07 augusti 2007

Läget Just Nu - Vecka 32

Bra Saker Just Nu:

Bananarama Ny
Okej, för att skapa någon form av trovärdighet i att jag (faktiskt) inte bara är en extremt kändiskåt sola-mig-i-glansen-snubbe (även om jag - som jag berättat flera gånger tidigare – har svårt att leka sådär Stockholmsriktigt oberörd när någon jag beundrat mer eller mindre länge hamnar på samma ställe med snackläge) som fortfarande har svårt att smälta att Sara Dallin klappat mig på huvudet en hel kväll och velat ta med mig hem som sitt husdjur, så vill jag först slå fast att Bananerna hade legat etta på den här listan även om de inte snubblat in på Linos dansgolv i söndagsmorse. Jag var helt enkelt lyrisk redan efter att ha få sett dem uppträda med alla mina gamla favoritlåtar i Prideparken under lördagskvällen – de var grymma! Jag messade redan då till MrC och Johan att "det här är mina Rolling Stones" (grabbarna – som i både "mina grabbar" och i "grabbarna i Rolling Stones" - var på Ullevi samma kväll) och jag menade det verkligen. Bananerna var stora idoler till mig under hela mina tonår. De fanns liksom redan när jag började upptäcka musik…och fortsatte finnas när den värsta SAW-yran släppt sitt grepp om mig, och de har varit (okej är fortfarande trots helgens händelser) ständig tvåa bakom fröken Minouge som tuggummipopgudinnor i min vanligen så rockfyllda (Kent, Oasis, U2) idolvärld. Jag älskade ogenerat varje minut jag hade med Bananarama i lördagsnatt och hittar man kul männsikor att festa med ska man vl festa med dem även om de råkar vara kända...det är ju HÄR det eviga "de är ju människor som alla andra"-mantrat jag alltid få höra kommer in...att man ska behandla dem som andra, trevliga människor man träffar - inte att ignorera dem för de "är som vi, bara mera exponerade" (och nog förstod jag nånstans att jag tappade massa credd i ögonen på förbipasserade delfiner…men Dexos "lek med vem du vill" ringde hela tiden i mina öron och jag kunde faktiskt inte bry mig mindre) och det enda som fattades var ungefär att jag fått göra dance movesen till nån av deras hit på dansgolvet också…men man kan inte få allt. Och tur är väl det – för vad skulle man fortsätta drömma om då?
FF och R1 Ny
Visst fanns det flera som gjorde Pride så lyckat förutom dessa två herrar (kanske speciellt Edward som spelade grym musik, fixade allt som jag strax kommer skriva om och som fick in oss på Lino, men även grabbarna jag hade hos mig på förfest, Syrran & Moa som hängde med till parken osv) men det är Fredrik och Ronny som jag för evigt kommer förknippa med Pride 2007 eftersom vi tillbringade typ all vår vakna tid i hop. Tack! Klämmer dessutom in FFs najsiga presenter här också; allt från pocketdeckare via kokbok till svindyra hudvårdsprodukter packeterat i en enda stor designad present. I like.
Prides Schlagertorsdag Ny
Självklart finns det bögar som inte gillar schlager – men vi är bevisligen jävligt många som gör det också! 12.000 personer nästan sprängde parken i år och det om något är ett gott betyg till vad Ed af Silen lyckats fixa till med de här kvällarna de senaste åren. Här är en topp 5 över mina schlagerkvällsögonblick 2007:
1. Therese & the Attic gör Stjärna på Himmelen. Nog för att The Arrival var hur grym som helst, men The Attics ommixning av Stjärna på Himmelen i kombination med übersnygga Therese (och hennes coola röst – that girl is a star) och inövade dance moves var kvällens absolut bästa stund.
2. Uffe Persson gör Nästa Weekend i originalkostym. Uffe är en sådan där helt bortglömd artist och låt som jag bara trodde jag kom ihåg…och som det är något oerhört magiskt att inse att så många andra fortfarande också älskar och kommer ihåg när han dyker upp. En "jag är inte ensam"-känsla som nästan toppar att se flera tusen bögar i paraden.
3. Sommaren i City/Venus Butterfly med Angel. Oväntat som fan och riktigt kul med ett tjejband där den snyggaste bruden är den lesbiska.
4. Regina Lund. Rainbow Star är årets schlager för mig och det var underbart att få höra Regina sjunga den med rösten i behåll tillslut…trots att hon gjorde en Sylvia Wrethammar och körde den igen trots att ingen bett om det.
5. Stämningen under Jills Crazy in Love kanske…eller se Ann-Louise Hansson göra Greven av Luxemburg och lära sig texten på tre sekunder (that's a schlager…även om den aldrig tävlat) …eller att få se en av mina absoluta ESC-favoriter Lillian St Pierre göra Soldiers of Love…eller Jessicas Kalla Nätter…eller Melodifestivalminnerna som drabbade mig under Andreas/Måns/Sonja/Sara…eller se Ronny lysa som en sol under ADs "han tralla' på torpet!"…eller något helt annat jag glömt kanske? Äsch, jag lägger Edward här. Kvällens hjälte. Å snygg var han också. ;)
Schlagerquiz i QX-tältet Ny
Trots en lite felformulerad fråga om Trackslistan 2000 så tyckte jag det blev en ganska lyckad tillställning (fan vad duktiga alla var) och jag hade personligen fantastiskt roligt. Kan avslöja att vi hade tre quizar planerade (och de andra var långtifrån lika svåra, utan mera roliga) men orkade inte riktigt med mera än en… Förhoppninsgvis blir det läge att köra dem i något annat sammanhang – och då hoppas jag att alla bloggläsare som missade oss denna gången dyker upp istället!
PS. Notera min härligt bögiga handpositionering på bilden - I'm so proud!
Semester – Vecka3/Stockholm 3v
Får stå för allt som inte får plats på listan. Att leva samboliv med FF, träffa Arne och F4, hela onsdagen i parken med BWOs nya singlar med mera, quizplanering med R1, Jöback & Lakkso i vita sjömansdräkter, nattliga kebaber, bakismiddag på Patricia, rosévin på balkongen, solen som kom tillbaka tillslut…ja allt det där som gjorde att jag vann med 3-0 i semesterveckor tillslut.
Fredagsförfest & Salvationsdans Ny
Vad är bästa lösningen om man har en hel massa kända och okända människor man vill försöka med att hinna träffa under Pride? Man bjuder hem dem på förfest, dricker massa sprit, turas om att välja favoritlåtar – och sedan drar man till Salvation för att upptäcka att Ed af Silén har en drömkväll bakom skivspelaren och så lämnar man inte dansgolvet från det att man stiger in på klubben till dess man rinner ut från den (mitt i en avbruten Highland som vakterna stoppat för att få ut alla). Lovely.
"Weeds" – TV-favorit Säsong 3 2v
Fyra fantastiska avsnitt från säsong tre finns (mer eller mindre planerat) läckta till Internet, och man kan lugnt konstatera att medan "ni som ser serien på TV" kan njuta av treans andrasäsong just nu så kan vi andra försäkra er om att fortsättningen är precis lika bra. Scenen med missilen är 07/08-säsongens första memorable TV moment.
"Young & Clever" – CD m Lucky Twice Ny
Dagispop som borde varit typecastad för R1, men medan han var lite besviken så är jag oväntat positiv. Tuggummimusik lika lättglömd och snabbt förbrukad som lightläsk en svettig dag på min fantastiska balkong…men som samtidigt fungerar utmärkt som lätt-trallad i bakgrunden till allt från matlagning till power walks.
"Ibland Bara Måste Man" – Bok av David Levithan 2v
Har inte riktigt kunnat ta mig för och börja i någon ny bok efter den här. Den var liksom för fantastisk för att slarvas bort med en ny direkt efter. Köp! Läs!
"Stockholm is Burning" – Festfix från Bögjävlarna Ny
Jag hade redan innan jag läste Dexo, Åsiktstorpeden, Henrik Tornberg och Destroyer-Karls debattinlägg om Bögjävlarna börjat skriva en blogg som handlade om paradoxen i att hylla det udda, avvikande och alternativa samtidigt som man poserar gulligt leende i Metro, arrangerar Prides mest välbesökta fest och allmänt kramas sönder för att man sågar schlager samtidigt som man förkastar bögvärldens dyrkande av heteromannen (vilket är främsta anledningen till att schlagerfjollor bespottas så inom just HBT-världen – kan man vara mindre hetero?) – men nu känner jag att det inte riktigt behövs (eller så kommer den någon annan gång). Jag har inte mycket till övers för Destroyer - och läs gärna Stefans svar här för ett förtydligande på vissa utvalda delar - men Karl Andersson fick ändå fram en hel del av mina poänger också bland alla sina egna stridsrop så det känns som jag inte behöver plocka fram mina tveksamheter kring BJ:arna just nu.
Jag nöjer mig istället med att här på listan fokusera på det som BJ:arna gör fantastiskt bra. Jag nöjer mig med att konstatera att alternativa (som i "det spelas annan musik än schlager") hbt-fester verkligen behövs i Stockholm (och Göteborg) – även för oss som tycker schlager är helt okej - och alltid är bland de bästa fetsrena som arras i bögsvängen, att det var en fröjd att se Army of Lovers (älskade hur Alexander avbröt Petter Wallenbergs irriterade Tyra-messande på engelska (hade han sagt ordet Fierce! En gång till hade jag slitit av mig öronen) med svenska hela tiden under hela kvällen), att vougningen i sig inte skiljde sig så mycket från Wig-Stockholm (kanske lite smutsigare, men knappast mera "spännande") och att Bögjävlarna borde strunta i hela sin kulturalternativism och satsa på att bli stolta festfixare istället. Då skulle det imponerade utropet "This is actually the artist Robyn!!" över en förgäves maskerad popikon kännas mera naturligt än 'överraskande kändisdesperat' (och ännu en gång – inget fel i att imponeras av kändisar…se denna listas förstaplats…men jag har ju aldrig skrivit en bok eller låtsats vara något annat än galet mainstream i allt jag gör). Mera Bögjävlarfester till folket! Mindre bespottande av saker som flera än tio stycken männsikor tycker det är roligt att ägna sig åt samtidigt så länge det är lagligt och alla är med på det!

Tveksamma Saker Just Nu:

Alkohol & schlager
Tillsammans och var och en för sig är de båda två av mina främsta nöjen…men kan man någon gång överdosera de båda så är det absolut under Prideveckan. Nu behövs det avvänjning på båda områdena!
Fashion report" – Ny singel m Pay-TV
jag har varit på fyra Pridefestivaler i Stockholm. På alla dessa har Pay-TV "signerat sin nya singel". Dessutom har jag sprungit på dem på Melodifestivalefterfester. Men annars finns de inte. Vad jag vet. Jag ser dem i alla fall adrig. Vilket känns mycket märkligt, och visst undrar man lite vad som kommer först varje år numera – en ny (alltid lika småtrevligt elektropoppig) singel signerad Håkan Lido, eller en förfrågan från festivalledningen om de kan ställa upp ännu ett år för att fylla ut lördagsprogrammet…
Prideparaden
Kanske var det för att jag var spiknykter, bakis, utan bubbel och plötsligt placerad i stekande sol (därav min intressanta "tröj-hatt" som en del av er såg mig bära i skydd mot brännande skalle) med en neggande Göteborgsbekant som jag knappt kände (och en tveksam R1 + en flitigt fotograferande FF vars minneskort brakade ihop så bilden här bredvid är låna…snodd…från Åsiktstorpeden) som jag i år för första gången inte kände riktigt samma lycka, samma stämning, samma gemenskap eller samma extas som tidigare år. Eller så är det helt enkelt för långt mellan vagnarna och mellan de snygga grabbarna med bar överkropp (jaja, ni kollar efter det också – erkänn).
Amanda Lepore
Musiken var långt bättre än väntat för mig som Amanda-novis ("My Hair Looks Fierce" är fantastisk) men det hela är nog lite för mycket freakshow för lilla mig (och så var det ännu en överdos av Petters Fieeeeeeeerceeeeeee-ande) – även om det är en fascinerande sådan.

Dåliga Saker Just Nu

Dagis på Gården
Andra lägenheten av tre i Stockholm där jag delar gård med ett dagis… Något som aldrig märks…mer än på semestern. Förbannade äro alla dessa små djävla plastbilar med ihåliga plasthjul som ständigt (timme ut och timme in) rullas mot hård asfalt. Förbannade äro alla anonyma, ljusa barnfalsettröster som aldrig, aldrig tystnar. Och dagisfröknar är förövrigt värda alla pengar i världen för att de står ut dag ut och dag in även när jag inte ligger i lägenheten bakis och våndas.
Altanbyggare
Helgens motsvarighet till dagisbarn när man är bakis. Hur många spikar går det på en altan? Och hur många hammarslag går det per spik? Det kan ni fundera på nästa gång ni är bakis…
"I'm Gay" – Årets Pridelåt
Blev inte ens bra när det verkligen gällde…och en övertaggad Alex gjorde inte saken bättre.
Kokhett Kranvatten
Det finns inget mera irriterande än kranvatten som aldrig blir riktigt varmt…eller vänta…jo…det skulle vara kranvatten som aldrig blir riktigt kallt och som är så hett att det (utan överdrift – fråga FF) kokar när det kommer ur kranen och spräcker Blenders i pur chock.
Bakfylla
Behöver jag förtydliga det här så är ni antingen lite för unga för den just den här programpunkten, eller för smarta (eller tråkiga...beroende på hur rabiata ni är eller vilken anledning ni har) för att dricka alkohol.
Alex Schulmans Pridebloggande
Jag vet att mannen bara vill provocera, men hans förvridna åsikter om Pride och varför det finns är inte mindre upprörande för att de kanske är påhittade när det samtidigt triggar hjorder av homofober att få stöd för sina åsikter på Sveriges största tidnings hemsida.

Ungefär så just nu.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Skall jag fixa ett rum till dig också på Betty Fordkliniken när jag ändå är igång?
De har ett kombinationspaket mot alkohol&sclageröverdoserande... Lindsay har tydligen redan testat det..

Oswald sa...

Okej.
Men kan man ta en distanskurs?
Har bara tid med Göteborg just nu...
...men Pantertanter och soffa kanske fungerar också?

Anonym sa...

Sara ser för övrigt ut som en blyg viol bredvid dig...

Oswald sa...

Jag kan ha den effekten på folk. ;)

eurofivestar sa...

Haha. Jag ångrar faktist att jag inte hängde med dem också. Jag kunde varit Kerens husdjur! Fast hon har ju Andrew Ridgeley redan.
Du gjorde helt rätt. Och hade jävligt kul dessutom.
Nu ska jag lyssna på Highland för att ta igen det vi missade...

Anonym sa...

Det glädjer oss oerhört att "Ibland bara måste man" klamrar sig fast på din lista!
Är det ok för dig att vi citerar och länkar till din recension av boken på vår hemsida?

/Ada & Hanna
www.xpublishing.se

Oswald sa...

E5*: Nästa gång hänger vi med dem båda två!

Ada&Hanna: Självklart! Jag älskar den boken och försöker få alla jag pratar böcker med att köpa och läsa den.
Blev jätteglad när jag såg den hos Normal Förlag-tjejerna i boktältet på Pride och bad dem framföra beröm till er som tagit in och översatt en sådan grymt cool bok!