06 november 2006

Dagens Lunchvideo(s)

Dagens video är inte brittisk...men även om gruppen (som om inte annat ju är min absoluta favoritgrupp) börjar bli rätt stora lite överallt så är det i Storbritannien de är enorma...så jag tycker lite de faller under mitt (något svaga) lunchvideotema med brittisk musik fram till London i övermorgon ändå.

Jag pratar självklart om Scissor Sisters och deras uppföljare till megahiten I Don’t Feel Like Danicing, som i helgen (till triumfatoriska grodhopp från en sockerhög Oswald, ska medges) gick upp på Tracks förstaplats för första gången...och därmed måste väl erkännas ha fått stt definitiva genombrott i Sverige? En uppföljare jag ställt mig skeptisk till eftersom det är en ballad (en av få på nya skivan) och långt ifrån den låt jag själv skulle valt bland allt kul på Ta-dah.

MEN!
Nu när jag ser videon så känns det hela helt självklart. Faktiskt.

Jag och mina polare pratade i helgen om hur gruppen förmodligen ville släppa en julsingel, en klassisk mysballad, för att få ligga på den åtråvärda englandstoppen över jul, men det visar sig att vad de egentligen ville göra – och lyckas med – är att ta fasta på att Land of a Thousand Words kallats "en ny Bond-låt" i vissa recensioner...och därmed samtidigt – i mitt något partiska tycke - helt lyckas knäcka den officiella Bondlåten You Know My Name med Chris Cornell med en extremt snygg Bondish video (där man förutom gruppmedlemmarnas namn kan hitta en hel del roliga figurer i credittexterna...typ transorna Kathy Curtis & Barbara Jackson från låten Making Ladies på Ta-Dah)...och alla i bandet är bara så snygga att jag vill ta hem dem och ha dem i en påse...eller nåt.

Det är snyggt. Det är bra. Det är Scissor Sisters - Land of a Thousand Words.



Det betyder inte att jag inte gillar Chris Cornells Bondlåt. Tvärtom. Jag tycker den snygga mixen mellan rock och stråkar i videoversionen är rätt tuff, och det är lite kul att David Arnold velat göra något som ligger närmare Wings än Shirley Bassey för en gångs skull. Äh, va fan. Ni får den idag också!
Chris Cornell - You Know My Name


Inga kommentarer: