22 juni 2007

Midsommarskivan 2007!

Oswald proudly presents (för åttonde året i rad) Midsommarskivan!

























Hur de två föregående åren såg ut kan ni se här och klickar ni på dem får ni lite noggrannare genomgång på vad som fanns på dem också...




…men det intressanta är ju årets skiva. Tycker i alla fall jag. Och när jag kollar vad jag skrev för intro för ett år sedan så är det nästan exakt samma förberedelser:

A) Jupp, jag tar detta seriöst. Precis som allt annat jag håller på med och som alla tycker är onödigt…typ den här bloggen.
B) Det är tredje gången det blivit två skivor (senast före ifjol var 2004) – även om det tillskillnad från 2004 (då det var en poppig och en rockig) är en "riktig" och en med "låtarna som blev över + lite somriga favoriter".
C) Årets skiva är i stort sett till 100% köpt på iTunes! Det betyder att du kan bygga ihop din egna skiva på iTunes direkt.

Så! För er som är helt ointresserade – trevlig midsommar!
Hoppas ni får sol, sill och en jäkla massa blommor under kudden.

För er andra – speciellt ni som kommer få höra skivan, kanske – så kommer här lite motiveringar till varför det blev som det blev i år. Kriteriet är som vanligt att när man plockar fram skivan om ett år så SKA låten/låtarna som blev Sommaren 2007 finnas där.

1. Danny - Play it for the Girls
Från första gången jag hörde den så visste jag att den skulle inleda den här skivan. Det är liksom en låt skapad för det syftet. Lättviktig, somrig och med en falsetthöjning alla trodde dog med Pernilla Wahlgrens åldrande.
2. September - Can't Get Over
Samma sak här; September lyckas nästan alltid få med något på de här skivorna, och förmodligen är det bara så att van der Burgh designar sin musik så den träffar rakt i min (mid)sommarnerv.
3. Magnus Carlsson - Waves of Love
Tvekade några lyssningar, men insåg sedan att den här sommarlåten med Erik Gadd-goes-Skaraschlager-vibb var en genial uppföljare till Live Forever, och en självklar sommarhit-i-den-lilla-skalan. Handklapp har dessutom alltid en plats på mina skivor.
4. Mika - Love Today
Jo, den känns väldigt, väldigt december 2006 här i bloggen. Jag vet. Men den här skivan ska ju samla vad som kommer spelas mycket och ligga på listorna i sommar, och där tror jag Mika kommer figurera en hel del...allt medan jag parallellt börjar leta mixar på nya singeln Big Girls (You are Beautiful) och kollar nya videon.
5. Måns Z - Work of Art (Da Vinci)
Måns verkar ju vilja vara Mika med sin Cara Mia-uppföljare, så jag tyckte platsen direkt efter var gjuten - även om låten verkar bli en flopp och kanske bara kommer figurera på C-listan på reklamradion (räkna dagarna tills han kommer släppa Dreaming eller Miss America för att styra upp det) i sommar.
6. Rihanna – Umbrella
Sommarens största hit. Ska jag behöva motivera det mera?
7. Jojo – Anything
En del av mig tycker det borde vara förbjudet att använda Toto i sina samplingar, men en annan del böjer mig för P3 och popvänner som FF och NBFred och går på att detta nog blir en sommarhit ändå.
8. Mutya Buena - Real Girl
Mutya är min favorit-Sugababe och den här låten bygger (till skillnad från förra låten) på en genial sampling. Kanske aldrig blir/blev någon jättehit i Sverige, men hos mig är den det.
9. Frida - Dunka Mig Gul&Blå
Det jag gillar med den här låten är skånskan - skånska är en porrig dialekt. Melodin kan man väl om man vill vara snäll säga vara ganska somrigt laid-back (eller banal om man är på det humöret) men texten blir jag däremot mest generad av.
10. Enrique - Do You Know? (The Ping-Pong Song)
Ännu en låt som känns som den kom, hördes och försvann för ett bra tag sedan här i bloggen…men som först nu verkar ha tagit plats i det radiolyssnande folkets medvetande.
11. Markoolio - Ingen Sommar Utan Reagge
Tja, kanske inte skivans svåraste val. Låten som var en svensk sommarhit innan den skrevs, typ. Dessutom hade jag ingen annan reagge och det ska ju vara...eh...ja ni vet.
12. Wekanderz Danzbanderz - Nu Svärord är det Sommar
En låt som efter tre lyssningar är helt olidlig på det där slit-av-mig-öronen-det-är-Basshunter-sättet...men där jag de första tre gångerna fnissar glatt åt killen som visar snoppen för alla båtarna som går förbi. Vinnare i P3s Sommarlåtstävling.
13. E-type - True Believer
Någon sa: E-type kanske får en sommarhit, men om några år kommer ingen minnas vilken av hans låtar som var hit den här sommaren eftersom alla är likadana. Kunde inte hållit med mera.
14. Therese - Feelin' Me
Jag gillar Therese och låten passade in kalas efter E-type - så hon får vara med trots att hon nog aldrig kommer få en sommarhit igen förrän hon går tillbaka och kallar sig Drömhus.
15. Robbie Williams - Kiss Me
Detta är en cover som var den elfte mest spelade låten i min iPod under förra året och som jag valde till årets näst bästa cover - men då jag fortsätter att hoppas för varje singelsläpp att Robbie ska få åtminstonde en hit från sitt floppande Rudebox-album så var jag tvungen att dra mitt strå till stacken här också kände jag.
16. Infernal - I Won't Be Crying
Den låt som kom in sist på skivan efter ett tips från BB i helgen som gick. Danskarna i Infernal samplar Depeche's Strangelove och kan nog få en liten hit i både England och Danmark.
17. Hanna - Leave Me Alone
Är det inte lite oväntat att skivans enda Eurovisionbidrag i år igen skulle komma från Finland? Svenskarna älskar i alla fall Hanna (vilket jag också gjorde i det extremt dyrkande Helsingfors...bortsett från när hon stoppade schlagerdansgolvet i timmar med sin show på Euroclub) och hon får vara med mycket som ett minne från våren som gick.
18. Timo Räisänen - Sweet Marie
Tillskillnad från min kompis MrC (som sällan använder svaga uttryck...men i omdömena om Timo oftast går ytterligare ett steg) så gillar jag de flesta singlarna som kommer från Håkan Hellströms gamla gitarrist och fortsätter plocka med honom på blandskivor.
19. Moneybrother - Just Another Summer
Om Moneybrother är Sveriges svar på Bruce Springsteen så är Just Another Summer en lyckad sammanslagning av Glory Days med Born to Run...och en gjuten sommarhit på P3.
20. Hellogoodbye - Here (In Your Arms)
Den här skivan har de senaste åren haft ett helt knippe med låtar som jag hittat genom att lyssna på p3 hela dagarna…och ska jag vara riktigt ärlig så har de flesta av dem stannat där och så här i efterhand känner jag knappt igen vad det är för några eller förstår hur jag kunde ta med dem. Kanske är Here en sådan låt? Men just nu tycker jag (och de på P3) att den är grym.
21. Säkert - Allt som är Ditt
För att väga upp lite mot alla som rasar mot Dunka Mig Gul&Blå kanske? Eller bara för att det är en jäkligt bra låt och för att Annika Norlin är grym? Fast förmodligen för att den redan ligger på Sommartoppen.
22 Pacific! - Sunset Blvd
Hittade låten efter ett tips av Andres Looko (undras när det hände mig sist) i SvD i helgen, köpte den på iTunes och blev kär direkt. Göteborgsgrabbarna låter Isley Brothers och Beach Boys men samtidigt väldigt samtida, och låten är bara sommar, sommar, sommar. Den låten på skivan som går mest i min iPod när detta skrivs.
23. Per Gessle - En Händig Man
Utan Gessle ingen sommar. Trist bara att man måste gömma undan honom på slutet eftersom han valde att släppa helt fel låt som singel i sommar...

Sedan blev det alltså även i år en liten bonusskiva. Här finns låtarna som inte fick plats (Darin, BWO, The Ark, Da Buzz mfl), här finns låtarna som jag lyssnar på mest just nu men som förmodligen inte kommer ha med sommaren 2007 att göra och låtar med artister som har sina sommarhits på andra skivan men sina bättre låtar här (Mutya (nya singeln), Rihanna, Per Gessle, Mark Ronson), här finns Eurovision/MF-låtar som borde blivit sommarhits (Verka, Verona, Serebro), här finns låtar jag lyssnat på massa och/eller vars hitperiod börjar lida lite för mycket mot sitt slut för att få vara på den officiella skivan (The Killers, Snow Patrol, Oh Laura) och här finns lite mixar.

En (väldigt, väldigt lång) B-sida helt enkelt.

1. Mark Ronson - Stop Me
2. Rihanna - Don't Stop the Music
3. Darin – Insanity
4. Alex Gaudino feat Chrystal Waters - Destination Calabria
5. Serebro - Song #1
6. Verka Serduchka - Danzing
7. Da Buzz - Take All My Love
8. BWO - Save My Pride
9. Erasure - Sunday Girl
10. United DJs vs Pandora - Tell the World
11. Magnus Carlsson - Another Rainbow
12. The Killers - Read My Mind [PSB Radio Edit]
13. Ola - Natalie
14. The Ark - Prayer for the Weekend
15. Per Gessle - Fru Nordin
16. Andreas Johnson - Go for the Soul [Soundfactory Remix]
17. Marija Šerifović - Molitva [Johan Radomir Remix]
18. Rihanna - Umbrella [Lindebergh Palace Radio Edit]
19. Verona - La Musica
20. Sophie Ellis Bextor - Me and My Imagination
21. Snow Patrol - Chasing Cars
22. Oh Laura - Release Me

Nu hoppas vi bara den fungerar på midsommarfesten - återkommer med facit! Sammantaget är jag nöjd med årets verk…och ganska nöjd med att lägga det bakom mig.
Ha en fantastisk helg ni som orkade läsa ända hit.

TREVLIG MIDSOMMAR!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Ser ut att som vanligt vara förstklassiga låtval. Ser fram emot att höra skivan under morgondagen även om man dyker upp senare på dagen. Får se om man kan komma ikapp :)

Anders Wallner sa...

Kul att du avslutade med samma tryckare som jag avslutade min juni-skiva med härom veckan.

Oswald sa...

crippe: Jag känner dig...du kommer alltid ikapp. Och om! :) Dessutom har din fru redan mailat in en beställning på ett ex av skivan, så den får du höra hur mycket du vill framöver! :)

anders: Think alike again! ;)

Anonym sa...

Jag kan inte påstå att jag uppskattade att Fridas låt kallades banal >:(dess uselhet är inte ens banal)

Oswald sa...

hahaha
Okej.
Du verkar mera expert än jag på det där. :)

Anders Wallner sa...

Äh. Fridas låt är ett skarpt queerfeministiskt inlägg i debatten om kvinnors sexualitet.

:)

Ranzige Bunzing sa...

happy midsummer
downhere it's midwinter, but still bloody hot

ranzigebunzing.blogspot.com

Fred sa...

"Skånska är en porrig dialekt"!? Mouhahaha....

Anonym sa...

Bra skiva..den rullade runt runt på midsommar i bohuslän. Tack