09 juli 2009

Gästbloggare: Labyrint-Pär

Regnet i östra Sverige biter inte på Gästbloggare-Pär som istället fått en sommarlycklig nytändning med sin Labyrint-lista.

Själv sörjer jag att jag inte har Spotify på min nya arbetsplats heller, så jag inte heller nu kan lyssna in mig på veckans utmanare under arbetstid...
...men eftersom ni var så suveräna och röstade in Julian&Kitty senast så kommer jag lägga min tolva på en låt som redan ligger på listan den här veckan för en gångs skull.

En annan trend? Tja, Ola (som jag gillar som person och artist, men vars låtar jag sällan går igång på), Gathania, Lars och Alice är förmodligen alla Idol-artister som får poäng av mig denna veckan... I juli? Hmmm. Bäst att lämna över ordet till Pär direkt.

*****************************************************
Labyrint Topp 20 - vecka 0928

När det ser som mörkast ut lyckas en springa ljus ändå bryta sig igenom. Eller så blixtrar det till. Som nu! Visserligen står Yohanna, Alexander och Robyn stadigt kvar på topp, men 25% av låtarna på listan är helt ubytta och den högsta nykomlingen bullrar till och med in här på toppfemman:

01/01 Is It True – Yohanna (8v)
02/02 Fairytale – Alexander Rybak (7v)
03/03 The Girl And The Robot – Röyksopp & Robyn (8v)
04/NY 21 Guns – Green Day (1v)
05/08 Did You See Me Coming – Pet Shop Boys (2v)

Oj, hoppsan! Green Day, som floppade med Know Your Enemy i våras , får sin revansch. Coldplays Strawberry Swing når också övre halvan – 9:e plats. Två svenska sköna duetter ges också grönt ljus: Love Can Turn Us Blind med Julian & Kitty bubblar sig in på 12:e plats och Elin & Lars gör entré på 16:e plats med Love. Sonja Aldén är sista nykomlingen nere på 17:e plats med En del är vackra när de dör. Och ut då? Aquas tidsmaskin var bara rolig i en vecka! Nu ligger den på skroten tillsammans med Erik Hassles frilla, Lady GaGas peruk, Lili & Susies dröm om himlen och de estniska reseberättelserna. Malena Ernman var dessutom läskigt nära att följa med ner i kvarnen…

Blir Idol-tvåan Alice större än Kevin Borg? Inte än i alla fall, men Amy Diamond-studsiga Lady Luck får bubbla. Molly Sandén och Kate Ryan var också väldigt nära Malenas 20:e plats och får försöka charma röstarna igen.

Sommaren blir vädermässigt sämre, men musiken verkar bara bli bättre och bättre. Nu har jag plockat ihop ännu ett superstarkt utmanarfält som jag är fånigt stolt över. Det blir kämpigt och svettigt spännande. Moneybrother, Miss Li, Takida, Ola och Katy Perry är ju alltid poppis. Men Jordin Sparks kan ha en dunderhit i backfickan och Lisa Ekdahl gömmer en lågmäld karamell i hatten. Varför inte bowla sönder en TV med Anders Wendin? Moneybrothers senaste video och singel We Die Only Once:



Du röstar!

/Pär
*****************************************************

Inga kommentarer: