30 januari 2006

Filmrecension: We Shall Overcome (Drömmen)

We Shall Overcome (Drömmen)
Niels Arden Oplev, Danmark

Det är 1969 och på den danska landsbygden bor Frits på en gård med sina föräldrar och två småsystrar. Hans far tas plötsligt in på mentalsjukhus för depression, och som om det inte är nog börjar Frits på en ny skola där rektorn är sträng och misshandlar barnen när de inte sköter sig. Lyckligtvis finns den hippie-inspirerade musikläraren Freddie Svale där också, som försöker få in svart musik på skolan. Så en dag misshandlas Frits svårt av rektorn - så svårt att hans öra nästan lossnar - och han (inspirerad av Marthin Luther King) och hans föräldrar bestämmer sig för att försöka få bort den elake despoten…något som visar sig vara tuffare än väntat.

Den här filmen bygger på en verklig händelse. Därför känns det kanske konstigt att säga att jag tycker jag har sett den här filmen förut…men det är precis så det känns. Elak lärare som misshandlar elever - (även om det är grymt) hur många gånger har man inte sett det? En lärare med "friare stil" som får eleverna att kasta sina gamla sångböcker och sätter upp revolutionerande sångnummer på skoluppvisningen – hur många filmer har inte gjorts på temat sedan Robin Williams rev ut sidor i "Döda Poeters Sällskap"? Kanske är jag bara synisk eller på dåligt humör, men jag orkar inte riktigt engagera mig en enda gång i Arden Oplevs film trots dess gedigna skådespelarinsatser, sitt snygga foto och ärliga uppsåt. Möjligen för att jag redan från början inser att det kommer gå bra för Frits…jag har ju som sagt nästan sett samma historia innan.

Betyg: 4 Martin Luther King-tal av 10 möjliga
.

Inga kommentarer: