18 december 2005

Läget Just Nu - Vecka 51

Bra Saker Just Nu:

"Brokeback Mountain" Original Movie Soundtrack Ny
Trodde aldrig att jag skulle snöa in på countrymusik, men det här soundtracket går på repeat på jobbet och i min iPod. Bäst är låtarna med Rufus Wainwright och de instrumentala delarna av Gustavo Santaolalla – speciellt huvudtemat "The Wings". Den här filmen har en hel del att leva upp till när jag väl ser den…
"House M.D" – TV-serie på Fox Ny
CSI i sjukhusmiljö. Hugh Laurie är suverän som den buttre läkaren House, som i varje avsnitt ställer en komplicerad diagnos med hjälp av olika ledtrådar…och som helst träffar sina patienter så lite som möjligt. Ungefär precis så bra och vanebildande som alla har sagt i ett och ett halvt år. Skönt att ha trettio avsnitt på lager så man vet vad man ska göra under julledigheten…
"Showgirl Tour 2005" – Konsert-DVD m Kylie Ny
En av årets största konsertupplevelser finns nu på DVD. Perfekt som partystarter, eller när man vill kolla lite läckra dansare…och låtarna är bättre arrade än nånsin. En musik och färgexplosion av stor kaliber.
Julfest på Sjömagasinet Ny
Självklart fantastisk mat och fantastiskt bordssällskap – och dessutom ett lyckat gyckel från toastmastrarna…men var det inte lite mera party förr?
Johan Hilton’s Blogg Ny
Han "adventskalender" i december där han lägger ut delar ur sin dagbok från tiden innan han kom ut är helt fantastisk läsning. Om man trodde man var ensam om sina problem så får man helt klart tänka om när Hilton skriver saker som skulle kunna skriva under med sitt eget namn på. Fängslande läsning!
"Julstaden Göteborg 2005" Ny
Kanske inte de där tacky, blå träden – men ljusspelet på Konserthuset kan vara en av de mäktigaste upplevelser jag haft på länge. Så snyggt! Så smart!!
"You Could Have It So Much Better with Franz Ferdinand" – CD m Franz Ferdinand Ny
Sist i världen fattar jag att detta är en av årets bästa skivor. Bättre sent än aldrig i alla fall!
"Blossa ’05" + "Dufvenkrooks Vaniljglögg" + "Blossa Vinglögg" 5v
Mmmmmmmm… Och mera lär det bli för…
Julstämning 3v
…det är ju för fan julafton i veckan! Klart man går igång på sånt.
"King Kong" – Film av Peter Jackson Ny
Scenerna mellan Kong och Naomi watts är hjärtskärande, 30-talets New York ser fantastiskt ut och King Kong är nog den snyggaste CGI-effekt som man sett på film. Men filmen är alldeles för lång för min smak för att det ska bli toppbetyg och den har helt klart några dinosaurier och jaktscener för mycket (men fikan efteråt var kanske veckans roligaste).

Tveksamma Saker Just Nu:

Flytta till Stockholm
Japp, nu är det bestämt…och även om jag har en klump i magen som är stor som en fotboll så ska det samtidigt bli spännande och en utmaning. Men GUD vad jag kommer sakna vissa "saker" här i Göteborg… det här lär märkas på framtida listor!
"Fighting Spirit" – Nytt Bonusspår m Madonna
Ganska skön och soft låt med klockspel från Limited edition-verionen av "Confessions of a Dancefloor". Ingen omedelbar favorit, men jag känner på mig att den kan växa efter några lyssningar…eller så blir den bara tjatig.

Dåliga Saker Just Nu:

Extralånga Bussar
Västtrafiks nya storsatsning: Bussar som är långa som långtradare/spårvagnar som ska trafikera linje 16. Har de koll på att busschaufförerna inte kan backa med de bussar de har idag på den linjen? Kan bara bli katastrof.
Stress
Jag tror inte det är helt bra för kroppen…
Julfrosseri
Det är ju faktiskt sjuk vad mycket man äter!
Svartsjuka
Oerhört ful känsla.

Ungefär så just nu.

Inga kommentarer: