28 januari 2008

Läget Just Nu - Vecka 0805




Göteborg International Film Festival 2008 Ny
Nästa vecka kommer som brukligt en specialvariant av den här LägetJustNu-listan med bara filmer från festivalen, så för nu nöjer jag mig bara med att konstatera att jag valt ovanligt bra filmer i år (vilket märks på alla popcorn som radats upp här i bloggen under helgen om inte annat), att det är kul att hänga runt med mina filmfestivalpolare FF, Jens, SS, A&A, Naddan, Alm osv och - inte minst - att det är en fantastisk lyx att ha en pressakreditering och kunna gå på precis vad man vill.
"No Country for Old Men" - Film av Ethan & Joel Coen Ny
Det kommer en recension av den här flerfaldigt Oscarsnominerade filmen här i bloggen också så småning om. Jag lovar. Men just nu får det räcka med att jag berättar att jag tycker det här är bröderna Coens absolut bästa film sedan Fargo (den är ju i och för sig i stort sett samma film som Fargo, men det har mindre betydelse) och att varenda sekund som Javier Bardem inte är i bild så är det en enda lång väntan på att han ska dyka upp igen.
Schlagerfotografering med QX Ny
Jag hade helt fantastiskt kul som PRAO när QX plåtade omslaget till sitt stora schlagernummer - inte minst för att jag varit med och bollat idéer med Ronny om temat på alltihopa från början, och att nu se hur otroligt kul det blev (och med vilken inlevelse artisterna ställde upp och gick in för det) gjorde att jag kände mig lite stolt faktiskt. Dessutom var det trevligt att kunna snacka med artisterna mera avslappnat (när de vet att det inte står en kvällstidning någonstans och jagar löpsedlar) och få en liten, lite inblick i hur de är som personer. Den nionde februari kunde inte komma snabbare! (or well...bortsätt från att jag fyller lite förmånga år just den dagen.)
"Atonement" - Film av Joe Wright Ny
En vacker, välspelad film som är godis för oss som går igång på tekniska briljanser som den nästa fem minuter långa kameraåkningen på stranden vid Dunkirk, eller på det sätt som Dario Marianellis musik vävs ihop med ljud från skådespelarna och rekvisitan i filmen. Storyn om de två älskande som separeras i trettiotalets England på grund av en lögn är väl egentligen i sig ganska klassisk - men sättet det berättas på gör att det hela känns överraskande fräscht, och både Keira Knightley och James McAvoy visar varför de är Storbritanniens hetaste unga skådespelare, och Saoirse Ronan, Marianelli (musik), Christopher Hampton (manus) och Sarah Greenwood (scenografi) varför de är Oscarsnominerade.
"The Journey Continues" - Låt m Mark Brown ft. Sarah Cracknell Ny
Att Sarah Cracknell har världens bästa popröst har jag skrivit så många gånger här i bloggen att jag förmodligen står för 80% av alla Google träffar på just den trippeln av ord - men det tål att sägas om och om igen. Nu har hon dessutom fått lov att använda den i årets hittills bästa låt, och det är ju inte så dumt det heller. Vanebildande.
"Make Me a Supermodel" - Reality på Bravo Ny
Kanalen som gett oss Project Runway och Shear Genius har nu tagit upp handsken kastad av Tyra och startat en egen modelllsåpa. För att inte bli alltför beskyllda för plagiat (vi pratar fortfarande modeller i ett hur, uppdrag, photoshoot och jury som tar fram de bästa och sämsta) har man adderat två saker: A) Det är TV-tittarna som röstar efter varje avsnitt (vilket gör att programmen börjar med veckans utröstning plus att avsnitten är rykande färska) och framförallt B) hälften av modellerna är killar! Badbyxmomentet eller "vaxningen av hårbeklädda områden" får en helt annan dimension för oss homos med grabbar med i serien, och absolut sötast just nu är min favorit (bögen) Ronnie och hans crush on sin gifta, heterosexuella, vrålsöta roomie. En ny Oswaldfavoritserie är född! Leve den ogenerade utseendefixeringssåpan!
Vit månad Ny
Om jag inte får någon form av psykbryt de här sista fyra dagarna så klarade jag det verkligen...och det (i stort sett) helt utan problem.Det kan låta trivialt, men jag trodde faktiskt det skulle bli mycket svårare när jag startade, medan jag nu känner att det kanske får bli en tradition! Men att fortsätta efter fredag? Skulle inte tro det. Låt partymånaden februari börja!
Pink Lady Äpplen Åt
Äpplenas Rolls Royce tillsammans med storebror Pink Cripps. Så goda att jag ska sluta äta nadra äppelsorter helt.
Tetris Mania 2v
Ett av veckans lyckligaste ögonblick var när jag på spårvagnen hem efter en film lyckades slå mitt rekord och komma under 1.20 på Tetris Challange Sticky. Japp. Jag är helt galen.
"Surveillance" - Singel med Wynter Gordon Åter
Kanske är det för att mina öron är så schlagerskadade just nu så jag glupskt kastar mig över allt annat som kommer i min väg som jag inte kan sluta lyssna på denna vidareutveckling av Rihannas Umbrella (åtminstone ella ella ella-partiet). Men jag tror inte det. Jag tror Wynter Gordon kan vara det nya svarta!




"Speak 'n' Spell" - Ny singel med Elin Lanto
Lanto är helt klart på rätt väg. Att ta sikte mot Kylie är verkligen inte det sämsta - då är det helt klart godkänt om ens singel "bara" hamnar i samma klass som Dannii.
"Män som Hatar Kvinnor" - Bästsäljare bortom all kontroll av Stieg Larsson
Nej, det kommer inget slututlåtande här. Den här posten är bara till för att berätta att ja...nu har jag också börjat läsa det här försäljningsmässiga monstret till deckartriologi, och att mitt intryck hittills (ungefär hundrafemtio sidor in i boken) är lite bu och lite bä. Gult alltså.




Guldbaggegalan
Att Aftonbladet jämför galan med Oscarsgalan tar jag som en förolämpning. Nog för att Oscarsgalan kan vara seg, och nog för att jag gillar Sissela - men årets Guldbaggegala var en katastrofal uppvisning i hur man gör någonting som jag egentligen tycker är roligt till något galet trist. Problemet ligger som vanligt i att svenska filmare vill vara finkultur och att de är livrädda att galan ska bli förmycket Oscars och 'amerikaaaaansk'. Det gör att det ska snackas politik och gräsrötter och skapande och så måste man driva med polisfilm (för det känns ju fräscht) och självklart med Arn. Suck. Allt känns bara så trött.
Heath Ledgers bortgång
Nu blir det aldrig någon uppföljare till Brokeback Mountain (jo det snackades om en sådan) och ingen mera The Joker i kommande Batman-filmer. Trist att det alltid är skådespelare man gillar och som man tror kan skulle kunnat göra flera kommande filmer man velat se som går och dör. Utan att säga några namn finns det ju en hel hop med missbrukare som vi matas med som kändisar och så kallade förebilder varje dag och som - för att vara krass - jag både skulle kunna ha och mista. Hoppas ingen blir alltför upprörd av bilden heller. Ville ha med något från Brokeback...och varför då inte ta den berömda scenen som blev bortklippt.
Åka X2000 vid lunchtid en vardag
Alla, undantagslöst, sitter och hojtar i sina mobiltelefoner (som ju har extremt dålig täckning just på X2000 av någon anledning) vilket är mycket mera störande i tre timmar än vad man kan tro...
Recensionstsunami
Det blir helt enkelt lite för mycket av det goda när man ser fyra filmer på samma dag och all tid däremellan tas upp av att skriva recensioner på det man just sett. Inte minst blir språket lidande, och samma meningar, uttryck och förstärkningsord återanvänds gång på gång på gång. Sorry alla bloggläsare! Å andra sidan kommer ni kanske längta tillbaka hit när det bara blir schlager i sex veckor framöver...
Ösregn + Storm
Göteborgsvädret hälsade som vanligt filmfolket från hela världen välkommen genom att visa sig från sin bästa sida...

Ungefär så just nu.

Inga kommentarer: