11 juni 2009

Gästbloggare: Labyrint-Pär

Labyrint-dax igen. Veckorna går alldeles för snabbt när man är tvingad att vara ute ur sin lägenhet och Stockholm om två veckor...

Har inte själv hunnit rösta, vilket kanske är tur... Risken finns nämligen att 2000-talets Disneysvar på Hansons, Jonas Brothers, kommer få höga poäng av mig. Jo, allvarligt. Inte bara för att jag vill ha in flera utmanare, utan för att jag börjat tycka om den där Andreas Johnson-låten så mycket varenda gång den kommer på BBC radio 1 (vilket den gör ganska ofta) att jag nu köpt den på iTunes och traskar glatt till den på morgonpromenaderna tillsammans med nya låten från La Roux (som ni inte kan rösta på här ännu, men det lär komma).

Depeche bästa låt från senaste plattan lär också få poäng, liksom Arash, Guetta&Rowland, Mando Diao, Regina Spektor och Embassy.

Oj, det var ju sju. Tja, då kanske jag inte behöver lyssna på alla utmanarna på Spotify som jag brukar denna veckan...

Glöm inte rösta, här är Gästbloggare-Pär.

*****************************************************
Labyrint Topp 20 - vecka 0924

Jag längtar till hösten. Nej, det är inte det kalla regnet som får mig att känna så utan snarare den näst intill kroniska schlagertrötthet som infinner sig när de segaste svenska festivallåtarna och nu de starkaste Eurovision-låtarna håller topplistorna i ett alldeles för hårt järngrepp. Rybak faller, Yohanna har en oväntad superhit och mitt i toppfemman står en befriande Lily Allen och ber alla att dra åt fanders:

01/02 Is It True – Yohanna (4v)
02/01 Fairytale – Alexander Rybak (3v)
03/08 Fuck You – Lily Allen (7v)
04/04 Rändajad – Urban Symphony (3v)
05/03 Always – AySel & Arash (3v)


Malena Ernman faller bort från toppen och faktiskt nästan från hela listan när La Voix gör veckans ras från 5:e till 18:e plats. Det är kraftigare ras än vad Erik Hassle och Röyksopp med Robyn bjudit på den senaste tiden. Den trion bevisar dessutom att fallskador kan läka, eftersom Hurtful och The Girl and the Robot tillsammans med veckans högsta nykomling Youngblood med E.M.D. hoppar upp på listans övre planhalva. Måns Zelmerlöw och käck barnkör är ny på 16:e plats med Hold On och A Camp glider försiktigt in på 19:e plats med finfina My America. Rött kort och snabb utvisning är det för Laleh (1v), BWO (2v) och Hadise (2v).

David Guetta och Kelly Rowland ger sig knappast och vill såklart kunna stå för sommarens stora danshit! When Love Takes Over behöver förmodligen en stekande sol och några ytterligare paraplydrinkar för att få en tillräcklig stark bris i ryggen? Extrabubblar gör de hur som helst. Placebo, Regina och armeniska systerduon Inga & Anush gör det också. Ja, alltså inte DET. De bubblar.

Jag fyller på med fler systrar. Calaisa - ”Dixie Chicks dricker hallonsaft” - smutsar ner sig lite grann, spelar munspel och kivas vid en sommaråker här i utmanarlåten We Sing the Same Song:



Du röstar!

/Pär

*****************************************************

Inga kommentarer: