24 december 2007

Läget Just Nu - Vecka 52



Jullov Ny
När man var liten var julen ett enda långt påhitt för få julklappar. Jullovet var bara något självklart som hände i samband med detta. Numera kunde jag helt ärligt inte bry mig mindre om julklapparna (även om jag såklart gillar att få skoj grejer) men ledigheten är fantastisk. Att vara i Göteborg och ta en öl med J, slappa i FFs soffa och se nåt nedladdat, ta en sväng till Majorna och pojkarna där, åka hem till Karlskrona och alla tomtarna och bara äta mängder av godis, läsa böcker och skriva nyårsquiz. Ljuvligt.
"11 Veckor 11 Städer" - Konsert med Peter Jöback Ny
Efter att ha missat alla ordinarei konserter av olika anledningar (mest utlandsresor) så trodde jag det var kört för mig att se Jöbacks kritikerrosade föreställning byggd på en av årets favoritplattor...men lyckligtvis har man underbara vänner som har ett finger med i spelet och som därför kunde fixa platser till mig och syrran när föreställningen spelades in på Oscarsteatern i veckan. Tack Ed! Showen var verkligen suverän och låtarna blev ännu bättre live med Niklas Frisk fantastiska band. Har ni Telia-TV ska ni absolut försöka se den. Annars får ni köpa den på DVD. Glöm inte att det är Peter som fortfarande har gjort den bästa julskivan (bortsett från Phil Spector) så här på dopparedagen!
"Kylie" - Julklappsbok från Utställningen på V&A Ny
Visst är det underbart att få presenter som du inte har en aning om att du vill ha - men som när du får dem du inte förstår att du klarat dig utan? Min ena julklapp från FF i år var precis en sådan. En snygg coffee table-book med massa glassiga bilder och fantastiska fakta om alla Kylies kläder genom åren. På scen, i videos och privat. Sammanställd av människorna bakom utställningen på Victoria & Albert Museum som vi missade när vi var där ifjol (den började strax efteråt) och helt oumbärlig för en fanatiker som jag.
Årets julklapp redan innan tomten kom?
Leona Lewis Live på Grand Hotel Ny
Ibland får jag nypa mig i armen för att fatta att jag numera känner människor som gör att jag kan få gå till spegelsalen på Grand Hotell en måndag och pimpla i mig floder av champagne och samtidigt se stjärnskottet Leona Lewis framföra fyra låtar live från skivan som är en stor favorit just nu. Riktigt trevlig kväll som...
Myskväll med Favvo-P och Foto-Sara Ny
...knappast blir sämre när den följs upp av rödvin och massa skitsnack med två (föredetta) kollegor i den enes mysiga arbetskrypin vid Hornstull.
Extras Christmas Special - TV-special på HBO Ny
Precis som efter två säsonger av The Office så sätter Gervais och Merchant punkt på sin succéserie Extras med en 90 minuter lång julspecial. Serien blev ju bara bättre och bättre (specielt i säsong två när Andy blev stjärna medan Maggie fortsatte vara en extra) och julspecialen lyckas med konsstycket att både vara sjukt kul (avsnittet med George Michael på bögbänken i en park eller Andys period i kändis-BigBrother med Steps-Lisa) och tårframkallande gripande (Ashley Jensen framstår efter sina månader i Ugly Betty som seriens stora stjärna, och Maggies hemska resa mot botten är enastående spelad). Dyker säkert upp i SVT inom en snar framtid. Missa det inte (och se båda säsongerna på DVD om du missat dem - galet bra TV).
Project Runway Canada Ny
När Heidi och Tim tar jullov så är det ju lyxigt att det ligger en hel säsong av Canadas variant av favoritsåpan och väntar! OK, Iman är inte Heidi Klum (men även om programlederiet känns lite sådär så är hon grymt kul och ärlig som jurymedlem) och Brian Bailey är ju inte Tim Gunn (men rösten är galet lik) - men de som tävlar är tillräckligt bra (och formatet är Idol-galet samma) för att ändå göra det här till årets smaskigaste TV-julgodis.
Graham Norton 6v
Har tillbringat mina första dagar i föräldrarhemmet vid granen ätandes sjukt mycket godis och nötter - och läsandes Graham Nortons självbiografi. En svåslagen kombination.
Lunch på Sjömagasinet Ny
Jag var inte imponerad av deras julbord ifjol (helt okej - men ingen sensation) men när jag hade turen att få slinka med några kollegor på lunch häromdagen så blev jag desto mera entusiastisk. Röding tillfixad så den smakar som en blandning av knäck och julskinka i en fantastisk vittvinssås är helt enkelt lååångt mycket godare än vad jag kan förklara.
Skumtomtar Ny
Det här med att man ska ge bort allt företagets kundgodis till kunderna är ju bara en myt. Först måste man ju äta upp alla skumtomtarna...
Restaurang Pizza Bar Frati Ny
Helt undanskymd och gömd (nästan på tågspåren) en bit bort bakom GP-huset i Göteborg så hittar man ett jättefräscht litet hak (i ordets bästa bemärkelse) med underbart god pasta (och fullständiga rättigheter) som verkligen rekommenderas efter en shoppingtur på stan.




Bingolottos Uppesittarkväll
Jaja. Pajigt så det förslår...och en bra bit ifrån att bli kultigt fortfarande, trots att det redan var ett skämt när jag gick på Chalmers...men det är en ganska trevlig tradition att dricka glögg, slötitta på TV, pluppa i bingonummer, vräka i sig godis, dricka rödvin, slå in klappar och inte vinna något varje år den 23e december.




Frosseri
Jag vet ju att det är fel vanligtvis - och med ett gäng trivselkilo som ska bort till den 9/2 så är det ännu dummare - men går det att undvika ens om man försöker när det är jul?
Åka Tåg mellan Göteborg & Karlskrona
Jag har sagt det förut - ska man åka med SJ ska det vara mellan Stockholm och Göteborg för då fungerar det toppen. Så fort man lämnar den rälsen så är det däremot helt kört. Varenda jul är det likadant: felaktiga tågset så inga platsnumreringar gäller, överfullt med folk som får stå i gångarna och noll plats för bagage så en av de två (!) toaletterna på hela tåget måste bli bagagerum. Konstigt att människor som sällan åker tåg inte kommer tillbaka efter att testat julresan hem med detta färdsätt...
Klåda
Ingen vill ligga med någon som hela tiden kliar sig som om han hade loppor.
"Alla som inte dansar" - Låt med Maskinen
Jag är ledsen. Trots att jag fortfarande kan känna att det är schysta dansbeats så är jag en konservativ gammal farbror ibland och rasar lite (och tycker det är outhärdligt).
Star Wars I - Det Mörka Hotet
Råkade se den igen vecklan som gick...och efter att dessutom råkat ha sett om de tre första (eller sista...whatever) så är det verkligen en förskräckligt dålig film i så många avseenden.
Johan Mardell
Producenten till filmen Arn som tycker filmrecensenter borde ta hänsyn till att det är en stor, svensk filmsatsning de recenserar. Ehhhhh? En dålig film är en dålig film! That's it. Om man gör film och tror att man kan tumma lite på kvalitén bara för att folk ska ta hänsyn till hur mycket pengar och jobb som ligger bakom så kanske man ska byta yrke? Och tror man att publiken ska acceptera att en svensk film är lite sämre gjord än en amerikansk bara för att pengarna inte finns så kanske man ska satsa på ett mindre kostsamt projekt där vi svenskar kan göra ett minst lika bra jobb? Bara som ett tips!

Ungefär så just nu.

Inga kommentarer: