Visar inlägg med etikett ESC. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett ESC. Visa alla inlägg

22 mars 2010

Ska vi börja veckan i Bulgarien och på Cypern?

Schlagerbloggen gick ut med en smäll och över 11.000 läsare sista MF-veckan, men innan den vaknar igen för lite Eurovision-feber så får mina småförsiktiga ESC-trevare hamna här bland popcornen istället tror jag.

För er som inte brytt er ett skvatt om vad som händer i Oslo i maj hittills så kan jag väl säga att det faktiskt känns ungefär så illa som alla säger. Jodå, här finns ljusglimtar, men mest är det ett evigt balladträsk uppluckrat med svaga, eller galet apdåliga, upptempoförsök. Oftast med etnoinslag.

Yohanna och Rybak verkar ha dödat popen i ESC totalt. Det där som Elena, Mihai, Serebro mfl tog med sig in i festivalen (och som Alcazar, BWO, Agnes mfl jobbat på i Sverige) verkar ha försvunnit lika spårlöst i ESC som det gjorde i Melodifestivalen på bara ett år, och det närmaste jag hittat (förutom Turkiets MTV-vinnande rockband) är förmodligen Bulgariens Miro. Här är Angel si ti. Årets hit på Euroclub?



Kanske det mest abrupta slutet någonsin?

Annars är jag motvilligt småförtjust i Cyperns pojkbandsballad hur mycket 2001 den än luktar. Här är Jon Lilygreen and the Islanders och låten Life looks better in spring.

18 september 2008

China twelve points! Chine douze point!

European Broadcasting Union (EBU) meddelade idag att de sålt formatet för Eurovision Song Contest till Asiavision Pte. Ltd som har för avsikt att arrangera världens första Asiavision Song Contest (ASC?) i mitten av 2009. Den europeiska motsvarigheten sänds ju numera både i Mellanöstern och Nordafrika, men det här blir första gången som formatet används utanför Eurovision Song Contest.

Tävlingen är planerad att likt sin storasyster återkomma årligen, ha nationella deltävlingar under en sexmånaders period före den stora finalen, och i en första etapp inkludera femton deltagarländer.

Regionen har över tre miljarder invånare och programmet beräknas därför kunna få en tittarsiffra på runt 500 miljoner.

De länder från vilka vi kan i framtiden kan förvänta oss att få se treminutare med tonartshöjningar på YouTube ifrån är för övrigt Kina, Kambodja, Hong Kong, indien, Indonesien, Japan, Laos, Macao, Malaysia, Pakistan, Philippines, Singapore, Sydkorea, Taiwan, Thailand och Vietnam – som synes en lika härlig blandning som i Europa av till exempel några av världens största ekonomier och människor som aldrig sett en mobiltelefon, och den demokratiska röstningsprocessen där röster och tolvpoängare från länder med hysteriskt många invånare (hallå Indien och Kina liksom) väger lika mycket som länder ungefär lika stora som Kalmar kommun.

Själv funderar jag mest på hur de mest besatta schlagerbö...nördarna i Europa ska hantera det här. Måste de skaffa alla singlar från de Asiatiska ländernas alla lokala delfinaler nu också?

Läs mera här.

29 maj 2008

In i Dim(m)a(n)?

Förra helgen vann han Eurovision Song Contest.
I september förra året var Dima Bilan domare i talangjakten STS Lights A SuperStar, och någon filmade domarbordet...



I believe...someone had taken something strong.

26 maj 2008

Lite mera ESC - och några nya singlar

A) Största frågetecknet i lördags var varken Charlottes placering eller Rysslands vinst - utan hur Bulgarien som enda land kunde ge poäng till den rysliga tyska tjejkvartetten - och då inget mindre än en fullpoängsstrålande tolva! Svaret hittade jag just hos Posh&Becks: En av tejerna i bandet är bulgariska... Så var det med den sångens kvalitéer!

B) Jag har egentligen ingen anledning att lägga in det fantastiska klippet med Sebastien Telliér från i lördags, mer än att hans Divine-singel med en del mixar just nu ligger etta på iTunes nedladdningslista.



C) Från och med i dag hitta Barcelona - BWOs uppföljare till Lay Your Love on Me - med nio(!) mixar för 27kr på iTunes, eller Magnus Carlssons (the one of Barbados and Alcazar fame) senaste singel Crazy Summer Nights med fyra mixar och ett extraspår för 40.50kr på samma ställe.

25 maj 2008

The Winner Takes it All

Nä, jag är varken knäckt eller speciellt bakis idag.

Eurovision Song Contest är som den är, och även om det känns lite småpinigt att vara det enda land som behövde en hjälpande hand för att hamna i finalen, och även om jag verkligen trodde att alla fan-hyllningar åtminstone betydde topp 10, så tycker jag det är tristare att Ryssland äntligen fick vinna med den i mina ögon sämsta låt de skickat sedan de började satsa.

Tatu, Bilans förra låt, Serebro...jag har gillat dem bättre allihopa, och så vinner de nu. Oh, well. Ett ESC i Moskva kan i alla fall bli rent hysteriskt. OS-klass. Så en liten ljuspunkt fanns det ju i den vinsten också.

Ska man se mera positivt i gårdagens tävling (och min MSN-psykolog har lärt mig att man ska försöka hitta positiva saker i allt) så kan man ju till exempel fokusera på att det var underbart att det gick så bra för Norge och att Sebastien Tellier införde ett helt nytt bildspråk (och hade årets bästa låt btw) i en festival där "hitta kameran" och "ögonkontakt" alltid varit ledord.
En arm, någon? En fot. Heliumboll. Lovely.
Dessutom har jag numera något att köra upp i ansiktet på folk som ojar sig över att det inte "är en riktig schlager" när jag mumlar om att "vi borde skickat BWO" (vilket jag ju mumlat sen Linköping, och inte gör i någon form av kappan-efter-vinden-vändning idag).

Annars hade jag en sjukt trevlig ESC-kväll med ett riktigt kul sällskap (som för övrigt hela tiden sagt att Charlotte skulle floppa, vilket kanske gjorde att hennes fall blev långt mycket mindre chockerande framför TVn där vi satt) och jag är så här i efterhand glad att det inte blev någon Belgradresa för mig tillslut ändå.

En stor kram till min kompis Kris också, som fixat semifinalskvällar hemma hos sig, och som fått utstå mycket skitsnack från undertecknad när han hela tiden trott att Sverige skulle floppa och att låten var ett juryval för andra gången i sin karriär. Kudos.

Så slutet gott allting gott!
Nu kör vi EM och OS och sen är det Melodifestivaldags igen.
Livet är fantastiskt, eller hur?
Tills dess kan ni får titta lite på Dima Bilan. På lite olika sätt.













Bilderna är hämtade från OhLaLa-bloggen. Därav alla hjärtan.

22 maj 2008

Ikväll smäller det!

det är dags för Eurovisionfinal två där Sverige går ut som andra bidrag.

Ni minns kanske tisdagens första semi?
"Riktiga" bidrag gick till final. Skämtbidragen åkte. Vilket kan betyda att antingen är Europa är trötta på tramset, eller är årets trams helt enkelt inte tillräckligt bra, eller - och det här är nog det mest rimliga - så har tävlingen nu blivit så stor att bara de riktiga hardcorefansen orkar med något annat än på sin höjd lördagsfinalen och därför går alla "fanfavoriter" till final.

Den sista teorin skulle för övrigt passa oss perfekt, eftersom Sverige har väl aldrig varit en större fanfavorit än just i år? Nåväl. Om några timmar vet vi!

Tills dess: En Oswaldfavorit från den tiden då Jugoslavien var ett enda land och de skickade glada dansbandslåtar hela tiden (vilket kulminerade med en vinst 1990 och min all time favoritlåt 1991). Här är Novi Fosili med Ja Sam Za Ples från 1987.

20 maj 2008

Visst blir man lite stolt...

...när BBCs hemsida ser ut så här idag?

















Eller så är det bara jag som är skadad och längtar tills ikväll.

13 maj 2008

Charlotte på scen i Belgrad

Så har då Charlotte Perrelli tagit sina första stapplande steg på Eurovisionscenen i Belgrad - och de bloggande fansen skriver bland annat följande:

"The build to the key change is shorter and for me that makes it less dramatic. Charlottle sings perfectly and the choreography is sharp, but the two chubby waiters still don't help (even dressed in black). Being honest Iceland is such a stomper of a opener I think it's casting a slight shadow over Sweden. Sweden SHOULD qualify, but right now I'm a lot less sure."

"Sweden looks strangely static - and that's not just her face. A big Christmas schlager song done with apple pie folding, it's so precise that you can hardly see the joins. Sadly unlike Ms Perreli's 'work' which with the traditional Swedish wind will be scaring children Europe wide in their nightmares for many months to come. At least Lordi were cuddly. No seriously, rather than the good burghers of Europe going 'lovely lovely gal' when she's singing, they'll be remarking on the quality of her surgeon and wondering how much restorative work she'll need doing when the lift slips."

"Sweden's very, very good. There are absolutely *no* surprises here, it's the self-same routine that Charlotte's been using for nearly three months now on this song. All the elements are in place, the blue chromakeyed opening, the lasers, the gradual arrival of the backings. Trust me, there's nothing I can tell you here that you don't already know - except that she's performing with total confidence, and yet you can just tell that she's left plenty in the tank for when it matters."

"Franko said "Is she singing, it could be the recording" - It was totally perfect at the first attempt, something that is very rare and also, she has the added advantage that she has known what performance she was going to do for the last 3 months - something that others have not had."

"It pains me to say this but it's not only going to qualify but guaranteed top 5. If Iceland were note perfect, Charlotte was beyond perfect. It's slick, well choreographed without any stupid props as others have used. Okay her idea of casual day wear is quite clearly from Ann Summers but you can forgive that with what we've just seen. I'm clearly not a fan of hers but if I'm being honest I speak as above and the fan polls are not tooooo far off the mark. I have an inkling of a doubt where it can win but it's certainly the typical safe Swedish result that they seem to go for every second year these days."

Kolla själva och avgör!



Ta gärna en koll på Islands Eurobandið HÄR också om ni undrar vad killarna i början snackar om. Isländarna gör ett fantastiskt bra jobb - och vilken röst snubben har!

Ukraina är inte mycket sämre de heller. De där "facken" där grabbarna dyker upp i början är ju geniala på scen. Tillsammans med grekernas bok och ryssarnas stege + konståkare så är Ani Lorak mina scenografifavoriter hittills.

12 maj 2008

Dagens Citat

"I am sure that Russia will be Top5. I think the Armenian representative has good chances, Serbia and of course Ani Lorak. I also like the Greek representative, Kalomira. Sweden might have a sucess, but at the same time - it might not even qualify from the semi-final. It's also very interesting what might happen to Irish turkey, after we have the past experience with Lordi. But I personally think that this whole fuss about it being the winner is far too overrated."

- Alla Pugatjovas ex-make, tillika Eurovision- fenomenet (han har deltagit för Ryssland, gjort covers på en hel hög låtar i sitt hemland och de senaste året åkt runt med Rysslands respektive Vitsysslands respektive Ukraina (i år som Ani Loraks låtskrivare) Philipp Kirkorov talar ut om låtarna i årets Eurovision.

07 oktober 2007

What is Your Problem?

Mina är bland annat:
A) Schlagerbloggen ligger lite i träda eftersom vi jobbar med nylansering under nytt namn på ny adress, och därför känns det meningslöst att lägga schlagergrejer jag hittar bara där
B) Den här nya låten med Serebro är egentligen inte speciellt bra om man jämför med Song #1
C) Jag tycker ändå tjejerna är så snygga och så coola efter den där Helsingforsveckan att jag måste ta upp lite bloggutrymme här med deras senaste singel

24 maj 2007

Christer Björkm..Lindarw?

Snor det här från mig själv i schlagerbloggen, eftersom jag vet att några av er kategoriskt vägrar att vallfärda dit...och det här var bara för roligt.

På den HÄR sidan kan man hitta bilder från Eurovisionvinnaren Marija Serifovics "The Winners Tour" till några västeuropeiska länder och städer.

I Tyskland möttes hon till exempel av (myfuturehusband) Roger Ciccero och i Sverige visar bilder och bildtext att hon blandannat fick träffa Christer Björkman.

Eller?

.

19 mars 2007

Dagens Lunchvideo

Försöker ju hålla everything schlager i den andra bloggen, men när hos jag de brittiska favoritschlagerbloggarna "schlagerboys" plötsligt ramlade över det enskilda bidrag som förmodligen gjort mest för mitt Melodifestivalintresse...och som jag faktiskt en smula förträngt...så tyckte jag att det passade bättre att bara sno rakt av och visa här istället.

Klippet är från brittiska tävlingen, eftersom finalklippet från München har så taskig kvalisort på YouTube.

Fotnot: Om jag inte minns fel försökte jag och syrran oss på att få till den där dansen på stolarna hemma i källaren - men med mycket varierad framgång...


Sweet Dreams - Never Giving Up

18 maj 2006

Eurovisionkvalet - så tycker jag!


Man måste väl få det ur sig innan det smäller om några timmar...

Här är de tio låtarna som jag vill ska gå vidare ikväll, rangordnade efter trolighetsgraden i att de verkligen gör det. (Hängde ni med där? Läs det igen annars...) De jag tyvärr tror kan knuffa bort de som ligger längst ned på min lista radar jag upp efter. Here we go:

1. "Leja" (Hari Mata Hari) Bosnien *****
Helt klart en av årets bästa låtar. "Less is more!" ropade BBC i veckan när det kom fram att Bosnien använder 9 av 12.000 (!) möjliga lampor på scen. Låten är en tvilling till "Lane Moje" som kom tvåa (men borde vunnit) 2004 och det är inte helt omöjligt att det här är syskonet alla trodde var lite sämre, men som visade sig dominera i slutänden. Tar dessutom alla etnoröster från Norge om det vill sig väl. Gjuten finalist.

2. "Never Let You Go" (Dima Bilan) Ryssland *****
Killen är snygg (förutom frisyren) men absolut snyggast är produktionen av låten som kan vara årets bästa. Ballerinor på scen känns dessutom helrätt när en av Rysslands största ungdomsidoler kommer promenera till finalen ikväll.

3. "Hard Rock Hallelujah" (Lordi) Finland *****
Massa schlagerbögar verkar fortfarande tro att detta inte kommer funka...men oj vad fel de har. Oddsen har sjunkit i takt med att värmen stigit bakom Lordis latexmasker under veckan. Finland kommer få sin bästa placering någonsin i år om inte folk blir bortskrämda (inte bokstavligen kanske) av maskerna - låten är nämligen en riktigt suverän schlagerpoplåt med hårdrockskomp.

4. "Invincible" (Carola) Sverige *****
SvD skrev det bäst idag: Det pratas mycket om att låten är dålig och att det bara hänger på Carola - men hur kommer det sig då att alla andra fruktansvärt kassa låtar Carola gjort inte också blivit hits? Låten är inte dålig...den är bara omodern som fan. Men herregud...det här är Eurovision Song Contest! Bara för att Elena vann ifjol så har inte hela Europa slutat ha dålig/klassisk/annorlunda smak. Carola borde inte ha några som helst problem att gå vidare till final om hon inte faller på "Idol-syndromet" och folk inte orkar rösta på någon som redan känns självklar.

5. "Show Me Your Love" (Tina Carol) Ukraina *****
Har tydliga spår både från "My Number One" och "Wild Dances"…och vi vet ju hur det gick för dem, eller hur? Tror nog inte hon vinner men hon bör lätt ta sig till final.


6. "Mr Nobody" (Anzej Dezan) Slovenien *****
Nu börjar det bli tuffare för mina favoriter… Ja, jag älskar ju sådan här bögschlager – såklart - men egentligen är det en helt omöjlig blandning av musikstilar. Schlager? Ballad? Dramadisco? Går flera än jag igång på den här kusinen till Nusa Derendas Slovenska bidrag 2002 ("Energy" – den MÅSTE ni minnas även om ni inte varit på Lino nångång- har samma låtskrivare…och Anzej körade bakom Nusa) och scenframträdandet funkar så är de i final på lördag.

7. "Je T'adore" (Kate Ryan) Belgien *****
Belgien har en grym låt som helt klart borde finnas med på lördag - men ryktet gör gällande att Kate inte alls fått ordning på rösten under repetitionerna...och med det tidiga startnumret kan det bli förödande för Belgien. Årets Selma/Xandee? Ett av kvällens klart snyggaste nummer i alla fall (så här ska man använda ett självlysande mickstativ Martin Stenmarck!)…och kvällens dyraste/mest schyssta klänning?

8. "Through My Window" (Sandra Oxenryd) Estland *****
Kanske kvävs Sandra av att start after Carola. Kanske är folk dödströtta på radioschlagers som snor riff rakt av från ABBAs "Does Your Mother Know" (och har exakt samma början på låten som Danmark har i år – tur för Sandra att danskarna inte dyker upp förrän på lördag). Men va fan. Sandra är ju svensk. Och låten helt okej på ett "in genom ena örat och ut genom andra och jag sjöng med men har redan glömt vad jag lyssnade på" kinda way.

9. "Congratulations" (Silvia Night) Island *****
"The vote is in! I fucking win!!" En rutschkana i en högklackad sko! Golden showers! Transa-utstyrsel! Jag vill ha hela Norden i final! Tyvärr tror jag många missar humorn och bara stör sig på Silvia vilket är lite synd…för låten är inte alls så pjåkig.

