17 augusti 2007

Lunchtillägg

Just tillbaka från lunchen där jag hann kolla in dagens Metro - och där fastnade jag för två saker angående filmen jag såg igår (och vars recension ni ser här under):

A) Min absoluta favoritrecensent C-G Karlsson tycker (som vanligt) exakt likdant som jag, men han lyckas dessutom hitta på ett eget (alldeles underbart) ord för Kristen Wiigs karaktär Jill i filmen:

Diskretbitchig!
Underbart ord.
Jag vill också vara mera diskretbitchig...eller snarare; jag hoppas jag redan är diskretbitchig.
My new nirvana!

B) Nöjesguidenbrudarna Ulrika Lovén och Sandra Engström som"äger" några av nöjessidorna i tidningen passar på att kommentera filmen med orden:


"Tack och lov att vi lever i ett land där abort i alla fall är ett alternativ så vi slipper sådana här filmer med ålderdomlig, för att inte säga kvinnofientlig, sensmoral"

En mening som faktiskt gör mig både ledsen och lite upprörd.
Filmen handlar nämligen inte alls om något tvång att behålla ett oönskat barn, tvärtom så rekommenderar Allisons morsa i filmen att hon gör abort av en mängd massa anledningar (något Jan Södervist i SvD också missat helt - såg jag samma film som dem?)
Är det verkligen kvinnofientligt att berätta om en tjej som råkar ha sex utan kådis på fyllan, men sedan ändå känner att honm är så pass gammal och så pass sugen på en unge att hon bestämmer sig för att behålla det, även om farsan vill vara med eller inte? Just det sistnämnda skulle väl hårddraget vara mera mansfientligt i så fall?
Eller är det bara så att en amerikansk Hollywoodfilm som faktiskt lyckas vara bra trots att den är grabbigt flåshurtig måste dissikeras, sågas och vändas ut och in på för att det liksom inte riktigt stämmer med normerna om vad som är bra?
Måste man alltid, alltid ta upp alla alternativa levnandssätt i en amerikansk film för att den inte ska dömas ut? Själv är jag innerligt glad att vi slipper något inklämt samveteshomo. Bara för att jag är bög behöver jag inte få bekräftat att min livsstil är okej i VARJE film jag ser. Därmed inte sagt att jag vill få motsatsen kastad i ansiktet.

Jag är all for feminism – men det Nöjesguidebrudarna ser i filmen får gärna någon tjej som läser det här förklara för mig om de kan. Jag vill gärna förstå. Men gör det inte.


Inga kommentarer: