25 juni 2007

Läget Just Nu - Vecka 26

Bra Saker Just Nu:

Midsommar 2007 Ny
Visst, jag skulle ljuga om jag sa att midsommaren 2007 var en av de bästa vi haft tillsammans i mitt midsommargäng. Vi har ju haft så många klassiker tillsammans med Dalarna, myggor, ängar, hav, sjöar, midsommarstänger, kattungar, sill&potatis och fyllesamtal på klippor, så att när vi plötsligt blir påtvingade det sämsta vädret i mannaminne (på sin höjd fem minuters uppehåll under hela dagen) blir det onekligen inte en dundersuccé. Men, men. Det hindrar ju inte att det ändå var en riktigt trevlig inomhusfest med alla klassiska midsommarattribut, mina favorit-barn och en hel drös av alkohol och trevliga vänner. Vi ses till nyår!
PS. Midsommarskivan verkade fungera på de man kunde hoppas! Hurra.
Film/SatC/Rosévinkväll m Järn3an Ny
Recept på en perfekt midsommardag? En låda rosévin, pizza, FF och Fröken Harrysson, dålig fransk film (se nedan) och en halv säsong av Sex and the City.
PS. By the way. Nu är jag fast igen… Den där skokartongen är som ett gift! Ta aldrig fram den om du planerar att lägga din kommande fritid på annat. Som typ en flytt. Eller en sommar.
"Gothenburg" – Låt m Maia Hirasawa Ny
Hela skivan är sådär regniga-sommardagar-låter-som-en-kommersiell-Björk-mysig och första singeln And I Found This Boy en klar radiofavorit. Men det är den här skamlöst sköna hyllningen till/sågningen av Göteborg som spelas mest hos mig just nu. En sann uppföljare till Håkans Känn Ingen Sorg... och vars video får de mest uttjatade Göteborgsvyer att ge mig hemlängtan…fast jag befinner mig där…och den där långa tonen efter typ tre minuter ger mig rysningar varenda gång. På ett bra sätt. Stockholm i Mitt Hjärta duger inte – vem ser till att huvudstaden kontrar?
Läsa Böcker-Period 2v
Älskar att vara inne i ett sådant här läsa-böcker-stim – och de bästa böckerna är de där jag får en sjuk lust att skriva någonting själv. Inte för att jag gör det…men bara att boken får mig att vilja göra det är ett tydligt tecken på en bra bok. Just nu parallellplöjer jag en amerikansk bestseller som stoppar in sex och politik i en barnboksklassiker och som legat till grunden för en musikal med en svensk kritikerfavorit skriven på ett eget språk. Mer om dem framöver. Underbart!
"The 40 Year Old Virgin" – Film av Judd Apatow Ny
En av de där filmerna som man vetat att man måste se (inte minst med tanke på Judd Apatows nya succéfilm Knocked Up som snart drabbar svenska biografer med Oswaldfavoriten Katherine Heigl i huvudrollen) men som bara inte blivit av. Lyckligtvis var det samma för hela mitt söndagsfilm - medalldelesförmycketsnacks – gäng, så slutligen fick alltså även jag se denna lysande fjanthumor-möter-mycket hjärta-komedi. Rekommenderas verkligen. Carell och Keener är såklart bra – men det är birollerna som briljerar. Dessutom borde alla filmer sluta med med ett musikalnummer så man lämnar salongen (alt. TV-soffan) med värsta leendet.
"Don't Stop The Music" – Låt m Rihanna 2v
Nya singeln Shut Up and Drive trängs tillsammans med Umbrella om uppmärksamheten i min iPod – men det är fortfarande den här ljuvliga lilla popsången som är sommarens gladaste fyra och en halv minut.
"Elizabeth I" – TV-miniserie av Tom Hooper Ny
Först (min besatthet av) The Tudors, senare i år uppföljaren till Elizabeth med Cate Blanchette tillbaka i sin paradroll, och i förra veckan fick vi i Sverige (tack vare SVT) tillslut också se den mångfaldigt Emmybelönade BBC-serien om drottning Elizabeth I med Helen Mirren som den evige oskulden. Mindre såpa än The Tudors, mindre budget än filmerna – men ändå klart storslaget, intressant och med en (alltid lika) gnistrande Mirren i centrum.
Sommar 3v
När det inte regnar så är 20-25 grader mitt absoluta favoritväder och semestern kunde bara inte komma fortare. Längtar efter helt tomma dagar bara fyllda med solstol, mängder av böcker, myggbett och rosévin!
"Sunset Blvd" – Låt m Pacific! Ny
Via tips från Looko i SvD så hittade jag tillslut den här lilla BeachBoyspärlan från en för mig okänd Göteborgsgrupp. Så söt.
"Kitchen Nightmares" – med Gordon Ramsay Ny
Eftersom jag inte sett någon av Ramseys Hell's Kitchen-serier (fast jag tror jag måste skaffa mig de två första amerikanska säsongerna på favvo-Ps inrådan) och bara ser hans brittiska köksmardrömmar under parollen Elake Kocken i SVT, så är Gordon på TV = sommar i min värld. Inte lika mycket som Morden i Midsomer (tisdag! tisdag!) men klart mera än Allsång på Skansen.

Tveksamma Saker Just Nu:

"Bekantas Bekanta" – Bok av Mats Strandberg
Jag var ju ganska besviken efter Strandbergs första bok Jaktsäsong så man kan ju undra varför jag ens bryr mig om att läsa uppföljaren - men jag tänkte nog att den här gången visste jag ju vad jag kunde förvänta mig…och Jessica Gerdin hade ju jämfört den med Jackie Collins…så varför inte? Omslaget är ju fint denna gången också. Och tja. Vad ska man säga. Jag funderar fortfarande lite på varför Mats skriver böcker (vad är det han vill berätta och för vilka) och om genren verkligen kräver att det ska var så galet förutsägbart och att alla människor måste vara TV-såpakarikatyrer med ett djup som Askims badplats. Samtidigt är det ju friktionsfri läsning för långa sittningar på toa, korta upp-å-ned ur väskan läsningar på T-banan eller när hjärnan är värmesvullen…och jag tycker nog att Mats språk känns lite mera säkert den här gången. 90-tals skildrandet må kännas väldigt, väldigt ensidigt (lågkonjunktur, såpor på TV och eurodisco) och för mig som minns decenniet ganska tydligt blir sammanslagandet av alla år lite förvirrande…men eftersom jag och Strandberg har rätt lika popkulturella minnen därifrån (även om de 70% som var britpop för mig inte existerar alls i Bekantas Bekanta) är samtidigt en rätt trevligt nostalgitripp till Kajsa Mellgren-kändisvärlden. Däremot har jag väldigt svårt för de putslustiga (och helt onödiga) namnbytena. Varför är Alexander Bard Alexander Bard medan Babsan kallas något annat? Varför är MTV MTV men ZTV heter PTV (hö hö PenisTillVänsterlixom)? Varför är Grand Hotell Strand Hotell när Hus1 är Hus1? Allt det där som distanserar berättelsen från verkligheten istället för att knyta den såpiga intrigen till något existerande gör att jag har lite svårt att tycka om den riktigt mycket ens i sin egen genre. För hur ofta Mats än berättar i intervjuer att han inte skriver för "bajsnödiga DN-recensenter" (hans diametrala motsatsförhållande till den kulturvärld som grabbarna bakom min senaste läsning Bögjävlar företräder blir inte mindre tydlig med bokens skildring av kulturarbetare) så tycker jag att man ändå som lite mindre bajsnödig, helt vanlig läsare (och i tidiga tonåren slukare av Jackie Collins och Judit Krantz) ändå kan kräva att en historias upplösning inte ska kännas som inplanterad när författaren insett att han skrivit tillräckligt många sidor för att förlaget ska vara nöjt och boken ska vara lagom tjock…

Dåliga Saker Just Nu

Flytta
Fortfarande inte i bemärkelsen "byta lägenhet", utan i bemärkelsen "flytta grejer från ett ställe till ett annat utan att ha tillgång till flyttlådor eller bil (men lyckligtvis en arbetsvillig bästa polare)"
"Livet Runt 35" – Film av Cécile Telerman
Klart man ska vara tveksam till en film som på fodralet beskrivs som "Desperatare än Desperate Housewives. Sexigare än Sex and the City" – men eftersom den var fransk och (tydligen) en succé där så vågade vi chansa än då – om inte annat för att jag tycker att jag ser alldeles, alldeles för lite fransk film. Well…det här var verkligen inte något som övertygade mig om att jag skulle börja göra motsatsen. Klyschigt, förutsägbart, tråkigt, osexigt…adjektiven skulle kunna fylla hela DVD-boxen.
Regn på Midsommar
Such a bloody waste of holiday weather. Skärpning till nästa år, tack!
Magkatarr
Stress är väl en sak. Följderna av det är direkt tråkiga.
Sömnbrist
Varför går jag aldrig och lägger mig när jag ska?
Snapsvisor
Jag tror jag överdoserade på snapsvisor (och snaps också för den delen…kryddad sprit är verkligen inte min påse) på Chalmers, för nu för tiden så är det faktiskt bland det värsta fenomen jag vet på en fest. Helt ärligt. Vet inte varför (för att jag inte kan ta en ton? För att jag hellre dricker direkt utan några putslustiga rader om helan och halvan och måsar och Sjöbloms dass innan?) men nu mera är det singback som gäller för mig.

Ungefär så just nu.

7 kommentarer:

eurofivestar sa...

Helen Mirren är verkligen underbar. Very regal.

Och jag har aldrig kunnat snapsvisorna och tyckte att det var lite pinsamt att inte kunna sjunga med, så det var egentligen rätt skönt att slippa dem i år. Öland var en snapsvisefriområde. :)

Oswald sa...

Yupp. Love her.

hahaha
Du är ju svensk nu!
Dags att lära sig klassikerna, grabben!

kazarnowicz sa...

Din sågning av "Bekantas bekanta" är så nyanserad att den faktiskt blir värre än en elak sågning som man bara kan vifta bort. Nyanserat, utan att bli skitnödigt eller svårläst för oinvigda. Jag är imponerad (well, jag vet ju att du kan, men du fattar ...)

Oswald sa...

Tack!
Jag tycker om dig också. ;)

Skämt å sido måste man ju försöka recensera boken från vad den vill vara och inget mer än så - problemet uppstår bara när man inte riktigt kopplar vad det är den vill vara...

Anonym sa...

Du firade också midsommar i Göteborg eller? Hahahah, ja jisses vilket väder. Jag är glad att jag satt i en villa i Askim och inte i ett partytält nånstans... ;-)
Nu ska jag ta mig en titt på din midsommarskiva, spännande! :D

Oswald sa...

Oh, var du också i stan.
Vi kunde bloggfikat! :)
Satt på Hisingen...lyckligtvis också i en villa. :)

Anonym sa...

Absolut, men jag kommer säkert upp till Göteborg eller Stockholm fler gånger. :)
Btw så har jag fått tag på BÅDE Kyliebrillsen OCH Kylietunikan. Oh, I love Köpenhamn. :D