24 januari 2011

Läget Just Nu - Vecka 1104




"Little Big Planet 2" – PS3-succé-uppföljare
Ny

Jag är ingen stor TV-spelssnubbe, men oj vad jag har längtat efter uppföljaren till det här succéspelet. Visst, en stor del har det med att göra att med det här spelet följer fantastiska spelkvällar hemma hos A&A eller J&M, men mycket beror på att det här urgulliga platformsspelet är så genialt på alla plan. Bara det där att man klär på sin sackboy olika outfits från en stor garderob kan få fyra bögar att ägna mera tid åt sådant än själva spelandet… Samtidgt är det väldigt spännande att försöka klara alla äventyr tillsammans – och de små sackbotarna med sina hjärtformade ögon som man ska försöka få med sig så många som möjligt av i den här uppföljaren är tvåans stora, nya behållning – och då har vi inte ens testat en enda av de nya spel folk i detta nu sitter och totar ihop därute. När schlagern är över lär det bli många, långa lördagar med rödvin och spel hoppas jag!



"Dogtooth" – Film av Giorgos Lanthimos Ny
Filmen som vann sidosektionen i Cannes och huvudpriset på Stockholmfilmfestival är inte lättmält för den som gillar sina filmer utan motstånd, politiskt korrekta och uppbyggda enligt klassiskt Hollywoodskt berättarsnitt. Klarar man däremot av att se någonting väldigt annorlunda som griper tag i en från första rutan, som bombaderar ditt huvud med frågor och vänder upp och ned på vad man får visa och inte visa på film och som blandar känslor och stil från regissörer som Michael Haneke, Roy Andersson och Lars von Trier (samtidigt som det känns väldigt eget), ja då är den här grekiska succén (shortlistad tillsammans med Sverige och Danmark bland de nio icke engelskspråkiga filmer som kan nomineras till en Oscar imorgon – men lär nog, liksom Sverige, tyvärr bli utan) om ett par föräldrar som låter sina barn växa upp instängda i en villa med stor trädgård och där skapar ett helt alternativt universum till dessa om omvärlden helt omedvetna ungdomar. Så fascinerande, så annorlunda, så fullständigt uppslukande att jag blir helt överkörd. Men det är verkligen, verkligen inte en film för alla.



Födelsedagsfest hos Johan Ny
Vad var resultatet nu igen? Åtta flaskor vin och två flarror champagne- på tio personer? Det är receptet på en bra födelsedags fest! Det och en salladsbuffé och en stereo dit alla kan streama musik från sina iPhones. Mycket lyckat!
"Här inne hos mig" – Ny singel med Albin Gromer Ny
P3 Guld kändes som en gala som förmodligen var roligare på plats än på TV, men det stora utropstecknet för mig var den här skånske killen och hans nysläppta singel. Kan nog bli nåt, minst sagt. Självklar på årets Way Out West eller Popaganda?



"Let Me In" – Film av Matt Reeves Ny
Den amerikanska nyinspelningen av svenska Låt den Rätta Komma In (filmen bygger alltså på samma filmmanus av John Ajvide Lindqvist, och inte på hans bok) lyckas fånga samma snygga ton som sitt svenska syskon, stuvar om lite i historien med alkisarna (som är ännu mera bortatagna här än vad de är i den svenska versionen) och startar mitt i handlingen för att sedan gå tillbaka två veckor, men är rakt igenom en bra filmatisering av en ännu bättre bok. Barnskådisarna (stjärnskotten Kodi Smit-McPhee från The Road och Chloe Moretz (Hitgirl i Kick-Ass) är minst lika bra, fotot är enkelt och kallt (även om det svenska var snyggare) och historien fortfarande lika stark. Slutet är dock lite tillfixat och ska jag vara ärlig så räcker det förmodligen att se en av filmatiseringarna för man ska vara nöjd och belåten. Men visst kunde det blivit mycket värre.
"Few and Far Between" – Singel med Woman E Ny
Nyupptäckt söt liten danslpoplåt från Storbritannien som tydligen släpptes i september, men som då gick mig helt förbi. Lyckligtvis har jag vänner som dammsuger nätet och Spotify och kan uppdatera mig när jag missar sådana här små pärlor.



"Stegtävling" Ny
Man kan tycka att det är den absolut sämsta perioden på året för ett företag att dra igång en stegtävling – hela Göteborg är en gigantisk isrink – men för mig är det toppen. Det är ju i januari jag laddar för schlagerturnén och försöker gå/träna s mycket det bara är möjligt. Den där lilla dosan vid höften är inte snygg, men fan vilken bra motivator den är till att gå en extra hållplats eller hoppa upp tidigare på morgonen. Love it.
"Ritual" - Ny skiva med White Lies
Ny

Londonduons debutskiva To Lose My Life var en av mina mest sönderlyssnade skivor 2009. Nu är de tillbaka med ännu ett album fyllt av samma mörka typ av åttiotalsblingad gitarrpop ekandes av Joy Division och Talking Heads, men samtidigt sockrat med ekon från Depeche Mode och förra årets sensation Hurts. Här finns färre hits (och allt känns mindre direkt) än på debuten, men det är samtidigt vinterns bästa depp-soundtrack.
"Dirk Gently's Holistic Detective Agency" – TV-film på BBC Ny
Jag har lite växt ifrån Douglas Adams-grejen, men när jag gick i högstadiet var hans böcker enorma i mitt umgänge. Visst, Liftarens Guide-serien var störst, men jag föredrog de två deckarna om Dick Gently. När nu BBC gjort en TV-film på första boken, med Episodes-aktuella Stephen Mangan i huvudrollen, så känner jag dels att jag är glad att jag växt ifrån de här böckerna och dess humor, men samtidigt tillräckligt med nostalgi för att de här mysiga 60 minuterna i sällskap med Dirk ska precis hamna på den gröna delen av listan.



"CityVille" – Zyngaspel 5v
Kommer förmodligen slåss med Little Big Planet 2 om att vara Årets Spel när 2011 ska summeras om det fortsätter såhär… Nu äntligen lite nya utmaningar och byggnader också!





"Being Human" – Amerikansk nyinspelning
Det kanske känns som lite dubbelmoral av mig att skamlöst hylla den amerikanska varianten av Shameless när jag inte sett det brittiska succéoriginalet, och sen samtidigt rycka på axlarna åt den här nyinspelningen där jag tyckte så mycket om just det brittiska originalet, but here we go: SciFys nyinspelning är inte dålig på något sätt, men den känns lite mesigare och, för någon som sett det brittiska originalet, ganska onödig. Kanske kommer de utveckla den bättre längre fram, likt amerikanarna gjorde med The Office och Queer as Folk, så jag kommer nog ha ett halvt öga på den. Men jag längtar efter mer av originalserien.
Vårkänslor
Fantastiska att få så här i slutet av januari när allting töar bort, solen skiner, och en doft av förmultnming och hundbajs lägger sig som en matta över Kålltorp…men ack så bedrägligt. Man vet ju att om typ en vecka så kan vi sitta fast i två meter snökaos igen.





"Skins" – Amerikansk nyinspelning

Det kanske känns som lite dubbelmoral av mig att skamlöst hylla den amerikanska varianten av Shameless när jag inte sett det brittiska succéoriginalet, och sen samtidigt rycka på axlarna åt den här nyinspelningen där jag tokälskade just det brittiska originalet, but here we go: Jag avskyr vad de gjort med Skins. Inte för att de bytt ut ut seriens bögkaraktär mot en lesbisk tjej (den lesbiska tråden i originalet är ju dock bland det bästa med serien och den blir ju omöjlig nu…eller? Jag saknar Maxie!) utan för att de gjort allt så mycket mesigare moraliskt sett. Inget naket (såklart, det här är MTV), tvålfagrare karaktärer, rakt igenom mes, mes, mes. Nä, medan jag knappt kan bärga mig tills jag får se det nya brittiska Skins-gänget in action kommer jag sluta se den amerikanska varianten på stört.
Att inte kunna vräka i sig semlor som man vill
På torsdag kommer elddopet – då ska jag gå igenom mina MF-outfits för året och se vilka jag kommer i…och då kommer den här posten göra sig väldigt, väldigt påmind är jag rädd.
Is
Håller fortfarande Göteborgs gånvägar och trottoarer i ett järngrepp. Inte roligt alls.

Ungefär så just nu.

Inga kommentarer: