04 februari 2006

Filmrecension: Allting är Upplyst

Allting är Upplyst
Liev Schreiber, USA

Jonathan samlar på saker som har tillhört hans släkt. Han har mängder av saker uppklistrade i små påsar på en vägg från de flesta i familjen – men från sin farfar har han bara ett bärnstenssmycke. När farmor blir sjuk får han ett blekt foto på farfar och en okänd kvinna, och han bestämmer sig för att åka till Ukraina och hitta sin farfars rötter.
Alex är en USA-fixerad kille som bor i Ukraina. Hans galna familj försörjer sig på att skjutsa rika amerikanska judar till byarna för deras släkters ursprung.
Så kommer det sig att Jonathan (eller "Jonfan" som Alex kallar honom), Alex, Alex fuskblinda farfar och dennes mentalsjuke hund Sammy Davids Jr Jr, startar sin roadtrip rakt ut i den Ukrainska landsbygden i jakt på kvinnan på fotot bredvid Jonfans farfar.

Det börjar som en "Royal Tennenbaums" med tydligare historia. Ukrainarna är sympatiska karikatyrer och Jonathan klassiskt udda med kostym och stora glasögon. Fotot gör den Ukrainska landsbygden väldigt vacker trots all misär, och huset på solrosfältet som dyker upp i filmens sista akt (den är likt en bok indelad i kapitel) är bland det vackraste i bildväg jag sett på länge. Över lag lyckas Schreiber sätta stor personlig prägel på filmen, vilket ju inte är helt fel för en debutfilm. Problemen då? Tja, förutom att jag var hysteriskt kissnödig sista timmen (vilket helt klart kan ha på verkat mitt omdöme på något sätt) så måste jag – smått skamligt – erkänna att ännu en film om andra världskrigets hemskheter inte riktigt engagerar mig längre… Klart massavrättningar är fruktansvärt, att det påverkar generationer, och att det förekommer i krig fortfarande och därför är ständigt aktuellt. Men jag har sett så många filmer om andra världskrigets följder nu så jag tror jag har trubbats av. Jag blir helt enkelt inte så engagerad som jag kanske borde av den här historien (även om Ukrainaaspekten är lite ny får erkännas). Trist. Men inte ens solrosorna kan fixa det.

Betyg: 6 återförslutningsbara plastpåsar av 10 möjliga
.