04 september 2006

Läget Just Nu - Vecka 36

Bra Saker Just Nu:

GS2H-helg med Förfester Ny
Själva klubben hade väl inte en av sina bättre gånger, men att ha två trevliga förfester med underbara vänner, bubbel, YouTube, Thaimat och SingStar-karaoke innan kan förgylla precis vad som helst.
"Me and You and Everyone We Know" - Film av Miranda July Ny
En konstnärlig, imponerande, rolig och lågmäld film som känns väldigt mycket filmfestival. Och det är ju alltid bra. I kombination med en klassisk söndagsfilmkväll hemma hos A&A med paj och chips blev det en fullträff.
"Project Runway" Säsong 3 – TV-serie på Bravo 5v
Idol är kul, ANTM är vanebildande (såg säsong fyra igen bakfull i söndags)…men när Årets Bästa Realityprogram ska koras om några månader så skulle jag bli mycket förvånad om Project Runway (eller brittiska systerserien Project Catwalk) inte tar hem pokalen här i bloggen. Tredje säsongen har nämligen den perfekta mixen av folk (att den som åkte ut sist åkte var väl väntat…men det var en grym personlighet), roliga utmaningar, genialitet (just nu ser jag fyra självklara finalister av de sex som är kvar…men det kan bara vara tre…vem ryker…och när?) och coola oneliners:
Laura: I’m fabulously glamorous! eller
Kane: It’s easier to walk when you from the ghetto. I’m from white trash…
"Extremely Loud & Incredibly Close"
- Bok av Jonathan Safran Foer Ny
Jag har bara kommit ungefär 50 sidor in i den här underbara boken, men den aspirerar redan på att vara en av årets bästa. När jag såg "Everything is Illuminated" på filmfestivalen i vintras så anade jag att det nog låg en fantastisk bok bakom som inte riktigt klarade att föras över på film…och efter att nu ha fått del av Safran Foers språk och fantasi så inser jag att jag förmodligen hade helt rätt.
Jag lär återkomma om den här berättelsen framöver!
"Wire in the Blood" Säsong 4 – TV-serie på ITV 2v
Robson Green är onekligen den här seriens stora affischnamn och behållning, eftersom introduktionen av Simone Lahbib som DI Alex Fielding gick helt smärtfritt och serien fungerar fortfarande lika bra. Bäst blir det såklart när det (som i avnsitt två säsong fyra) bygger på en av Val McDermids böcker.
"FutureSex/LoveSounds" – CD med Justin Timberlake 2v
FutureSex/LoveSound och (framförallt) LoveStoned/I Think She Knows Interlude går fortfarande oavbrutet om och om och om igen i min iPod.
"Idol 2006" – TV-serie på TV4 Ny
Jag glömmer bort mellan varven att jag faktiskt tycker det här är riktigt kul. Det finns en anledning till att formatet är ett av världens mest framgångsrika helt enkelt…och till och med Sanna Bråding fungerar. Skumt.
Arne Dahl 6v
"Mörkertal" tappade tyvärr en hel del på slutet och är nog seriens svagaste bok - men jag har ändå stora förhoppningar om att kommande "Efterskalv" är en klassisk Arne Dahlare och jag längtar redan efter ännu en historia med A-gruppen.
Errazuriz Estate Pinot Noir Ny
Riktigt gott vin till ett jäkligt bra pris.
Göteborg Ny
Har plötsligt börjat kännas hemma igen.

Tveksamma Saker Just Nu:

Ny Lägenhet
Ingen frys? Så typiskt mig att inte kolla det… Men balkongen är fin och bredbandet ingår i hyran så det är inte bara misär. Nu ska det bli spännande att se om jag kommer att trivas. Håller tummarna.
"Casanova" – Film av Lasse Hallström
En glad bagatell med privatteatertendenser. Läs mera här.

Dåliga Saker Just Nu

Flytta/Flyttstäda
Så fruktansvärt jobbigt både fysiskt och mentalt.
"Loveshopping" och Smygläsning av QX på Debenhams
Tråkigt så klockorna stannade. Oglammigt och folktomt. Tur att vi inte fastnade på någon bild.
Nedläggning av Populära Sibirien
Samma dag som jag flyttar till samma gata så lägger de ned mitt favorithak utan förvarning. Otroligt trist. Gud vad jag kommer sakna pastan och fulvinet och alla de stunder jag haft där med alla från FF och fröken Harrysson via Syrran och Moa till favvo-P, foto-Sara och T.
Emmypriser
Så otroligt felfördelade.
Flygrädsla
Föreställ er att ni visste att ni skulle dö till helgen…och att allt ni gör fram till dess självklart färgas av det. Så mår jag just nu.

Ungefär så just nu.

Inga kommentarer: