit första gången!

Anonym sa...

Ounce for ounce there's little that insulates towards the cold really like goose down. [URL=http://www.northfaceapexbionicjacket.org/#1033]north face apex bionic sale[/URL] understands this and contains established a line of women's down jackets that assist preserve the cold of out of doors winter months routines away. And with forty decades involving out of doors gear design as well as tests expertise you understand you might be having a high quality [URL=http://www.northfaceapexbionicjacket.org/#1131]cheap north face apex[/URL] that's long lasting and can stand with regards to whatsoever you throw at it.

Anonym sa...

All these tents are constructed with [URL=http://www.thenorthfaceoutletstores.net/#512]north face outlet store[/URL] Flysheet technology - Polyurethane layer, hot-sealed seams with polyurethane mp3, and welded Velcro strips [URL=http://www.thenorthfaceoutletstores.net/#700]north face sale clearance[/URL] soar attached to poles for added balance.

Anonym sa...

But one has three daddies.""It's because you're lucky," Alex said."I know. Because sometimes those new mommies and daddies don't love them the way Uncle Mike and Lincoln Popsicle love me." He grinned when he said Popsicle, but it faded away. He rubbed his hand over Alex's arm.