21 december 2006

The Oswald Awards 2006 - Introduction

Jag har tjatat mig blå om dem, men nu drar vi igång!

Med start idag - tio dagar innan den stora prisutdelningen - så presenterar jag stolt årets kategorier i The Annual Oswald Awards (prisgalor låter mycket coolare på engelska...det är bara så... Prisgala? =snabbköp! Nope. Duger inte.) för er. De flesta är kvar från förra året och året innan det (då fanns de i en bögcommunity nära er), men en del av dem är nya och en del av dem är borta.

De kommande dagarna fram till Nyårsafton kan kanske någon kategori avslöjas med sina nomineringar här i bloggen...för att kunna dissekeras, beundras eller bespottas av julmatstinna bloggläsare…men den 31/12 kommer det se ut så här annars, med både vinnare, runner-ups och övriga nominerade (tillsammans med en kort motivatio). Precis som vanligt alltså! Men nu kör vi...

TV-KATEGORIER

[BÄSTA TV-PROGRAM]
De tio tyngsta programmen från kategorierna nedan gör upp om Oswald Awardsens mest åtråvärda statyett.
[BÄSTA DRAMA]
De fem bästa dramaserierna…
[BÄSTA KOMEDI/SÅPA]
…och de fem bästa timslånga lite mera lättviktiga ditona…
[BÄSTA KOMEDI/SITCOM/SKETCH]
…och det fem halvtimmeslånga som bara vill roa.
[BÄSTA DOCUSÅPA/REALITY]
Genren sägs vara död, men de här fem tycker jag bevisar motsatsen.
[BÄSTA KRIMINALSERIE/DECKARE]
Mysteriet här är vilken av de fem som är årets bästa!
[BÄSTA NYA TV-PROGRAM]
Vilka fem program gjorde TV 2006 lite bättre än vad det gjorts tidigare?
[BÄSTA SVENSKA TV-PROGRAM]
Fem av de märkligt få svenska program som jag ser som jag gillat.
[SNYGGAST KVINNA I RUTAN]
Vem är hon TVs okrönta lucia? Och vilka är hennes fyra tärnor?
[SNYGGAST MAN I RUTAN]
De där fem man bara vill slita ur rutan och pilla på fjärrkontrollen med.
[BÄSTA BITCH]
Catfighten är enorm om de fem ynka platserna!
[BÄSTA TV-PAR]
Fem par som inte nödvändigtvis behöver vara olikkönade eller 100% mänskliga.
[BÄSTA KVINNLIGA SKÅDIS (huvudroll)]
Fem kvinnor i en klassisk prisklass…
[BÄSTA KVINNLIGA SKÅDIS (biroll)]
…och ytterligare fem i en lika klassisk!
[BÄSTA MANLIGA TV-SKÅDIS (huvudroll)]
Fem män i en klassisk prisklass…
[BÄSTA MANLIGA TV-SKÅDIS (biroll)]
…och ytterligare fem i en lika klassisk!

MUSIK-KATEGORIER

[ÅRETS SKIVA]
De tio bästa utländska skivorna som kom i år.
[ÅRETS SVENSKA SKIVA]
De tio bästa svenska skivorna (inkl. EPs) som dök upp i år.
[ÅRETS LÅT (Singel)]
Årets tio bästa musiksinglar…i alla fall om jag får bestämma...och det får jag ju här.
[ÅRETS SVENSKA LÅT (Singel)]
Samma sak här – men nu pratar vi tio svenska artister/grupper.
[ÅRETS LÅT (Ej Singel)]
De 15 bästa låtarna (svenska och utländska) som inte släppts på singel. I alla fall inte ännu.
[ÅRETS REMIX]
Här är de tio mixar som gick hem bäst i den Oswaldska iPoden…
[ÅRETS COVER]
…och här är dito tio covers. Svenska som utländska.
[ÅRETS MF/ESC-LÅTAR]
Låtar från Melodifestivalen och Eurovision är ett helt eget litet universum i min musiksmak – och har såklart därför sin egen kategori med tio låtar.
[ÅRETS IDIOTLÅT]
En idiotlåt behöver inte vara dålig…den behöver inte ens vara irriterande i Oswalds värld…men de här fem låtarna är väl kanske inte något man egentligen kan förklara att man gillar.

ÖVRIGA KATEGORIER

[ÅRETS FILM]
Har i år utökats till 15 filmer för att även innehålla några av årets bästa dokumentärer. Dessutom var 2006 ett långt mycket rikare filmår i min värld än sina föregångare.
[ÅRETS BOK]
Vad var det ni igen som var bäst av det jag läste i år (notera att detta inte har något med utgivningsår att göra)? Ah – det var ju de här 10 böckerna.
[ÅRETS DVD]
Vilka 3-5 DVDer var mina bästa upptäckter i år…och då pratar vi inte kvalitén på den eventuella filmen på disken…utan DVDn som sådan.
[ÅRETS SCENHÄNDELSE]
Fem saker jag sett på scen och som fått mig att må bra på något sätt.
[ÅRETS TREND]
Förra året hade vi Blogg-boomen, Sudokus, Färgglada gummiarmband och Power Walks. I år har vi snackat mest om de här 3-5 sakerna.
[ÅRETS INTERNET]
Fem Internetsidor som varit ett måste 2006. Kanske precis som förr – kanske för första gången.
[ÅRETS HUNK]
Sist – men inte minst hoppas vi – är de här fem grabbarna. Hänger någon med från ifjol?


Då är vi igång!

3 kommentarer:

Anonym sa...

You're such a nerd... and I love it! ;-)

Anonym sa...

Oh my. Det var den mest ambitiösa Årsbästalistan jag sett i en blogg. Någonsin. Kanske något nördig. Men hey, jag är också en nörd!

Ska bli kul när du publicerar den!

Oswald sa...

Tack!
I love you too, nerds! :)

Innan körde jag alltid en omgång med nomineringarna och så ännu en med vinnarna...men det blev liksom för mycket om man inte heter Oscar och är av guld - det är trots allt nomineringarna som är det RIKTIGT intressanta. Vinnaren är oftast en bisak.

Så nu kör jag några kategorier där jag vill motivera nomineringarna mer i veckan - å så blir det nomineringar med fetstilt vinnare och kursiva tvåor på nyår.

Guuuuud vad jag älskar det här.