07 augusti 2010

TV-Sommarens 10-i-topp!

På tisdag börjar jag jobba igen och då är väl sommaren i stort sett över för min del...men lyckligtvis håller TV-sommaren 2010 på ett bra tag till. Så hur har den varit då? Klart bättre än på länge skulle jag vilja säga! Här är det ni missat när ni legat på stranden och läst dåliga deckare istället för att ha koll på brittisk och amerikansk sommar-TV.

1. Sherlock
TV som kombinerar allt jag gillar till något förvånande fantastiskt. Skådespelare, manus, kläder, utförande och miljöer, allt klaffar i Steven Moffats uppdatering av Sherlock Holmes äventyr till 2010.

2. True Blood
Jag älskar att de dubblerat persongalleriet den här säsongen och gett de flesta av våra favoritkaraktärer ett eget äventyr att ta itu med. Alan Balls vampyrsnusk är inte bara TVs blodigaste utan lyfter alltid ett extra snäpp på grund av sin sjuka, svarta humor.

3. Mad Men
Lika långsamt, smart, snyggt och fullständigt uppslukande som alltid…eller kanske till och med snäppet bättre nu när Don Draper tvingas leva singelliv. Och Joan är fortfarande kvinnan jag önskar att jag var.

4. Work of Art/Top Chef
När Project Runway stals från Bravo blev seriens upphovsmän kvar. Resultatet är en uppsjö såpor i exakt samma stil som PR – men med allt annat än kläder – och Work of Art och Top Chef är de mest intressanta och roligaste försöken att trumfa moderskeppet. Heja Miles, ditt lilla störda konstnärspsyko! Vinn Work of Art nu! Och kul gästspel av exempelvis svenske kocken Marcus Samuelsson lyfter en annars ganska ljum säsong av Top Chef.

5.
Louie

Hyllas skamlöst av alla heterosexuella, vita män som ”den roligaste mannen i världen” just nu – och även som bög är jag böjd att åtminstone hålla med om att när Louis CK får till det så är det just nu inget som är roligare på TV. Avsnittet med hans morsa är en klassiker.

6. Identity
”Stuart Alan Jones” från brittiska Queer as Folk är tillbaka i en ny huvudroll som polis på en enhet på Scotland Yard som jobbar på att fastställa brottslingars identiteter – men som samtidigt har ett småskumt förflutet själv. Snygg kriminalare snäppet över medel.

7. Haven
X-Files möter Stephen King. En FBI-agent kommer till den lilla staden Haven där hon varje vecka stöter på det ena övernaturliga fallet efter det andra samtidigt som hon letar efter sitt eget förflutna. Lagom jordnära förankrat för att man ska svälja alla konstigheter och en sympatisk leading lady.

8. Persons Unknown
Det händer inte mycket i varje avsnitt av den här miniserien om ett gäng personer som kidnappats utan att de vet varför eller av vilka och som placerats i en öde stad mitt ute i ingenting som de inte kan rymma ifrån, men just att det lunkar fram rätt makligt gör att detta nya tillskott i konspirations-genren faktiskt fungerar.

9.
RuPauls Drag U

Slask-TV när det är som roligast…eller okej…det är ju inte The Swan. INGET är som The Swan! Men när USAs gammeldruga gör om tjocka kvinnor utan självförtroende till dragqueens så måste jag bara se, skratta och förfasas.

10. Covert Affairs
Lite för mycket en B-Alias för att jag ska vara helt såld, men jag följer ändå Coyote Ugly-Piper Perabos äventys som CIA-agent på hemliga uppdrag.

Skämskvoten: Jag har sett alla avsnitt av Hell’s Kitchen i sommar också. Fast jag avskyr det. Ibland är jag värsta masochisten. Men jag måste ju se om min favorit vinner (i så fall har jag Top Model-koll på hur de väljer vinnaren framöver).

Noterbart: Project Runway är ju igång igen, men eftersom bara ett avsnitt har gått hittills så räknar jag det inte som en fullvärdig sommarserie - men självklart tittar jag varenda vecka. (Det verkar bli en lite bättre säsong i år om man ska döma av avsnitt ett!) Samma sak gäller Mad Men-kanalen AMCs nya serie Rubicon, som verkar mycket lovande efter piloten och som har Pacific-snyggingen James Badge Dale i huvudrollen. Återkommer om den!

Inga kommentarer: