19 januari 2006

Filmrecension: Walk the Line

Walk the Line
James Mangold USA, 2005

En biografi över countrylegenden Johnny Cash liv. Från hans barndom på en bomullsfarm i Arkansas, där hans far aldrig förlåter honom för att hans äldre bror dör i en olycka, via skivkontraktet på Sun Record i Memphis, ett havererat äktenskap, en turné med bland andra Elvis och Jerry Lee Lewis, drogmissbruk, och slutligen spelningen på Folsom Prison som resulterade i en av de mest säljande skivorna i USA någonsin. Dessutom en väldig massa musik och så hans besatthet för en och samma kvinna genom hela livet.

Det finns ganska mycket som talar emot den här filmen egentligen; om man (som jag) inte har någon relation till Johnny Cash så känns största delen av filmen som något man sett förut. Elak pappa? Check! Få EN chans att sjunga en låt för att spela in en skiva…och sen göra succé? Check! Åka på turné och börja med droger? Check!
En annan sak är skildrandet av June Carter, Cash stora kärlek… Det märks tydligt att filmen bygger på Cash egna biografier, eftersom June genom hela sitt liv (första gången hon nämns är hon 10 år…) framstår nästan som en ängel och hon begår aldrig ett enda litet misstag, är tuff och självständig och hon knappt svär, dricker eller röker trots hon turnerat hela sitt liv.
Å andra sidan finns det lyckligtvis en hel del saker som talar för filmen också. Dels är det den underbara musiken som (förståss) genomsyrar filmen, men framförallt är det skådespelarna som lyfter hela filmen till Oscars-höjder och gör att filmen ändå griper tag och fastnar . Joaquin Phoenix briljerar som den buttre, sköre och nedknarkade Cash och Reese Witherspoon verkar född att spela hans livs kärlek – dessutom sjunger de båda fantastiskt genomgående (och när originalen spelas i slutet tycker man nästan de är sämre, då man förknippar de röster man just hört så mycket med låtmaterialet).
Sammantaget är detta en film som är ett måste för Johnny Cash-älskaren, och en trevlig, välspelad bagatell med ett stort bultande hjärta för oss andra.

Betyg: 7 Krossade Ölflaskor av 10 Möjliga
.