10. "La Coco-Dance" (Severine Ferrer) Monaco *****
Låten alla hatar utom jag och som jag enligt ryktena har lika stor chans att få se i final som att jag får se Carola sjunga duett med Jostein Pedersen på Pride i sommar. Men va fan. Jag tycker den är en söt stöld från Harry Bellafonte och Lotta Engberg. Sådetså.

Nu kommer ju inte alla mina favoriter hamna i finalen tyvärr…utan istället är jag rädd att de hemska balladerna från Irland och Cypern kan gå vidare…i alla fall minst en av dem. Örk. Knappt en stjärna till de bidragen ihop från mig.

Armenien går nog också vidare med en dramatisk Tarkan/balkan-låt (hahahaha, det blev lite rolig om man försökte rimma på de orden) och gummibandsshow a’ la’ Magnus Carlsson. Det kan jag ta. Två stjärnor.

Makedonien skulle också kunna ramla vidare med sin klisterrefräng lite beroende på hur det ser ut live…och Turkiet är ju…ett stort land. En och en halv stjärna ihop kanske?

Sammantaget ska det bli intressant att se hur det röstas - "kompisröstandet" är ju som störst i kvalet…och våra kompisar är ju redan i final! Och hur ska man rösta själv? Man vill ju inte bidra till att rösta på just den låten som med fem röster slår ut Carola? Fast jag kan nog inte låta bli att ringa lite på Lordi i alla fall…. Finlands sak är ju trots allt vår!

Hur röstar ni?

14 maj 2006


Snart veckans "Läget Just Nu"-lista...sitter och kör en låt som ligger jäkligt högt upp...sort of...på repeat och skriver den just nu.
Men först lite mera Eurovisionsnack:
* Carola har nu bytt till guldoutfit med små shorts. Ser inte så konstigt ut som det låter och numret ser schyst ut på de mobiltelefonfilmade klippen som ligger ute på nätet... Hur det ser ut i TV är förmodligen en annan sak.
* Islands Silvia Night verkar iallafall vara den som tar detta mest på rätt sätt. Ikädd värsta transautstyrseln äntrar hon scenen i en högklackad sko som även fungerar som en rutchkana. Hörde jag ett "Go Island!"?

12 maj 2006

Inför Eurovision Del I

Som ni förhoppningsvis märkt har jag en ganska blandad musiksmak...men självklart följer jag repititionerna inför Eurovision Song Contest "live" i massa schlagerbögars bloggar nu hela dagarna.
Jag har ju älskat den där tävlingen sedan jag var liten... och då kan man ju inte bara sluta för att man kastas in i ett speciellt fack om man berättar att man gillar schlager nu när man är ute som bög.

Faktum är att det är värre att berätta för en annan bög att man gillar schlager än för ett hetero att man är bög numera.

Efter första dagen (Sverige repar första gången idag runt tre, typ - enligt källor är Carolas nummer så redesignat att det är som nytt) verkar Slovenien och Belgien (som är två av mina favoriter - komplett lista dyker upp innan torsdag) vara favoriterna, där Belgien är lite av Sverige del 2: Kate Ryan har svenska låtskrivare, svenska körsångare och alla har självlysande mickstativ a' la' Martin Stenmarck ifjol. Hon har dessutom kvar sin "knädans" som Belgarna diskuterat så livligt...

“I will be doing the ‘knee swing’,” she confirmed. “For those of you who don’t know, the knee swing has become a big part of my choreography and everyone in Belgium knows it. I have a new choreographer for ‘Je t’adore’ and I begged him to put it in until he said ‘Okay, okay, you can do it.’ Everyone in Belgium will be very happy.” Sandra Kim, Belgium’s last Eurovision winner 20 years ago, wished Kate luck. “Actually, she begged me to win the contest,” she said. “She’s been singing ‘J’aime la vie’ for 20 years and she wants someone else to take over.”

I övrigt: Monaco (min personliga favorit som alla andra hatar) verkar tyvärr inte imponera...men om man ser till bilderna så verkar hennes manliga dansare väga upp hennes rapporterade skrala sånginsats!
Ryssen har med sig ballerinorna (på scen) från videon. Coolt! Han har dessutom plcokat bort hemsidan där han var halvnaken... Att lansera en snubbe "the russian-way" verkar inte gå hem i väst.

I love this! Ibland är jag bara en så'n jävla bögkliché...