09 augusti 2010

Läget Just Nu – Vecka 1032




Semester 3v
Tredje veckan innebar allt ifrån att leka massa med Olle (se nedan) där en spontan långpromenad i Slottsskogen förvandlades till grymmaste semesterminnet när vi spontant sprang in i familjen Homayoun och tog en öl i solen, via spontanutgång med grabbarna grus och Kentkonsert (se nedan) till skönt slappande en hel dag hemma i soffan med nedladdad TV (se nedan) och spel på iPhonen (se nedan). Det har varit en fin sommar.
Olle Åt
Vi blev ganska bra kompisar tillslut jag och mitt lilla ettåriga syskonbarn – fattas bara annat när han typ tagit över mig och min lägenhet i tre dagar – och jag saknar redan att bli väckt av någon som har med sig en av mina skor för att berätta vart den ska sitta eller som kommer rusande och vill bli upplyft för att titta på (och låta som) bilarna utanför. Han har lite blivit en vana nu i sommar…och jag tänker inte avvänja mig i första taget.
”Happiness” – Kommande skiva med Hurts Ny
Som vanligt när jag fått en skiva från skivbolaget för att recensera den i QX så kan jag inte avslöja allt för mycket om den förrän nya numret kommit ut – men låt mig säga så mycket som att jag kommer snart (efter skivorna med Kent, Robyn, Scissor Sisters och Kylie tidigare i vår/sommar) få det riktigt svårt med trovärdigheten i den där tidningen och förmodligen är det bara ni som troget läser den här bloggen som förstår att jag inte bara ropar varg. Det här året fullständigt spyr ur sig skivor som är fantastiska i mina öron…och med låtar som Wonderful Life och Better Than Love (som tidigare fått mig att göra vågen här i bloggen) från en grupp jag länge förutspått ska göra årets bästa skiva kan ni väl kanske gissa vartåt det här lutar. Himmelskt. Men var är Kylie-spåret?
"Sherlock" – Ny TV-serie på BBC One 2v
Jag har knappt kommit över chocken över hur bra jag tycker den här moderniseringen av Sherlock Holmes är. Visst, jag har en stor passion för TV-deckare – allt från teknikfester som CSI till myssåpor som Morden i Midsomer – men här är skådespeleriet, scenografin, kläderna, humorn, musiken, Londonmiljöerna och äventyrslustan bara så otroligt min stil att jag nästan baxnar. Missa inte! Hoppas nån svensk kanal kastat sig över dem för visning i julhelgen.
Kantarellrisotto hos A&A Ny
Vet inte vem som sa det, men sedan MrC började plugga till/jobba som kock har våra svull-söndagar förbytts till gourme-diton. och inte mig emot! Kantarellrisotton var himmelsk till ryggbiffen och blåbärspajen blev ännu godare i ett hav av hemlagad vaniljsås på äkta vanilj. Jag ser fram emot en höst med mycket gott (och då lovar jag ta med mig massa vin och snacks).
"Kent Trädgårdsföreningen 2010" - Konsert Ny
Jag har sett Kent så mycket nu, och de är ett så pass jämna alltid och har så mycket bra låtar, att mina konsertupplevelser med mitt svenska favoritband oftast bara beror på mig. Helgens konsert var följaktligen inte lika bra som den i vintras för att det var sjukt varmt och syrefattigt plus att jag såg dåligt. Det stoppar ju dock inte Kent att leverera några klassiska konsertminuter, för låtar som Utan Dina Andetag, Ismael, Ingenting, Gamla Ullevi (komplett med historien om varför låten heter så) och den sjukt fantastiska, nya elektroversionen av Dom Andra (de borde släppa ett gäng av sina gamla hits i ny tappning) kan jag ju aldrig värja mig mot – och när jag dessutom äntligen får 747 igen är jag i himmelen. Fyrverkeriet till Mannen i den vita hatten var inte illa heller – min första konsert med fyrverkeri vad jag minns - men det är 747 jag bär med mig hela hösten och till nästa turné.
”Plants vs. Zombies” – iPhone-spel Åt
Jag hade ju spelat klart det här. Trodde jag. I verkligheten hade jag ju bara spelat igenom hela äventyret en enda gång och sedan lyckats komma ur beroendet för jag trodde det var det. Well, jag räknade inte med att man kan få återfall! På grund av en uppdatering plockade jag upp det, ”skulle bara spela en gång” – och tokfastnade för andra gången i år. Ni vet sådär så timmarna bara går och sen har man suttit med sin iPhone – nästan kokande på grund av processorns arbetande för fulltryck – en hel dag och dödat zombier med olika växter i årets absolut roligaste spel. Hittills.
”Snabba Cash” – Film av Daniel Espinosa Ny
Efter att inte ha förstått storheten i filmatiseringen av Låt den rätte komma in, bestämde jag mig (efter att ha lyckats ha Jens Lapidus succéroman i bokhyllan i typ två år utan att hinna läsa den) för att låta bli det och se den rosade filmen med öppna sinnen istället…något som även det inte blev av när det begav sig på bio, men äntligen nu när den dykt upp på DVD. Och beslutet visade sig vara lyckat. Jag tyckte nämligen väldigt bra om den här filmen, där en stekare-wannabe (lika bra spelat av svensk films nya guldgosse Joel Kinnaman som det ryktats) dras in i den undre världen och dess uppgörelser när han försöker fixa lite lätta stålar. Snyggt och trovärdigt berättat med fräscha ansikten och bra tempo.
Sommar-TV 2010 Ny
Så många av sommarens TV-serier kunde fått ta den här platsen...men bara läs min sammanställning HÄR istället så vet ni vad som gäller.
”Body Talk. Pt2” – Ny skiva med Robyn Ny
Konceptet med att släppa skivor så här tätt är ju så pass nytt att det är svårt att veta hur det kommer att fungera i slutet, men känns det inte lite just nu som att det kommer en ny Robyn-låt i veckan? Inte mig emot när det är så här pass bra men man behöver ju lite tid att andas och lyssna på annat också. Nåväl, framåt december lär man kunna plocka ihop en ”The best of Body Talk” som kommer slå det mesta på fingrarna - och från tvåan plockar vi åtminstone med oss sköna In My Eyes, singelversionen av Hang with Me och förmodligen blippiga Include Me Out. Absolut bäst är dock att här inte finns något som låter för mycket Teddybears





"Valentine's Day" – Film av Gary Marshall
Med tanke på hur misslyckat det här försöket att göra en amerikansk Love, Actually i alla Hjärtans Dag-miljö är, så känns kanske den gula delen av listan lite snällt – men faktum är att detta misslyckade försök av Gary Marshall att få tillbaka sin Pretty Woman-magi är så oförargligt att det inte riktigt går att hata det. Jag menar om man nu ser en film med typ tio A-listeskådisar i huvudrollerna så får man ju räkna med att alla knappt får något att göra med sina roller (och att de minst kända – lite som i Love, Actually – är de som glänser mest). Förutsägbart och übergulligt, dock. Och inte för de mest Hollywood-allergiska minst sagt. Bäst? Det absolut sista klippet bland de bortklippta scenerna/bloopers-samlingen till eftertexterna, där Julia Roberts gör en skön Pretty Woman-grej. Det säger i och för sig ganska mycket.
”Egg & Milk” - Favoritfik
Värmen och väntetiderna är fortfarande under all kritik och sockerchocken efteråt skvallrar ju om att det lass av pannkakor, russin&kanel-bagle med cream cheese, mangosmoothie, yoghurt med färsk passionsfrukt och kannvis med kaffe som man stoppar i sig när man är där inte är helt nyttigt (även om det blir billigt med underbara Let’s Deal i fickan) så slår det ju alla andra amerikanska bruncher i Sverige med hästlängder. Sirap? Hahahahahahahaha.





"Thirst" – Film av Chan-wook Park

Visst är det befriande att se ett annat sätt att berätta än det amerikanska på bioduken, men det betyder ju inte att man måste kasta priser över vilken skit som helst. Ok, den här virus-idén vad gäller vampyrer är väl egentligen hyfsad och tjejen i huvudrollen är obotligt cool i vad som stundtals känns som en splatterfilm...men att man kastat så höga betyg och till och med ett jurypris i Cannes efter den här koreanska mjukporren är verkligen inte okej. Nog för att jag inte var överväldigad av Oldboy heller, men där kunde jag i alla fall se storheten. Det här känns bara som några långa meningslösa minuter leksaksblod och snyggt wire work.
EspressoHouse på Vasagatan
Jag har tidigare bara haft fina minnen från Göteborgs första EspressoHouse – ni vet från den tiden då det kändes lite coolt och det knappt fanns några E-House mer än i Malmö – men efter att ha stått ensam och väntat på kaffe medan de två brudarna innanför disken stoppade upp i görandet av mitt kaffe för att diskutera kommande semestern i Serbien (”Fatta min morsa var med i Serbiska Spårlöst Försvunnen och nu har jag sjukt många nya kusiner!”) så är det dags för röda delen av listan. Skärpning! Ni är som en parodi på kass service.
Jakob Hellman-hysterin
Get over it! Really! ”…och det stora havet” är en okej skiva. När den kom var den till och med genial. Men nu? Nu hyllas den som ”den bästa svenska skivan någonsin” enkom för att han inte gjort fler. Och så jäkla kul är han inte live längre heller.
Sommarfetman
Det är inte ens roligt längre. Men snart sätter operation Viktklubb igång så framåt oktober kan jag visa mig i badbyxor igen…
Börja jobba
Vi tänker inte på i morgon va? Nä. Bra.

Ungefär så just nu.

Inga kommentarer: