28 januari 2007

Filmecension: Fast Food Nation

Fast Food Nation
Richard Linklater, USA

En grupp mexikaner tar sig över gränsen till USA och får jobb på en gigantisk köttfabrik under undermåliga förhållanden i en stad nära gränsen. Fabriken i staden levererar allt kött till det McDonaldslika snabbmatsföretaget Mickey’s där Don är en chef som kommit till fabriken för att undersöka varför spår av avföring dykt upp i hamburgarna. På en av Mickey’s restauranger i stan jobbar Amber, en tjej som börjar inse att djurhållningen på de gigantiska farmerna utan för staden inte är den bästa och där jobbar också Brian som funderar på hur svårt det skulle vara att råna sin arbetsgivare. Tillsammans bidrar de allihopa till en inblick i framställningen av det vi kallar snabbmat.


Jag har inte läst Eric Schlossers bestseller, men jag misstänker att Richard Linklaters dramatiserade filmatisering av den dokumentära faktaboken inte är 100% lyckad.
Visst får vi lära oss en hel del om de fruktansvärda förhållanden som råder för de illegalt anställda inom köttindustrin i USA, hur avföring är en del av en Big Mac, och som förmodad dramatisk slutkläm får vi också en inblick i själva slaktningsprocessen fungerar…men trots detta blir jag inte så illa berörd eller chockad eller påverkad som jag känner att jag borde.
Jag tror ett av problemen ligger i att man aldrig får tid att riktigt fästa sig vid några av filmens karaktärer. Att användandet av flera kända skådespelare (som Bruce Willis eller Ethan Hawke) i små viktiga roller snarare distanserar än tillför något, och att de flesta historierna förutom den om mexikanerna på fabriken därför känns helt meningslösa.
Det här bygger ju på den bok som fostrat flest vegetarianer i modern tid…men efter filmen känner jag mest att jag nog kanske ska hoppa hamburgare ett tag - men ta en kebab istället!

5 spottloskor i hamburgaren av 10 möjliga =

.

Inga kommentarer: