11 juni 2006

Skivrecenion: West End Girls – Goes Petshopping

Fast jag smög med det då så känner jag mig nu tillräckligt säker på mig själv för att komma ut och säga det högt: Jag gillade verkligen A*Teens ABBA-covers. Jag har skivan. Och ja. Ibland innan jag ska gå ut så kan "Mamma Mia" dyka upp på låtlistan. Fortfarande. West End Girls är såklart precis samma sak. Inte en enda låt är såklart bättre än originalet. Texternas tyngd och svärta går helt förlorad när den stönas fram av en tonårstjej som inte riktigt vet att hon sjunger om 80-talets AIDS-epedemi, utan tror det handlar om att dansa som en spelbricka. Men ändå. Det här är fortfarande fantastiska låtar från början som bara ompaketerats lite annorlunda för 90-talsgenerationen, och som i några fall ("Shopping", "Surburbia" och "Love Comes Quickly") lyckas bli något hyfsat eget och riktigt kul och bra. De lyckas tillexempel återuppväcka en sönderspelad klassiker som "It’s a Sin" och jag vet att jag som PSB-fan borde stå upp och ropa helgerån åt en låt som "Being Boring" i West End Girls version. Men nä. Låten är alldeles för bra för det och den tappar nästan ingenting alls. Den låter bara lite modernare. Men visst, motsatsen finns också - som min favorit "Rent" som de slarvar bort – eller och produktionen känns ibland väl billig och man börjar toklängta efter originalet ("West End Girls", "I’m Not Scared" och "Domino Dancing"). Sammantaget helt okej partymusik utan något som helst djup - lite som en musikens motsvarighet till ett Happy Meal. Dessutom får man inte glömma att man på köpet får ett ganska schyst skivomslag där insidan klätts med röda hjälmar som snygg blinkning till "Very’s" orange LEGO-bitar.
Köp styckvis: Shopping, Surburbia, Love Comes Quickly
Betyg: 6 röda plasthjälmar av 10
.

Inga kommentarer: