04 september 2008

Idol 2008 - Here we go again

Såg ni Idol igår?
Klart ni gjorde.

Själv tyckte jag att Jidhe var en katastrof (hans krystade publikuppvärmningsförsök luktade "I'm too good for this shit" lång väg) och att nya juryn var riktigt bra (även om de snärtiga replikerna kanske inte sitter som en smäck ännu, och vi fick se ett reportage för mycket om Bagges brygga).















Däremot har jag aldrig kopplat det där upplägget med att visa så sjukt få auditiondeltagare.
Okej, om man vill fokusera och lyfta fram de som så småningom hamnar i "nu ska ni röstas in i finalen"-veckan, men nu känns det som om vi bara får falsksjungande dårar - fast jag erkänner att jag aldrig tröttnar på att få se ännu en falsksjungande fjortis med "det-här-e-det-enda-jag-kan-tänka-mig-att-göra-det-är-mitt-liv-jag-kan-inte-ha-ett-vanligt-jobba-på-kontor-jobb-jag-VILL-verkligen-det-här) få en realitycheck slagen i skallen - och fem finalister ihoppackade de sista tio minuterna innan slutet.

Mera auditions, mer jury och mindre helikopterflygningar över folk som köar eller folk som skriker "Stockholm är bäääääääst, eller huuuur!" och suckar över hur länge de får vänta. Det är min åsikt.

Ryggmärgsmässigt kändes väl ingen igår som en vinnare (jag väntar på ett Amanda-moment som vanligt) trots Naken-Henrik, svårmodiga gitarrsnubbar och "servitris på Golden Hits som ser drömmande på showartisterna som uppträder på krogen - men som egentligen har ett förflutet som popstjärna i Caramell"



Bäst var fotomodellen som (enligt egen utsago) varit sjukt nära skivkontrakt en massa gånger och som såg det här som sin sista chans. Men hon sjöng förskräckligt - fick efter bönande och bedjande en ny chans - och sjöng illa igen. Drömmen var över.

Just den biten sammanfattade ungefär allt som är bra med Idol och juryn fick visa att de kan vara lite schystare än den gamla - men att de samtidigt inte är några mesar utan vet vad de gör. Loves it!

Jag kommer garanterat sätta på fyran ikväll igen. Och ett otal gånger fram till jul.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oj oj oj. Jag börjar bli orolig. Jag håller nämligen med i ALLT du just sa.

*skakar på huvudet*

...men du har kanske lärt dig nu.

;-)

Oswald sa...

hahaha
Det kanske är du som kommit på bättre tankar!
Eller så är det åldern.