20 oktober 2006

Dagens Lunchvideo(s)

Sista dagen med lunchvideos från brittiska tjejpopgrupper...okej, ni får ta en sen lunch idag (har haft lite för mig)...för idag ska det uteslutande handla om *tada!* Bananarama!!

Ingen annan grupp kunde matcha dem i antal videos jag ville visa när jag skulle välja ut lunchfilmerna den här veckan, och ingen annan brittisk tjejpopgrupp har heller haft så mycket hits spelade hos mig – från Shy Boy-tiden, via Venus och S.A.W-hitsen, till tiden som duo med försök till comeback förra året med Move in My Direction och Look on the Floor...

Vad ska man välja för videos då? De är ju alla fantastiska med sina übernördiga koreografier som är varje bögklubbsdansgolvs dröm och det finns en aldrig sinande ström att ösa ur:

Kanske måste man visa I Cant Help it för att det var Siobhan Faheys sista video med bananerna, eller I Want You Back för att det var Jacquie O'Sullivans första (och båda är bra låtar och den sistnämnda har underbara Supremes-moves)? Nope. De blev det inte (men klicka gärna på länkarna vettja).

Kanske måste man välja Beatles-covern Help! Som de gjorde tillsammans med Lananeeneenoonoo – en Bananarama-parodi skapade genom den här underbart roliga sktechen av French&Saunders? Det KAN vara bland det roligaste de gjort (så hoppa gärna dit) men den blev det inte heller.

Kanske ska man visa någon av alla de urtypiska åttitalsvideos de gjorde innan de fastnade hårt i Stock/Aitken/Waterman-träsket? Typ Robert deNiro’s Waiting, Really Saying Something, eller jättehiten Cruel Summer? Nope. Inte det heller.

Jag gick helt enkelt på linjen "Låtar Oswald Gillar och har Minnen Till" igen, och då blir den första videon den här lunchen deras megahit Love in the First Degree, där jag inte har så många minnen av just videon – men av ett TV-framträdande på någon brittisk gala (jag tror det var deras Grammy) där de gjorde låten tillsammans med ungefär tjugo inoljade (i stort sett nakna) hunkar… Har förgäves letat efter det klippet, så vet någon vart det finns – hojta till!!



Min absoluta favoritlåt från bananernas SAW-tid är annars den här Supremes-covern. Jag vet inte riktigt varför, men jag bara älskar den hejdlöst! Dessutom hade vi en utbytesstudent under mina gymnasieår som hette precis så här (vad är oddsen). Vassego: Bananarama – Nathan Jones.



Slutligen en låt från slutet av bananernas storhetsperiod. Only Your Love var kanske största hiten och DoobieBrothers-covern Long Train Running hade flamencosupport från Gipsy Kings - men låten jag hade på vinylsingel och spelade oavbrutet innan en av de otaliga "skoldanserna på Ritz" (jag vet...vi sa skoldans bara för att vara ironiskt nördiga…it was the 90’s) var den här låten med fullkomligt urtidstypisk produktion, som åtföljdes av en snygg svartvit video: Bananarama – Preacher Man
(nån har lagt in nå’t skit i början, men misströsta inte – bananerna + hunk kommer)



Nästa vecka: Ett nytt spännande lunchvideotema…eller också inte.

4 kommentarer:

Rexxie sa...

Åhhhh, Love in the first degree hade jag nästan glömt...

Anonym sa...

Bananflickorna och de 20 inoljade hunkarna live har jag på VHS... mycket riktigt från Grammygalan. Det du! Mina minnen från Bananaramas SAWlåtsvideor rör sig annars väldigt mycket runt synkroniserade manliga hunkdansare. Tittade nog nästan bara på dem.

Oswald sa...

Jag har den också på VHS...men NÅNSTANS typ.
Vet inte vart...
Kanske det jag ska ägna min helg till att få klarhet i.

Unknown sa...

Oh my, Bananerna hade jag nästan glömt helt. De hör obönhörligt till min "närjaginsågattjagvarbög"-historia. Såg dem live i London som 16-åring, i samband med mitt första pridebesök.