Jag antar att alla städer har sina hook-ups.
I Göteborg är det (som jag säkert bloggat om tidigare) Havet (med stort H) som smått traumatiserar staden. Man ska bo vid havet, man ska åka till havet, man ska kalla Östersjön för insjö och man ska helst inte veta vad en sötvattenskräfta är för det finns ju havskräftor som kommer från Haaaavet.
I Stockholm är en sådan sak att man ska stå på höger sida när man åker rulltrappa.
Notera redan från början att jag inte säger att man ska undvika att stå på höger sida i rulltrappan om man är i huvudstaden (lika lite som jag inte säger att man ska låta bli att köpa hus vid havet eller käka havskräftor om man bestämt sig för att flytta till Götet) – det här inlägget är snarare en kärleksfull betraktelse (samt en liten snabb utbildning till oss stackare som valt att leva våra liv till större delen utanför tullarna) av fenomenet.
Nä, det jag har lite svårt att koppla fullt ut är problematiseringen av fenomenet och den enorma betydelse denna del av vardagen har för Stockholmarna...eller i alla fall flertalet av dem.
Min högst personliga teori om varför denna oskrivna regel uppstått stavas såklart tunnelbana.
Själv stötte jag på detta första gången jag åkte till London, och kom hem därifrån med en näsan-i-vädret attityd när folk behagade stå hur som helst i Femmanhusets (högst tre meter långa) rulltrappa i Nordstan i Göteborg. Så gjorde man ju bara inte om man hade koll!! Om man var storstadsbo! Den praktiska verkligheten kom dock i kapp mig ganska snabbt – om inte rulltrappan leder till någonting dit man behöver ta sig väldigt mycket snabbare än resten av folk som nyttjar den...och framförallt om det finns trappor precis bredvid som är mindre än tjugo steg och i så fall går snabbare att rusa upp/ned för...så finns det helt enkelt ingen speciellt praktisk nytta med högerregeln. Utom möjligen om man gör det bara för att man vill visa att man minsann vet att denna oskrivna lag existerar då...
Detta är ju förövrigt något man insett i de stora storstäderna. I London är högerregeln stenhård i tunnelbanan...men ingen skulle få för sig att muttra på Harrods eller i kaoset på Hamley’s. Vill man ta sig förbi räcker det helt enkelt med ett flitigt använt 'Excuse me' och så blir man förbisläppt. Men ingen skulle bli upprörd och ta det som ett personligt angrepp eller mumla om dålig hänsyn bara för att man råkar stå på fel sida på vägen upp till TopShops herravdelning.
Med tunnelbana är det däremot en helt annan femma. Oftast är rulltrappan den enda vägen som finns ner i underjorden, och rulltrapporna är dessutom inte sällan väldigt långa och tar en hel del tid i anspråk om man ska stå still på dem...tid som man (kanske tillskillnad från snubben framför) inte har eftersom ens tub till Alvik går om en minut. Här är det ju ganska motiverat med någon form av oskriven regel, bara för att det stora flöde av människor som pågår mellan olika nivåer ska fungera någorlunda smidigt…och jag antar därför att det var här högerregeln för rulltrappor uppstod. Det skulle också förklara varför så få utanför Stockholm har koll på den här regeln.
I tunnelbanan kan jag alltså både förstå varför regeln bör tillämpas och att man blir irriterad om någon inte följer den och står i vägen (även om ett enkelt 'Ursäkta' löser det mesta här också) – men det är när Stockholmare jagar upp sig ordentligt och nästan tar det som en personlig förolämpning för att två personer står i bredd i rulltrappan på NK (och på så sätt kanske fördröjer deras förflyttning mellan två plan med kanske 30sekunder till en minut) som jag ställer mig lite frågande till hela grejen.
Man får inte heller glömma att det är viktigt att stå på högersidan av rulltrappan i huvudstaden för många Stockholmare (oftast inflyttade sådana) av en helt annan anledning än den rent praktiska: Man visar ju därmed att man förstått vad som gäller och att man är en riktig Stockholmare. Fenomenet is right up there on the list med saker som 'att inte verkar bry sig när man ser en kändis', 'att tycka att alla som bor utanför ställen dit det går pendeltåg är lantisar' och att börja prata med tydliga rullande R och lite lätt Söderdialekt.
I alla fall: Vad jag alltså inte riktigt kopplar är hur just den här grejen blivit ett så vanligt – och så seriöst taget - irritationsmoment hos folk här. Hur det tillexempel (i en tid då vi har sommarvärme i november och förrymda mördare och allt var det är) kan orsaka en sådan här storm av inlägg som i en avmina bloggar igår.
Kanske är det bara Stockholmarnas sätt att markera att Stockholm är en liten storstad istället för en stor småstad som Malmö och Göteborg. Kanske är det ett sätt att visa att man är mycket närmare London och New York än Uppsala och Linköping? Kanske har Stockholmare av någon anledning lite mera bråttom eller tycker det är lite mera viktigt att komma hem två minuter tidigare än lantisarna? Kanske är alltihopa bara en myt och en grov överdrift från min sida?
Men för guds skull: Om ni tänker komma till Stockholm en weekend i december för att shoppa eller kanske i januari för att se julklapssmusikalen – se för bövelen till att stå på rätt sida i rulltrappan både i tunnelbanan, på NK och Åhléns och på Centralen! Det har ingen betydelse för hur kort stund eller hur omotiverat det verkar – gör ni avsteg från denna regel så har ni omedelbart en fräsande, muttrande eller hånande kommentar fälld över er...vare sig ni hör det eller inte.
Ungefär som om ni funderar på att åka till Göteborg i sommar och får för er att säga att ni redan badat i havet...på ostkusten.
-
18 kommentarer:
Och nej, stanna inte precis efter rulltrappan. Och inte framför in/utgångar. Shit vad folk är jobbiga och ouppfostrade.
Tihii.
Jamen DET är en annan sak.
Att tvärstanna direkt efter en rulltrappa tyder inte på att man har nollkoll på storstadsregeler - det betyder att man är smått dum i huvudet och inte kan se konsekvenser av sitt handlande.
Och som sagt: Jag är mera fascinerad av männsikors sätt att ta vänsteråkandet som en personlig förolämpning än själva högerregeln i sig.
Men om du nu tycker att regeln är okej i tunnelbanans rulltrappor, varför kan den då inte vara okej i andra rulltrappor? Jag menar, varför ha olika regler för olika rulltrappor? Förvirrar det inte mer än om det är lika överallt?
Är det inte lite lustigt att samma regel gäller i London som i t ex Paris? Jag menar med tanke på riktningen i resten av trafiken :)
Aronson: Läser du vad jag skriver överhuvudtaget?
A) Min fascination är främst över fenomenet - inte över regeln i sig.
Över att folk reagerar så maniskt (som du) över att någon ifrågasätter själva grejen med att ha oskrivna lagar på hur man tar sig fram i en vanlig trappa.
DET är intressant.
B) Som jag sa: En regel för hur man ska placera sig i en rulltrappa är helt onödig (och ganska fånig) om vi pratar om en trappa mellan två våningsplan i ett vanligt varuhus.
Varför?
Helt enkelt eftersom tiden du sparar på att tränga dig förbi på högersidan är försumbar - och de väldigt få gånger det skulle finnas en anledning att springa förbi någon så är detta ändå möjligt med några 'Ursäkta' och ett leende.
Att automatiskt kalla två personer som står bredvid varandra för en 1 minut lång rulltrappsresa för 'hänsynslösa' är i mitt tycke en alldeles för stark reaktion på företeelsen...och återigen ett föremål för min fascination.
Dessutom: Andra städer i Sverige klarar ju detta utmärkt...varför fungerar det inte i Stockholm?
Fascinerande!
Borde vi i så fall ha regler för hur vi plaverar oss på trottoarer också? Hur vi vandrar i gångarna på ICA? Hur vi tar oss från ena änden av en galleria till en annan?
Inte helt orelevanta frågor, eftersom detta också skulle spara några minuters tid för den som har bråttom...men som nu verkar fungera ganska bra av sig själv.
Ännu mera spännande.
Fröken Harrysson: Jag vet! Jag har också funderat på det där. Tydligen har riktningen på trafiken ingen betydelse för fenomenet - eller så har vi människor en naturlig inriktning mot höger... ;)
Ha ha. Nej, Oswald, jag läser inte. Jag bara skriver... ;-)
För övrigt går jag inte i rulltrappan i första hand för att jag har bråttom, utan för vardagsmotionen.
Och ja, jag skulle verkligen uppskatta regler för hur folk går på trottoaren. Tänk vad det skulle underlätta... ;-)
...och så heter det irrelevanta, inte orelevanta.
/Aronson, språkpolis och irriterad stockholmare
;-P
OK. Tack för korrektionen.
Alltid bra att lära sig något nytt.
Ja, tänk vad livet skulle bli lättare om det fanns regler för allt. Och så kul vi skulle ha. :P
... om någon ser en göteborgare med ett stort kamerastativ på ryggen alt. i handen som enbart jävlas genom att stå på vänstersidan imorgon. Då är det nog bara jag...;-)
Oh, kan inte jag få stå bakom dig då? På vänstersidan? :D
Bara så länge det inte är i tunnelbanan alltså.
*hahaha*
Hur går man tillväga om man har så många kassar i nävarna så man helt enkelt fyller upp hela rulltrappans bredd, alternativ är så fet?
Finns det någon regel då? Måste man stå på sidan då?
då kommer storstadspolisen och skjuter en ;)
Aha, jag som trodde att jag skulle bli arresterad... :-(
Akta dig bara, I-prob, när du står där till vänster och jävlas. Det finns alltid någon kniv vi kan köra in i ryggen på dig...
;-)
Vi?
Kändes plötsligt som om Anna Lindhs fruktansvärda öde på NK fick en helt ny vändning och motiv med den meningen...
Kniv? *tittar mig oroligt över axeln*
Det är väl ändå lite drastiskt? Kom vi inte alla överens om att det fanns större bekymmmer här i världen än att önska livet av någon som står i vägen?
Jag trodde vi enades om "-Ursäkta!"
Jo, men "ursäkta" är ju under förutsättning att man inte står till vänster medvetet - för att jävlas.
...dessutom var kniven mer en metafor.
Börja slipa knivarna, jag är på väg!
Mmmmmmmmm, havskräftor... Det är annat än dom sumpkräftor man äter på andra ställen i Sverige det... :)
Skicka en kommentar