25 december 2005

Läget Just Nu - Vecka 52

Bra Saker Just Nu:

"Julklappar 2005" Ny
Helt klart ett av de bästa julklappsåren; Nästrimmer (bara en sån sak…snacka om en julklapp man glömt bort att önska sig men som man behöver när man rusar mot 35…eller tja…33 då), Novellsamling av Colum McCann, fyra schysta tröjor av helt olika karaktär, en ny telefon till lägenheten (som förhoppningsvis ringer det nummer man slår), en pilates-boll, en yoga-matta och vikter till handlederna när man powerwalkar (snacka om ett träningsspäckat julklappsår), de obligatoriska kallingarna, sockorna och hudvårdsgrejerna
"House, M.D" – TV-serie på Fox 2v
När man trodde att det var klappat & klart att "Prison Break" skulle bli den stora vinnaren (och årets nya TV-serie) på mina kommande årsbästalistor (det lär regna sådana i bloggen i veckan…håll utkik för "The Oswald Awards 2006") vad gäller TV så dök plötsligt den här serien upp. Jag fullkomligt älskar det här. Jag är dessutom helt besatt och beroende av den buttre – men extremt kompetente – Dr House och hans team…och alla intressanta, skumma sjukdomar som de listar ut att deras patienter (ofta spelade av nån gästspelande kändis) har. Att fylla sin laptop med en hel säsong var ett genidrag som gjorde fyra timmars tågresa med svettiga människor och skrikande barn till ett rent nöje. Dr House och hans kollegor är det bästa i sjukhusgenren som TV producerat och helt klart bland det bästa man kan se på TV. Kan predika om det timmar, men det får räcka så. Säsong 1 av "House, MD" är bästa DVD-bytet om du fått nåt taskigt i julklapp!
"Juldagsgänget mfl" Ny
Ibland får jag för mig att jag inte var mig själv till fullo förrän jag skaffade mig min lilla krets av nära bögvänner…en tes som inte bara känns orimlig när jag umgås med mitt Chalmersgäng, utan även när jag hoppar ännu ett snäpp bakåt och landar med mina gymnasiepolare. Det sjukaste är dessutom att man nästan kan mappa dem 1:1 med min nuvarande krets: Daniel är Fredrik, Tessan (som jag inte träffat på alldeles för länge) är Andreas, Sanna är Johan osv osv. Fasiken vad mycket bra folk man haft som format en genom åren!
"One" – Albumspår m Mary J Blige & U2 Ny
En bra låt har blivit ännu bättre.
Johan Hilton’s Blogg 2v
Johans dagboksåterblickar slutade hoppfullt på julafton. Höstens mest fängslande blogg-läsning är en av de få läsupplevelser som kan konkurrera med Hiltons egna "No Tears for Queers" om att vara årets största litterära höjdpunkt.
"Lunar Park" – Bok av Bret Easton Ellis Ny
Förra boken ("Glamorama") kom för sju år sedan och jag har fortfarande inte orkat läsa ut den (även om jag är medveten om den där berömda, extrema sexscenen i slutkapitlen) med all sin extrema namedropping. "American Psycho" är fortfarande bland det märkligaste och äckligaste jag läst…och jag älskade "Rules of Attraction". That’s my Easton Ellis backlog! Nya boken (som sammanfattar det jag just skrev i sitt första kapitel för att sedan kasta läsaren rakt in i vad som hänt Ellis mellan "Glamorama" och nu) är efter 53 sidor det bästa jag läst av honom…och en blandning mellan självbiografi, skräck och droghallucinationer. Julläsning när det är som bäst…
"Brokeback Mountain" Original Movie Soundtrack 2v
Fungerar faktiskt utmärkt att klä granen till också (även om Peter Jöbacks julskiva var den som dominerade mest den här julen också).
"Blossa ’05" + "Dufvenkrooks Vaniljglögg" 6v
Har blivit så fäst vid de nya sorterna att jag nästan helt slutat dricka min gamla favorit Blossa Vinglögg. Oväntat!
Julstämning 4v
Blir såklart aldrig större än när man klär granen dagen innan julafton.
"Marabou Mörk Choklad" Ny
Av allt jag fullkomligt frossar i mig under julen är det här min största passion… Kylskåpskall såklart!

Tveksamma Saker Just Nu:

"Brand New Friend" – Bok av Mike Gayle
Gayle går på i sin vanliga gamla stil – denna gången handlar det om huruvida en heterosexuell man och kvinna kan vara bästa vänner utan att bli kära eller ligga med varandra…och inte oväntat kommer han fram till att det inte går. Det är helt klart angenäm läsning för stunden och i klassisk Gayl-anda…men efter att ha läst så mycket bra böcker i år så hade han allt fått komma med något mindre förutsägbart och repetitivt än det här för att övertyga mig till fullo…

Dåliga Saker Just Nu:

Ingen Snö till Jul
Vet i och för sig inte när jag hade en vit jul sist, men man hoppas ju varje år…och det kan ju åtminstone vara kallt! Nu var det nästan exakt samma väder hos mina föräldrar som när jag var där i somras i juli! 5-10 plusgrader och regn…
TV-program med Husband
Rent generellt mera olidligt än TV-program utan. Fyra till fem snubbar som ser dansbandskäcka ut och tvingas spela 10-30 sekunder långa jinglar, samt det obligatoriska medleyt nånstans i programmet…och med en kapellmästare som måste vitsa lite med programledaren samt vifta med armarna. Gaaaaah!
Musik från "Lord of the Rings" i SVTs "Riket"
Egentligen tror jag att "Riket" är ett ganska okej program (även om en del av årets tävlanden redan på pappret gör att jag inte kan se det) men det kan definitivt inte fylla upp kläderna som tillhör LotR och Howard Shore’s utmärkta musik. Jag blir bara förbannad och vill hem till mina Extended Edition-boxar. Skaffa egen musik för fan!

Ungefär så just nu.

Inga kommentarer: