29 januari 2007

Läget Just Nu - Vecka 5

Bra Saker Just Nu:

Göteborg International Film Festival Ny
Nope – det blir inga filmer på listan denna veckan. Traditionsenligt så blir nästa veckas lista istället en "bara filmer från filmfestivalen"-lista (hur nu det ska gå med MF och bröllopsfest på lördag). Däremot ligger själva festivalen lika traditionsenligt i topp. Trots att det sliter när man är mitt uppe i det, trots all stress mellan biografer, trots all sömnbrist på grund av recensioner som ska skrivas, trots all skräpmat man tvingas äta för att överleva, trots det…så är detta en av mina absolut bästa perioder varje år. Alla dessa intryck från olika människor och länder. All denna filmiska begåvning. Alla dessa cineastiska fiaskon och pretentiösa dravel… Å så biografen Draken på det. Sveriges vackraste biograf med plats för ungefär-hur-många-som-helst (och alla VILL se film och inte messa eller käka popcorn) är den ultimata additionen till en komplett filmupplevelse. Love it. Även om det kan bli lite väl intensivt ibland. 2007 har dessutom börjat över medel – och sådant är ju alltid trevligt.
Göteborg International Film Festivals Vinjettfilm Ny
Alla som besökt festivalen någon gång vet vad jag menar med vinjettfilm - det är den där 30 sekunder långa filmen som är olika varje år och går innan varje festivalfilm – och de kan antingen vara bra (russinen), konstiga (mannen med glödlampan), meningslösa (bara massa bokstäver) eller regelrätt briljanta (marsvinen och hårfrisören). Årets vinjettfilm tillhör garanterat de sistnämnda…jag skulle vilja gå så långt som att säga att det är den bästa någonsin. Den kombinerar lika skön musik som den i den klassiska frisörvinjetten – fast med en animera liten kortis där man kan försöka lista ut hur många filmer som döljer sig. Genialt och man tröttnar aldrig. Kudos.
"Heroes" Säsong 1- TV-serie på NBC 5v *åter*
Äntligen är de tillbaka med ett nytt kapitel, nya karaktärer och nya mysterier. Innan säsongen är över lär de ha slagit Lost stenhårt på fingrarna.
Skjorta från "Gentlemen take Polaroids" – Shoppingfynd Ny
Slank spontant in med FF i den där minimala schyssta klädaffären bredvid Sticky Fingers – och hittade jordens snyggaste militärgröna skjorta från ett Köpenhamnsbaserat klädmärke till ett vrakpris. Jag kunde verkligen inte motstå den. Konsumera bort din ångest!
"Dreamgirls Original Soundtrack" Ny
Fantastisk musik från en fantastisk film. Innehåller hits som "One Night Only" (finns även i grym klubbmix – tack MrC), "Listen", "Move" och (givetvis) "And I Am Telling You (I’m Not Going). Ett måste så fort man sett filmen.
"Kylie Homecoming Princess Tour" - Konsert på Nätet Ny
Fantastisk idé att lägga ut konserten i underbar kvalité på nätet. Har nog sett "Light Years/Turn It in to Love" typ 30 gånger. Kanske väldens bästa idé att mixa dem. Och "White Diamond" är en pärla!
Semlor 4v
Dahls är inte riktigt lika goda som Lindqvists…men vad gör man när man är på andra sidan Sverige?
"Absolutely No Decorum" – Singel med The Ark Ny
Jag var skeptisk efter framträdandet på P3 Guld-galan (hoppas de gör sin Melodifestivallåt bättre) men på singel är den här låten en partyglad uppdatering av "Calleth You Commeth I".
Ronny & Ronneys Schlagerblogg 2v
Jag har så mycket jag vill skriva där (Melodifestivalminnen, vad jag tror om årets festival innan den kör igång, en krönika om ett ständigt aktuellt ämnen i sammanhanget osv) men jag har så lite tid. Jag hoppas skärpa mig efter filmfestivalen – och min kollega kommer nog snart också vara mera på banan. Fortsätt hoppa dit åtminstone en gång om dagen…man vet aldrig vilket färskt skvaller som kan dyka upp.
"Sweet Misery (Laid Remix)" – Favorit med Lisa Miskovsky Ny
Bästa låten på hennes skiva blev singel…och sedan ännu bättre i den här underbara remixen. Oumbärlig. Tack för tipset, FF!
"Grey’s Anatomy" Säsong 3 – TV-serie på ABC 11v
Precis när jag skulle säga till FF att Grey’s haft sitt första mediokra avsnitt så glimrade det givetvis till med en lysande liten avsnitts-cliffhanger inför "February Sweeps"

Tveksamma Saker Just Nu:

Min Hyrestant
Jag tror jag blev lovad ett förstahandskontrakt förra veckan…men innan jag skrivit på någonting någonstans så tror jag det ändå får ligga under tveksamt….kalla mig gärna skeptiker…men va fan. Hur troligt känns det med dagens hyresmarknad att sådant händer?
"Hjälp!" – Komediserie på TV4
Helt klart över godkänt (Herngrens konflikträdda snubbe som inte vågar berätta för sin håriga pojkvän att han är hetero är lysande…och Stina Ekblad skön i huvudrollen som psykolog) – men jag klarar bara inte av en stammande Robert Gustavsson.
Rumänska Melodifestivallåtar
Jag är inte säker på att min hjärna behövde en ny Tango Tango…men när den nu är där så blir jag inte av med den...och så gillar jag Time också…och så tipsade Arne (fan…du behöver ett bloggnamn, grabben!) om ytterligare än. När blev Rumänien så ESC-hett?

Dåliga Saker Just Nu

Mårten Ut Ur "Let's Dance"
Men så bra då...då behöver man inte se på det längre.
Filmfestivalens Tidspassning
Den är verkligen inte den bästa… Det kvittar om det så är Helena Bergström som måste tacka varenda snubbe som bidragit med catering till hennes film – är tiden ute så kasta ut henne! Det finns människor utanför som vill in i salongen och se nästa film…och som samtidigt är utsatta för…
Drakens Obefintliga Foajéventilation
Vad är 700 människor med vinterkläder i en vestibul? Både biografen Draken under GFF och en grogrund för seriös panikångest.
Ingen Snö i Göteborg
Isklumpar på trottoaren och regn, regn, regn är så mycket tråkigare än snön i Stockholm.
Ingen Bästa Film Oscarsnominering till Dreamgirls
När ska de sluta suga av Clint Eastwood i Oscarsjuryn?

Ungefär så just nu.

2 kommentarer:

Fred sa...

Rumänien har ju varit ESC-hett i flera år! Enda öststatslandet som fattat grejen. Möjligen i konkurrens med Ryssland då.

Jag missade Let's dance i helgen, men visst var det väl Mårten som åkte ut, inte Martin?

Oswald sa...

Fan vad du ska leta fel alltid då!
=P

Jodå. Klart det var Mårten. Vem bryr sig om Martin? Brottning är fjolligt. :)

Vad gäller Rumänien så tyckte jag väl att förra året var okej (även om Mihais playback på Pride var under all kritik) och Luminitas trumlåt före det var ju absolut schysst.
Innan de två har jag däremot nollkoll på Rumänien...
...och vad gäller nationella uttagningar så är det egentligen WAY beyond min intressesfär vad gäller Melodifestivalen.

Så för mig är det en sprillans ny upplevelse!