14 april 2009

Läget Just Nu - Vecka 0916




Påskmiddag med Gänget Ny
För fjärde året i rad så firade jag påsken i Stockholm med goda vänner, och den här gången utökades kärntruppen i "järntrean" med MrR och hans polare Linda (och hunden Alice) under själva huvudakten: den obligatoriska påskmiddagen på lördagen. FF & Fröken Harrysson fixade allt ifrån Västerbottenost-paj (och inlagd dito) till vegetariska köttbullar och alltihopa blev en klar succé där vi såklart även åt mängder av ägg och smågodis och dessutom drack upp ett mindre bryggeri av påsköl och rosévin. När R&L stapplade hem först när det började ljusna på morgonen (nästan) så visste man att det här varit en sjukt glad påsk. En speciell eloge även till FFs hembakade bagles som var suveräna som bakisfrukost dagen efter!
Tiki Room - Söderhavsbar Åt
Andra besöket på den här oväntade söderhavsbaren med den sköna musiken så fick jag äntligen chansen att plöja igenom den gedigna drinklistan. Tyvärr hade folk tydligen snott så många av deras speciella Tiki-glas (som såg ut som stengubbarna på Påskön) att man numera fick sina 9cl-rom-drinkar i vanliga glas – men när man beställde in deras trumfkort "Vulkanen" (25cl sprit, eld i mitten och en jäkla massa frukt och sugrör) så såg den i alla fall ut som de skulle. Helt klart en succé och dessutom väldigt trevligt sällskap!
Twitter 2v
Jag förstår inte riktigt varför folk i allmänhet tror att Twitter inte är för dem eftersom de inte har något intressant att berätta...det är ju inte det som är grejen. Åtminstone inte om man bara är en vanlig kreti och pleti som undertecknad. Nej, det som är så beroendeframkallande med Twitter är ju att man tillskillnad från Facebook kan adda vem man vill och läsa precis de statusuppdateringarna man vill läsa. Själv älskar jag min blandning av allt från Annika Lantz och Sigge Eklund till Hugh Jackman, Perez Hilton och Ashton Kutcher. Kom gärna med tips på vilka Twitter-måsten ni har!
Eurovisionkväll med Schlagerprofilerna-panelen Ny
Jag kan inte säga så mycket om det här ännu – jag måste försöka klippa ihop det och se om det blir något bra först innan jag börjar ösa massa superlativ över mig själv..det kan faktiskt falla helt platt också – men jag kan säga så mycket att jag hade en väldigt trevlig kväll i veckan då jag (i många fall för första gången) plöjde igenom alla årets ESC-bidrag framför en kamera och spelade in lite ESC-grejer till schlagerbloggen...
"Rändajad" - Eurovisionbidrag med Urban Symphony Ny
...och den låt som jag blev mest överraskad av var nog Estlands. Landet som i fjol skickade en av de sämsta låtarna, med ett av de mest smaklösa framträdandena, med några av de äckligaste artisterna någonsin, har gjort en enorm uppryckning och skickar en kanonsnygg brud med fantastisk röst och en sådan där låt som lyckas vara 100% eurovision – men ändå "bra på riktigt". Jag vet inte hur det går i maj (det kan gå hur som helst) men Estland kommer klart vara ett av de länder jag håller på (och röstar på) i år.
"Always" – Eurovisionbidrag med Aysel & Arash Ny
Jag var väl en av de få här i landet som tyckte Arash (feat Rebeccas) låt Suddenly var en sommarhit ifjol, och här i Sverige är han väl fortfarande mest känd för sommarlåten Temptation från 2005, men jag misstänker att det här eurovisionbidraget från Azerbaijan kan ändra på det. Arash låg för ett tag sedan etta med sin senaste singel i flera östländer, och gör han bara ingen DJ Bobo så tror jag absolut på en hög placering i Moskva. (Är det inte intressant att om han skulle vinna så har svenska artister vunnit ESC två gånger under 2000-talet – bara inte för Sverige?) Faktum är att jag är så säker på Always eurovisionpotential att jag har slagit vad med den ESC-galna Labyrint-Pär om att så blir fallet. Vi får väl se hur det går i maj – till dess spelar jag sönder den i mina lurar.
Sommarväder Ny
Hur mycket märker man inte att man saknat värmen och solen när den plötsligt bahagar att perfekt tajma de dagar man är helt ledig och därför både kan sitta på sin balkong i bara underkläderna och äta frukost samt beställa in en flaska overpriced rosévin på Mälarpaviljongen och bara njuta av en av Stockholms finaste utsikter? Lovely.
Käk på Koreana och öl på sunkpub med P&S Ny
När tre gamla kollegor som träffas alldeles för sällan träffas för lite käk och lite öl en helt vanlig tisdagskväll så blir det alltid hur lyckat som helst. Den här gången fick jag (äta en och) lära mig vad en koreansk Bibimbap är (vilket konstigt nog alla utom jag redan verkat veta), dricka belgisk öl på samma sunkpub som jag för dryga tre år sedan firade att jag hittat mitt första andrahandskontrakt här i Stockholm och höra ett gäng saftiga skvaller om både högt och lågt. Jag ser redan fram emot nästa gång.
"Watchmen" – Film av Zack Snyder Ny
Jag hade såklart läst spaltmeter om den här filmen och om på vilken klassiker till serieroman som den byggde – men jag hade faktiskt dålig koll på vad den handlade om och hade inte kommit mig för att läsa boken. Hade däremot hört både glada hejarrop och hyllningar och kompletta toksågningar från mina polare innan, så jag var ivrig på att få bilda mig en egen uppfattning...en uppfattning som nog hamnar på ett "okej". Jag älskar det ambitiösa och pretentiösa anslaget och jag tycker den är väldigt snygg att se på – samtidigt kan jag inte säga att den berör mig tillräckligt som drama eller kittlar min fantasi eller mitt barnasinne tillräckligt som serie-film eller action-rulle för att jag ska hjula hela vägen ut ur biografen. Klart sevärd är den ändå och det är kul att se en science fiction-film som är förlagd i förfluten tid och idén med att gänget egentligen bara är utklädda mer eller mindre vanliga (men småstörda) människor som vill bekämpa brott är kalas. Synd bara att de kapade alla bögbitarna...men man har väl å andra sidan aldrig sett så mycket penis i en amerikansk mainstream-film.
"Robinson 2009" – Realityklassiker på TV4 2v
Jag är tokfast i det här. Så är det bara. Men visst, även jag tycker det börjar bli lite löjligt av Tv4 att låta det charmigaste laget bo kvar i ett träsk och bli sjukare och sjukare och mattare och mattare ("Valpen" ser ut som en tysk lägerfånge under WWII) medan de andra drygar sig kvar på en sandstrand och kommer att dominera både för och efter sammanslagningen. Skärpning! Vi vill ha bra TV. Inte lida.
"We are the People" & "Walking on a Dream " – Låtar med Empire of the Sun Ny
Visst är det lustigt när man inte hört talas om eller sett någonting ett band - och sedan får man av en slump några låtar (som man gillar massa) och så plötsligt ser man bandets skiva överallt? Precis det hände mig med den här australiensiska elektroduon efter att jag fått deras två första singlar (och för övrigt förmodligen även den kommande tredje) i present sedan jag gnällt att jag inte hade någon kul musik här i bloggen. Skivan finns på Åhlens, iTunes och Urban Outfitters för den som är nyfiken, och jag kan absolut rekommendera de här sköna låtarna till alla vars iPod skriker lika högt efter ny musik som min gjorde.




"Park and Recreation" – Ny komediserie på NBC
Jag tycker alldeles för mycket om Amy Poehler och Rashida Jones för att avfärda den här serien efter ett enda avsnitt. jag är dessutom alldeles förtjust i hela det där The Office-patenterade upplägget med pinsam, chefsperson i huvudrollen, inga burkade skratt och en känsla av ett fejkat kamerateam som hela tiden följer de inblandade, för att jag inte ska ge den här nya serien av Greg Daniels och Michael Schur flera chanser. Men ärligt? Jag var inte superimponerad av piloten. Tyvärr. Fast hur många gånger är man det?




Påskgodis
Hm. Egentligen är det väl kanske inte godis det är fel på, utan min extremt dåliga karaktär, men faktum är att det där übergigantiska påskägget som stått på mitt skrivbord hela förra veckan – och i viss mån de tre ägg jag fick av mina vänner också – inte direkt främjat min (numera smått extrema) övervikt. Det sjuka i det hela är dessutom att jag inte ens gillar smågodis och aldrig, aldrig, aldrig käkar det annars. men till påsk? Jag är en jäkla avfallsmaskin för färgämnen, socker och fetter.
"Hjälp! Jag är med i en japansk tv-show" – TV-program på TV4
Har ni någonsin sett ett samling med "kändisar" som känts mera som en kö till Arbetsförmedlingen? Och vad gör Carolina Gynning där egentligen? Shoppar på TV4s bekostnad? Det blir dessutom inte bättre av att det visade sig vara så dumt att jag fastnade framför TVn och såg hela programmet – och sedermera även fann mig själv se hela programmet med mina polare bakis på söndagsreprisen. Hm. När jag tänker efter så vet jag inte om det är programmet i sig eller det faktum att jag var så dum att jag faktiskt fann det underhållande som gör att det ligger här...
"Probka" – Lettiskt ESC-bidrag med Intars Busulis
Det är bidrag som det här...
"Aven Romale" – Tjeckiskt ESC-bidrag med Gipsy.cz
...och som det här som gör att jag har så mycket mindre koll på Eurovision numera och som gör att jag stundtals börjat se det som den kitchiga hög med skräp (om än kul skräp i flera fall) som så många andra alltid sett ESC och – ve och fasa – Melodifestivalen.

Ungefär så just nu.

Inga kommentarer: