21 augusti 2007

Kent var det här!

bi-de-bi bi-de-bi bo

Om en knapp månad (17/9) kommer Kents första singel Ingenting från skivan Tillbaka till Samtiden (som i sin tur släpps i oktober). Så här ser omslaget ut – och det kan nog knappast kännas mera Kent.
Stilrent, snyggt, mörkt, lite oroväckande.



I Kentforumen diskuteras det livligt om hur skivan/singel kan tänkas låta, och många blev därför överlyckliga när det meddelades att man för 25 kronor redan nu kan få singeln som ringsignal.


Som den besatta Kent-fan jag är sms:ade jag givetvis texten KENT till 72445 direkt, och efter ännu en upplysning om att det här minsan skulle kosta 25 bagis så pep det till och ringsignalen fanns på min mobil.

bi-de-bi bi-de-bi bo

Det var det.

bi-de-bi bi-de-bi bo

En sjutonig slinga.
Upprepad gång på gång på gång.
Det blir ett ganska bra pris per ton. Speciellt som man om en månad (förhoppningsvis) får en hel låt för nio spänn på iTunes.

Tro nu inte att jag är bitter på något sätt. Jag har lugnt råd med 25 spänn för sju toner, och ja – jag är faktiskt så pass fanatisk att jag tycker det är rätt kul att ha de där tonerna där just nu. Men visst ställer man sig några intressanta frågor?

* Är detta ett genialt marknadsföringstrick (om de här sju noterna är basen i singeln, kommer folk har hört singelns hook flera gånger på tunnelbanor och i biosalonger redan innan den dyker upp i handeln)?

* Är bara detta ett sätt att säga "Ni fans är dumma i huvudet som lägger 25 pix på sju toner. Vi kan fanimej göra vad som helst och ni köper det rakt av"?

* Eller har de bara blivit så pass skumt konstnärliga och pretentiösa att detta är på fullt allvar. Typ någon slags ledtråd i ett stort pussel om hur skivan kommer låta? Och kommer den då bara bestå av entoniga slingor?

Vem vet?
Jag vet bara att jag skulle kunna erbjuda mig att mörda valfri QX-anatagonist åt herr musikredaktör R1 om jag kunde få höra Tillbaka till Samtiden i förväg och få recensera den.

bi-de-bi bi-de-bi bo

3 kommentarer:

Aronson sa...

Oj, blanda inte in mig i det här bara... ;-)

Men kan man höra något av hur låten låter då?

Snygg sida, förresten. Jag har bara inte orkat skriva något innan...

Olle sa...

åh jag hoppas verkligen på en minst lika bra skiva som Du & Jag Döden.

eurofivestar sa...

Du får lära mig att gilla Kent. Jag tycker de är ofantligt pretto och E5* + Kent = Does Not Compute.
I'm such a schlagerbög sometimes.