10 oktober 2005

TV-recension: "Rome"

Rome
USA, Söndagar HBO 21.00

Allt utspelar sig år 52 fK i Rom, som är världens mest välmående stad. Rom har varit en republik i över fyra hundra år och man har alltid månat om att makten skall vara delad på flera personer. Makten har dock korrumperat överklassen som lever i överflöd och det är stora samhällsskillnader. I detta läge återvänder Gaius Julius Caesar efter åtta år i krig med en mängd lojala män och aristokratin blir givetvis livrädda. Ledda av Caesars gamle mentor Pompey Magnus gör de allt för att försöka stoppa honom att ta över makten. Mitt i allt detta finns bland annat Lucius Vorenus och Titus Pullo - som träffas då de båda får uppgiften att återupphitta Caesars förlorade standar - som förutom att vara soldater i Caesars armé, också tacklar problem med familj, pengar och kärlek, och överklasskvinnan Atia av Julii med familj som i ett Rom där männen har all makt gör precis vad som helst för att nå sina mål.

Rome är tv-kanalens HBOs mest påkostade tv-serie någonsin, och det syns framförallt på den storslagna scenografin och de överdådiga kläderna. Man har skippat att visa stora slag (de skildras väldigt, väldigt sparsmakat) för att satsa på att bygga upp ett Rom som inte påminner så mycket om det som brukar synas i Hollywood-filmer, utan är mera en verklig, trång, skitig (fast ändå storslagen och pampig) levande stad.
Även om själva intrigen är fast förankrad i historien (förutom Caesar har vi Brutus, Markus Antonius, alla gudar med flera) så förekommer även en massa såpaliknande bi-intriger vid sidan av, och det är denna kombination som gör serien intressant.
Dessutom är det ju HBO, vilket givetvis innebär att serien hela tiden kryddas med mycket sex, naket, lesbiskt oh slavar med stora snoppar…
Min absoluta favorit i serien är Polly Walkers Atia, som måste vara tv-säsongens bästa bitch. Hon far fram som en kombination av "Desperate Housewives" Edie kombinerat med "The O.C" Julie Cooper och använder alla tillåtna och otillåtna medel för att få vad hon vill. Helt klart seriens stora behållning…även om det finns en del schyssta soldater att titta på också.
Sammantaget kanske inte så bra som prislappen borde kräva, men ändå en av de bästa nya serierna denna (på den fronten väldigt tunna) tv-hösten, och absolut en av de mera originella.

Betyg: 7 TV-pirater av 10 möjliga
.