11 december 2005

Läget Just Nu - Vecka 50

Bra Saker Just Nu:

"Corpse Bride" – Film av Tim Burton & Mike Johnson Ny
Vet inte varför jag hade sänkt mina förväntningar på denna filmen – för ett år sedan var de enorma – men på något sätt hade jag börjat tro att den bara var en sämre kopia av "A Nightmare Before Christmas". Lyckligtvis hade jag fel. Ordentligt. Den är fantastiskt vacker, rösterna är perfekta (Depp! Watson! Bonham-Carter! Ullman! Lee!) och storyn är - trots att den bygger på en klassisk, rysk folksaga - späckad med morbid humor. Bäst är såklart animeringen och scenografin: Dödsriket är färgglatt och jazzigt, det viktorianska England är svart, grått och högtravande, och Elfmans musik (som må vara mindre hittigt än i Nightmare, men fortfarande så "Burtonskt" att man snart tror de är samma person). En av årets trevligaste filmupplevelser.
"Brokeback Mountain" – Novell av Annie Proulx Ny
Det är svårt att förklara hur mycket jag ser fram emot filmen (snälla, låt den inte ligga första lördagen under filmfestivalen när jag ska vara i Stockholm…) som bygger på den här novellen, och hur höga förväntningarna är… De har inte blivit mindre av det "Behind the Scenes"-program jag såg i veckan (suveränt!), det country-mysiga soundtracket (med Rufus Wainwright blandannat!) jag lyssnar på massa - och speciellt inte efter att ha läst Annie Proulx (utalas "Proo", by the way) fantastiska novell. Jag grät. Efter att ha läst en novell. Bara en sån sak.
"Age of Empires III" – Dataspel Ny
Jag är inte speciellt dataspelsgalen; men "Age of Empires"-serien är en av de få där jag faktiskt har alla spel, och nu när nästa del kommit är jag såklart eld och lågor. Bygger på samma principer som innan, men utökat med massa nya roliga grejer och självklart framflyttat ytterligare ett snäpp i historien. Extremt vanebildande och slukar upp all extra fritid som man inte har.
"Little Britain, Säsong 3" – TV-serie på BBC 3v
Den där nya "Kiss-tant"-karaktären kan vara säsongens roligaste. Kroppsvätskor är kul.
"Blossa ’05" + "Dufvenkrooks Vaniljglögg" + "Blossa Vinglögg" 4v
Johans årliga glöggfest var lika trevlig som vanligt. Lussekatter, skumtomtar, pepparkakor – och så glögg i mängder såklart, vilket passar mitt beroende perfekt...liksom Catenacci/Sjögrens årliga julbak där det dracks whiskeyglögg. Mums!
"Kiss Kiss Bang Bang" – Film av Shane Black Ny
Filmen som har 2005’s bästa dialog är en fantastisk comeback för både Robert Downey Jr och Val Kilmer. Ett måste för den som gillar hårdkokt film-noir (bäst kan man kanske beskriva filmen som en lyckad variant av en Sin City-intrig, utan den filmens gimmickar och tomt skramlande tunnor) eller bara vill se nåt helt annorlunda.
"En Decemberdröm" – Adventskalender på SVT Ny
Linda Norman-Skugge rasar, men jag (som ju inte har några barn och därför bara ser allt utifrån mitt perspektiv som TV-tittare) jublar och sitter klistrad framför TVn varje morgon med min frukostgröt när Bobbo fortsätter sina upptäckter i underlandet. Klas Östegrens julkalender kanske inte är något för småbarn, snarare en "God Morgon Alla barnen" för 10åringar, men jag tycker den är rolig och annorlunda - jag klarar till och med av Robert Gustafsson – och dessutom inspelad i Göteborg och (inte minst) på Tjolöholms Slott. Kan inte bli mera jul. Alla avsnitt finns online hos SVT för er som missat dem hittills!
"Walk Away" – Singel m Franz Ferdinand 2v
Franz Ferdinand har nu släppt två av årets bästa singlar. Hur kunde jag missa det när jag hörde skivan första gången och dömde ut den som tråkig? Kan bara inte sluta sjunga på den här…som självklart går på repeat i iPoden.
"Oh Lord" – Singel m Nouveau Riche 2v
Fortfarande så mycket party som et kan bli just nu.
Julstämning 2v
Min gran och alla ljus lättar onekligen upp när man kommer hem efter en genomtrist arbetsdag.

Tveksamma Saker Just Nu:

"You Could Have It So Much Better with Franz Ferdinand" – CD m Franz Ferdinand
Måste bara ge den en ny chans efter två lysande singlar…och efter att den poppar upp på i stort sett allas "Bästa Skivan 2005"-listor.
"Julstaden Göteborg 2005"
Jo, det är bra tänkt att vi behöver massa ljus i Göteborg under juletid eftersom vi inte har nån snö som lyser upp…samtidigt känns alla blåa/röda/gula (etc) lampor i varenda träd och stolpe lite små-tacky när regnet öser ned över en småsunkig Aveny.

Dåliga Saker Just Nu:

Inkompetenta Idioter
Tja, rubriken säger väl allt.
Iskalla Prinskorvar och Köttbullar
Jo, dagen efter och nallade från kylskåpet är de helt okej – men i mängder på ett julbord för 350 personer är de bara väldigt, väldigt pinsamma.
Göteborgsfiskare
"Oh, en mina. Bäst jag drar in den mitt i stan så de måste stänga av den en halv dag!"
Spårvagn 3 och 1
När andra spårvagnar har en snitthastighet runt 30km/h så ligger ettan på 20 och trean på 17(!). Kul att det är bara de två som går hem till mig…

Ungefär så just nu.

Inga kommentarer: