14 december 2009

Läget Just Nu - Vecka 0951




Joe McElderry – X-Factorvinnare Ny
Så fick X-Factor 2009 en vinnare tillslut – och efter att varit helt utanför min radar de första veckorna så fanns det faktiskt ingen annan mot slutet som jag hoppades så mycket på som Joe. Vad som händer med honom och hans karriär nu får väl framtiden utvisa, men jag hoppas hans fantastiska röst kommer fylla min iPod med en massa sköna hit om ett år sisådär. Om vi minns honom då. Grattis Joe! Och notera avsaknaden av überjobbig klängig flickvän a' la' Idols vinnarframträdande.





"X-Factor/Xtra-Factor" – Storbritanniens största musiktävling 16v
Jag kan inte riktigt förstå att det är över för i år – vad ska vi nu snacka om på lördagar, söndagar...ja hela veckan...i min kompiskrets? För att tidigare år ha varit något jag kollat på lite från och till de senaste vintrarna så har den här brittiska talangshowen i år växt till ett gigantiskt fenomen i min bekantskapskrets. Visst, de har förmodligen aldrig haft ett bättre och jämnare startfält, men det är nog just att vi varit så många som följt och älskat det som lyft den här sjätte säsongen till något som ligger bra till för en Oswald Award för årets TV-program. En stor, stor eloge också till Xtra Factor som kan vara ett av de bästa spinoff/bakomkulisserna-program jag någonsin sett. Jag saknar redan den här underbara "folk ringer in och pratar med domarna"-stunden som förgyllt söndagar och måndagar. Kan det verkligen bli så här bra och stort nästa år även utan en Olly, en Joe, en Danyl och en Stacey? Tveksamt. Men den som lever får se. Till dess kan ni väl titta på Joe och George från i lördags.



Justin.tv Ny
En länk från världens bästa Kris för några veckor sedan ledde in mig på den här sajten där man kan streama TV-program från jordens alla hörn live. De första helgerna gick det sådär – men under X-Factors finalhelg var det den här sidan som var skillnaden mellan "se det när alla redan twittrat om vem som åkt ut" eller direktsänd, nagelbitarsuccé. Grymt bra. Här kommer jag fortsätta att kika in. Känns väldigt 2010.
"Break Your Heart" – Låt med Taio Cruz Ny
Den här brittiska killen som skrivit låtar till både Cheryl Cole och Sugababes har nu släppt en singel i eget namn, och det är den där typen av låt som likt den perfekta Melodifestivallåten (utan några andra likheter med MF i övrigt – they wish) biter sig fast vid första lyssningen och sedan vill den inte släppa. En woh-oh-ooh-oh-oh-hook på det och ni har en av decembers största radiohits i era lurar.



Glöggfest hos Johan Ny
För första gången på typ tre år kunde jag dyka upp på min kompis Johans årliga glöggfest som varit ett stående inslag sedan han och jag lärde känna varandra 2003 och det var lika trevligt som jag mindes det. Bara lite mera skumtomtar än vad som var lämpligt…men en kul blandning av nya och gamla ansikten…och hyfsat oväntade samtalsämnen. Trevligt!
Myskväll hos Fröken Harrysson Ny
Trerätters, vin&bubbel, katterna Lill-babs och Hasse, introtävling och så mycket undvikande av Idol som möjligt: Se där! Ett alldeles utmärkt sätt för järntrean att fira fredag.
Jordärtskockssoppa Ny
En soppklassiker som jag trots min besatthet av just soppor den här hösten missat att göra. tur då att det finns fantastiska vänner som fröken Harrysson (i fredags) och FF (i söndags) som lagar den till mig. Hur gott som helst!
Medlemskväll på Ted Bernhardtz Ny
Jag har alltid gillat den där affären som ligger så off och ensam där på Järntorget, men när de ordnar någon form av medlemskväll då man kan få handla allt 20% billigare samtidigt som man får gratis kallingar, strumpor, så-mycket-sushi-man-orkar-äta och fri öl till det, då älskar jag dem.
"Black the Colour of My Heart" – Låt med Monarchy Ny
Jag vet verkligen absolut ingenting om den här gruppen, men efter ett tips från Johan om den här vemodiga elektrolåten så har jag blivit helt fast. Googla lite så hittar ni den för gratis nedladdning, och håll sedan tummarna för att det är ett helt album på gång någonstans där ute just nu.
00-talet-listor Ny
Tar en väldig massa tid. Men är väldigt roligt.





"The Climb" – Vinnarsingel med Joe McElderry
Jag förstår varför Danyl och Olly knorrade i brittisk press för några veckor sedan när det avslöjades att den här Miley Cyrus-låten (flitigt sjungen i senaste omgången av American Idol – bra fantasi Simon – efter att ha varit med filmen Hannah Montana: The Movie) skulle bli årets vinnarsång. Det är inte bara en ganska ljummen standardballad – den passade ju dessutom som handen i handsken för de andra två topp fyra-kandidaterna Joe och Stacey… Nåväl. Efter en stund som kändes lite lik den mellan Sebastian och Agnes i Idol för några år sedan så slog Joe Olly på knock-out och nu blir låten bara hans i Storbritannien…och vad ska man säga…killen gör ju den här typen av smörballader helt perfekt. Så heja Joe. Men hoppas han får lite roligare material i framtiden.



"I See You" – Avatar-ledmotiv med Leona Lewis
Inte alls så bra som man hade hoppats – även om jag alltid älskar Leona – men inte heller riktigt så dåligt som jag får det att låta i kommande numret av QX kan jag känna så här i efterhand…




Idol 2009

Jag har redan glömt vem som vann – men jag minns att han hade en asjobbig flickvän som inte förstod att hon både sabbade hans skivförsäljning och alla framtida bilder och återblickar på den där stunden. Och jag avskyr Peter Jidhe. Jihde? Jideh? Whatever.
Ingen iPhone
Dessutom är det samma fruktansvärda saker…
Stress
…som är jobbiga i livet och påverkar mig dagligen….
Bloggmissbruk
…som fanns med här i listan under den röda delen förra veckan.

Inga kommentarer: