30 mars 2009

Läget Just Nu - Vecka 0914




Stockholmshelg med J.A.C.K Ny
För typ tre år sedan var vi i London och sedan dess har vi inte fått ihop en en enda helg då jag och mina småbarns-föräldrar till bästa kompisar från Chalmers kunnat träffas. Förrän nu. Nu blev det inte riktigt London (även om vi försökte genom att ramla in på sunkpubar i Gamla Stan där ingen pratade svenska och de serverade pints med London Pride) utan en helg i Stockholm på mina få kvadrat istället, men det blev väldigt bra än då. Hur skönt är det inte att träffas ett gäng där själva huvuduppgiften för helgen är just att träffas – så det inte krävs någon planering eller finns några speciella förväntningar. Vi drack en massa öl, såg hockey och fotboll på TV, ramlade runt på lite After Worker och en sväng på stan och hann dessutom med ett litet bögklubbsbesök. Hur trevligt som helst, och jag hoppas vi gör om det snart. I vilken stad som helst.
Middag på Zink Grill Ny
Min schlagerbästis R ville spendera lite av sin nyvunna förmögenhet på att bjuda mig, Ed, F6 och SDF på middag på Zink Grill på Biblioteksgatan – och det tackar man såklart inte nej till. Mängder av Champagne, fårostförrätt, fantastiskt kött, en sjukt god delikatessmarmorplatta (!) och en tiramisu i en sådan där gammaldags marmeladburk var självklart inte dumt, men mest fantastiskt var stämningen i gänget som åt. En av årets trevligaste kvällar hittills – tack så sjukt mycket för att jag fick vara med!
"Telephone" – Låt med Le Kid Ny
Hade ju förmånen att hänga med Felix & Märta (som är Cocktail Studios och två av medlemmarna i det här nya, svenska indie-elektro-pop-bandet) i Norrköping och under Globenveckan under MF, men hade då ingen aning om hur deras musik lät. Därför var det såklart desto roligare när jag hittade den första låt de släppt ut på sin MySpace-sida (via en av de utländska musikbloggar jag läser) och insåg att den passade mig som handen i lovikavanten. Lite Kylie, lite 80-tal, lite girl band, lite indieelektro... Sammantaget helt perfekt Oswaldmusik alltså! Jag ser fram emot att få höra mera med dem i framtiden och lite på att ni kommer få höra om det här i bloggen om det ens är i närheten av så bra som jag tycker Telephone är.
"Puzzle Quest Warlords" - Mobiltelefonspel 3v
Det sämsta med det här mobilspelet (som i stort går ut på att få tre likadana runda ringar i rad i ett rutnät, men som sen pimpats med lite fantasy stuff) är att när man gått igenom en vända och besegrat draken så börjar det om från noll. Alltså verkligen från noll, men en massa jobbiga hjälpinstruktioner om hur allt fungerar de första 3-4 vändorna på nästa omgång. Snark. Men annars är det fortfarande galet vanebildande och det börjar bli löjligt hur ofta jag sitter och pillar med det.
Tiki Room Ny
Efter ett längre stopp på en annan av Rörstrands-gatans barer så hittade vi tillslut det hål i golvet som bär ned till områdets mest ombuzzade drinkställe. På söderhavsbaren Tiki Room har personalen hawaiiskjortor, musiken är fantastisk retrosurfpop, inredningen består bland annat av lampor som är riktiga fiskar och på den gedigna drinklistan kan man bland annat beställa in en vulkan för minst tre personer som innehåller 25cl sprit. Det är möjligt att stället är sååå 2008 och numera helt ute (jag har ingenstörre koll på sådant) men skojar ni att jag tänker återvända hit. Inte minst för musiken.
"Remember Me Young" – Låt med Del Marquis Ny
Att jag får väldiga Manic Street Preachers-vibbar inledningsvis av den här låten är inte alls något bra...men när väl Del börjar sjunga så känns det hela mycket mera trevligt åttiotal. Ni vet, sådana där låtar som trängdes i drivor på Tracks någon gång då den listan fortfarande var relevant. Fast lyckligast blir jag väl kanske av att Scissor Sisters sötaste medlem får synas lite även när bandet jobbar på en platta och håller sig undan och att han sjunger minst lika bra som Jake himself.
Långpromenader med Syrran Ny
Tillsammans med de få morgonpromenader jag orkar upp på mitt enda sätt att bekämpa fetman just nu. Dessutom väldigt trevligt.
"Big Science" – Ny CD med BWO 2v
Det här är alltså veckan då BWO kommer ha releasefest och allmänheten tillslut får ta del av detta knippe låtar som jag lyssnat på oavbrutet sedan en iskall lördag i Skellefteå i februari. Nu ska det bli spännande att se om alla andra också förstår vilken sjukt fantastisk låt Rise to the Occasion är. Om de som jag faller för röjet i Shoot from the Heart. Och om Right Here Right Now kommer vara det ultimata singelvalet att följa upp You're Not Alone med. Se där – saker som jag kan fundera över på nätterna. Här är recensionen, by the way.
"Friends – The One with All Ten Seasons" – DVD-box Åt
Eftersom många av de amerikanska TV-serier jag följer har uppehåll (eller i de flesta fall så ligger jag så långt efter pga Melodifestivalturnén att jag inte orkar ta tag i dem och kolla ikapp) så har jag återigen fallit tillbaka i mitt Friends-missburk. Nu är det bara 1½ disc kvar av de trettio som utgör en av världens mest banbrytande komediserier i en box, och jag har fortfarande lika trevligt under ett tjockt täcka i soffan när jag bränner av 25-minuters avsnitt på löpande band.
"Disco Defenders" – Ny CD med Alcazar 3v
Stay the Night! Burning! Harlem Nights! Stay the Night! Jump Straight into the Fire! My My Me and Mine! Stay the Night! Stay the Night!!
Scene It! – Filmspel för XBox Åt
Det var väldigt längesedan vi spelade nu...och eftersom jag fick gå om och vinna på sista frågan då vi hade en liten myskväll hemma hos R förra måndagen (ibland är kunskaper om Danny Elfman och Oingo Boingo ovärderliga!) så måste det uppmärksammas här på listan.




"Club Xplore" – Nytt gayklubbsförsök i Sthlm
Vi fick gå in före kön och struntade i att hänga in saker i garderoben...därmed missade vi iallafall två av de fyra stora köproblemen på invigningen av Stockholms nya gayklubb i lördags. En kompis som inte var lika priviligerad meddelade däremot att han av de två timmar han var där köade i 1,5 timme. Inte så roligt kanske. Och toalettsituationen och antalet människor i baren var verkligen under all kritik! Däremot hoppas jag folk ge arrangörerna en extra chans att bättra sig och inte ger upp efter första försöket om man nu plockar in mera folk (och ett gäng bajamajor?) nästa gång, för det var en rätt schyst lokal, och konceptet med att inte bara spela schlager utan blanda med diverse pop känns enkelt men genialt. Sedan är frågan om en månadsklubb med ett gäng artister liknande det i lördags hade varit att föredra framför en veckovis? Men det lär kanske visa sig.




Prinsbestick
"Homosexuella män faller för det här sparsmakade och stilrena uttrycket" Citatet kommer från Monika Törnqvist, marknadschef på Mema/GAB och handlar om en bestickserie som tydligen prins Carl Philip designat under sitt nya brand CPB. Främsta målgruppen är dock "kvinnor som passerat 40 och därför har tid att anordna trevliga middagar"...
Jadu, Monica. Efter att jag lyssnat klart på all schlager iklädd drag med brutna handleder stötandes på heterosexuella killar kanske jag ringer någon tjejpolare som fått en extra dag i veckan reserverad för middagar i present (kan de ju verkligen behöva eftersom alla runt 40 är småbarnsföräldrar numera) och så kanske vi kan käka middag med Phillans bestickserie och snacka om varför alla medlemmar i kungafamiljen kategoriskt tackar nej till att ställa upp i en intevju i QX eller att vara med på Pride och hellre inviger köpcentrum i Stockholmsförorter. Vi får se. Jag har en butplug designad av Pol Pot som känns mer lockande att testa innan.
Sommartid
Jo, att sommaren är här är trevligt – men just den här tiden precis efteråt känns det fanimej som man är jetlaggad fast man inte ens fått köpa taxfree. Den där timme på morgonen är helvetisk!
Schlagerfetma & Schlagerabstinens
Jag har snart inte ett plagg kvar i garderoben jag kan använda. Men nu är det klart: Efter påsk blir det isodiet. Som fan. Bilden här är annars från Foto-Sara som nappade på en mening jag kläckte ur mig då vår gemensamme vän favvo-P snöat in på pacemakers. Visst är det en schyst schlagertitel?
Facebook-quizar
Jag kommer låta denna stå kvar här ett tag tror jag: Snälla, kan alla bara sluta lusa ner min sida med sina resultat om "Vilken typ av hålfotsinlägg är du?" eller "Om du var ett bröd vilken marmelad hade då passat bäst?"-resultat. Och jo, man KAN välja att INTE publicera resultatet till alla om man nu måste göra de där idiottesterna. Tryck bara på "Hoppa Över"-knappen istället för "Publicera" så slipper alla dina 748 vänner veta vilken isglass du liknar. Samma sak med de där "skicka det här spammet vidre om du är så dum att du tror att Facebook kommer kasta ut dig om du inte skickar vidare ett kedjebrev i en frivillig applikation". Ni HAR hjärnor folk! Jag vet det. Använd dem!

Ungefär så just nu.

Inga kommentarer: