16 augusti 2007

Veckans Tips för Dina Sinnen

Hör: "I Close My Eyes and Count to Ten" med Marc Almond & Sarah Cracknell
Låten släpptes redan i maj, men det har tagit en hel regnig sommar för mig att lägga den på heavy rotation i iPoden. Den är egentlig lite för osammanhängande för att den ska kännas riktigt fantastisk (den hoppar lite för tvärt från Queendrama till Dynastysignaturmelodi till musikaldrama för min smak...vilket när jag skriver det här ju faktiskt låter som något som borde vara riktigt, riktigt bra...och när jag tänker efter så är det nog precis det det är...bara lite ojämnt) men allting som innehåller Sarah Cracknell är ändå alldeles för oemotståndligt för att jag inte ska lyssna på det i vilket fall. Om man kunde ligga med en popmusikröst så skulle det vara hennes – den är utomjordisk.
Lukta: Boss in Motion 2007
Jag behöver absolut inte flera dofter, och just nu är jag dessutom riktigt nöjd med min vita Lagerfeldt som oväntat blivit sommarens favorit, men jag är ju en ostoppbar samlare och har jag börjat köpa en serie så kan jag (sååå förutsägbart och lättpåverkat) bara inte sluta vilja ha nästa och nästa och nästa i serien också. Denna gången är bollen silverfärgad igen, men den orange randen från originalflaskan har bytts ut mot en blå. Doften då? Helt okej, men kanske lite för anonym på mig. Lite för somrig också, trots att tjejen på NK försökte slå i mig att den var "mycket mera mörk och party" än de tidigare, och att den luktade saker som "grönt the och marshmallows". Ah, well.
Känn: Skepsis...
...inför om den här bloggpunkten ska få finnas kvar när jag uppgraderar till nytt utseende och namn inom en månad. Den har liksom alltid känts lite krystad (jag har alltid nya låtar och nya filmer/TV/böcker att prata om...men lukter), och jag har nog varit mera kär i själva idén och det grafiska utförandet än i själva innehållet i den här punkten. Förmodligen kommer innehållet (hylla eller dissa enskilda produkter/TV-program/maträtter/etc) komma igen i en anna form i så fall, men vi får se. It's all in my head, än så länge.
Smaka: Bacardi Coco
"Som att slicka en tysk, fet, inoljad solbadare precis i början på stjärtskåran" är en av de komplimanger (*host*) jag fått när jag blandat Cocos och ananasjuicedrinkar med det här Finlandsflygplatsfyndet under våren och sommaren. Och okej...det ligger kanske lite I det. Men själv är jag alldeles för nedgrottad I min kokosfetish för att jag ska ta någon som helst hänsyn till det. Så jag slurpar vidare...
Se: "Mad Men" – Amerikansk sommartvsuccé
Har precis börjat titta på TV-kanalen ACMs första dramasatsning Mad Men, skriven av Matthew Weiner som också skrev (och producerade) The Sopranos. Mad Men utspelar sig i reklambranschen i 1960talets New York (Mad Men är en förkortning för män på Madison Avenue), ett NYC där alla röker som borstbindare (inkl gynekologen under brinnande undersökning) och kvinnor förväntas hålla sig till rollen som sekreterare och männen med minst en älskarinna. Huvudpersonen, stadens bästa reklammakare och kvinnokarl Don Draper, spelas av ganska okända Jon Hamm, men runt honom på Sterling Cooper Advertising Agency trängs bland andra Elisabeth Moss (som var Zoey Bartlet i Vita Huset) och John Slattery (politikern som ville kissa på Carrie i SatC). Jag har bara sett första avsnittet, men det är en trivsam såpa i snygga miljöer som på ett kul sätt pekar ut skillnader och likheter mellan 60talets kontorsmiljöer (rasism, rökning, sexuella trakasserier) och sociala strukturer, och våra egna. Rekommenderas.
Undvik Däremot:
Inte kunna html-kod eller jobba i Illustrator och ändå tro du kan bygga om din blogg snyggt, Börja jobba efter semestern, Envisa förkylningar, Inga from Sweden, Sömnsvårigheter, Trivselfetma som kommer tillbaka snabbare än man hinner säga Häägen-Daaz...

3 kommentarer:

Unknown sa...

Hej Oswald!
Tack för din fina blogg!
Fråga: Vet du var man kan få tag på papperstidningen Attitude Magazine i Stockholm?
Råkade köpa juninumret i London och den var ju bra!

Oswald sa...

Varsågod!
*bockar*

Tidningen finns i alla PressStop-butiker och i Pressbyråns internationella sortiment, till exempel på Stockholms Central, på Götgatspuckeln, på Odengatans tunnelbanestation eller i Västermalmsgallerian.

Just nu, som jag skrev i veckans kortisar, så finns den dock inte att få tag i varken här eller i England (vad jag vet), eftersom förlaget har en ekonomisk kris och julinumret frös inne.

Unknown sa...

Tack!
Hoppas bara dom inte går i konkurs, vore synd på en så bra tidning.