19 januari 2010

Filmrecension: The Cove

The Cove
Louie Psihoyos, USA

Jag måste väl egentligen tacka Michael Moore för att han fick igång mitt intresse för dokumentärer på bio igen. Man on Wire, Capturing the Friedmans, Grizzly Man, Mad Hot Ballroom – och så nu då The Cove. För fast jag aldrig varit någon bra trädkramare, vegan eller miljöaktivist så har jag väldigt svårt att värja mig emot den här Greenpeace-varianten av Oceans 11 möter Mission Impossible. Det är oerhört spännande, oerhört effektivt klippt och presenterat och – såklart – så fruktansvärt hemskt att se att man bara baxnar.
I korthet handlar filmen om hur Richard O'Barry – killen som på sextiotalet blev världens mest berömda delfintränare efter att basa över TV-programmet Flippers delfiner – plötsligt en dag insåg att han skapat en miljardindustri som varje år tog död på tusentals delfiner eller tvingade dem till ett stressigt liv i fångenskap, tvärvände och nu är en av världens ledande aktivister mot delfinfångst. Han berättar för filmens regissör om en gömd bukt i byn Taiji i Japan där delfiner slaktas i tusental varje år, och de bestämmer sig för att sätta samman ett team, trotsa japanska myndigheter, poliser, galna fiskare med flera, och ta reda på vad som verkligen händer i "The Cove". Resultatet är ingen rolig syn. Visst, filmen kan vara rätt hård mot japanerna stundtals, men jag tycker (dels att de förtjänar det och dels att) man balanserar upp det ganska bra med att visa att det här är inget man gör för att det är en del av japansk kultur.
Att sätta Richard O'Barry i centrum är ett genidrag och filmen lär dig massa om delfiner och delfinarium och täcker långt mycket mer än vad som sker i titelns hemska bukt; Japans valfångst, tandlösa FN-organisationer, mutade Karibiska småländer, kvicksilverförgiftningar och jag vet inte vad. Dessutom lär du få nyvunnen respekt för Heroes-aktisen Hayden Panettiere som dyker upp i en scen, och besöket på Industrial Light and Magic är årets variant av ett besök hos Q i James Bond. En blodig, spännande eko-thriller i toppklass, en garanterad snackis och en dokumentär du inte får missa!