10 oktober 2005

TV-recension: "Reunion"

Reunion
USA, Torsdagar FOX 21.00

Sex personer slutar skolan 1986.
Det är Will (som fått stipendium och skall som den förste i sin familj få börja på collage), Craig (som är Wills bästa vän, men som kommer från en finare familj), Samantha (som är tillsammans med Craig men i hemlighet träffar Will och bär på hans barn), Jenna (som drömmer om att bli skådespelerska i New York), Aaron (som drömmer om att bli ihop med Jenna) och slutligen Carla (som drömmer om att bli ihop med Aaron).
På återträffen år 2006 är en av dessa personer mördade av en av de andra. I varje avsnitt får vi återblickar från ett nytt år och dessutom får vi följa polisen Marjorinos (Mathew St. Patrick från "Six Feet Under") arbete med att avslöja mördaren i nutid.

En idé som förmodligen fungerade bättre på pappret än på TV… För visst är det en rolig grej att göra en "who-dunnit" där man inte vet vem som är mördare eller vem som är offer, och visst är det en kul idé att låta varje avsnitt vara ett specifikt år (inte minst musikmässigt blir det ju väldigt skoj med "Hits of the Year" i varje avsnitt) – men rent logiskt så fungerar det sämre.
Dels är det samma skådespelare som spelar personerna i alla åldrar, vilket gör att de ser för gamla ut på åttiotalet och för unga ut på nittiotalet (kan ju bli en skoj grej om serien får fortsätta att se i vilket avsnitt alla spelar sin egen ålder…), och dels så är ju idén att det varje år mellan 86-06 händer något (precis under några dagar) som bidrar till mordet 2006 så otroligt orealistisk att det blir ganska krystat.
Allvarligt så känner man hela tiden att manusförfattarna nog inte riktigt vet hur det här skall sys ihop och sluta - och frågan är om de kommer att få göra så många avsnitt så vi får veta det heller (den har i och för sig gått hyfsat, så chansen finns)…och hur ska då en eventuell nästa säsong se ut?
Trist bara att man funderar mera över sådant än över vem mördaren är…

Betyg: 5 TV-pirater av 10 möjliga
.