11 december 2006

Dagens Lunchvideo

Som jag lovade förra veckan så går luciaveckans lunchvideotema här i bloggen också i nostalgins tecken. Det är artister och grupper som kom fram under den svenska popmusikens guldålder på slutet av åttiotalet och som sjöng på engelska (oftast) med en förhoppning om en stundande utlandskarriär.
Och vem kan vara mera lämplig att börja med än allas vår favorit-tandläkare från Afrika...Dr Alban!

Faktum är att mitt starkaste DrAlban-minne är när jag tillsammans med två polare dansade till No Coke på en skolrevy... Visst, det var en parodi på tre brudar som gjort samma sak revyn innan - men vi hade fortfarande groteskt tajta, randiga spandexoveraller som inte dolde NÅGOT. Lyckligtvis var detta på den tiden som min förbränning fortfarande låg på sin tonårstopp och min vikt började på en 6a istället för en 9a som tio år senare...men ändå. Jag kan inte ens se på det idag utan att bli generad ända ned till tårna.

Nåväl. Om detta var Dr Alban helt ovetande när han stormade in på listorna med följande hits.

Dr Alban – Hello Africa & No Coke

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mä! Hur kan man undgå att nämna att Bowie tillhört varje decenniums absoluta toppskikt sedan 70-talet? :)

Oswald sa...

Okej...exakt HUR tycker du Bowie ska in i en diskussion om svensk listpop under sena åttiotalet?