19 maj 2007

Veckans Tips för Dina Sinnen

Bättre sent än aldrig...

Hör: "Work of Art (Da Vinci)" med Måns Zelmerlöw
Att någon skulle försöka casha in på Mikas framgång inom snar framtid var väl inte speciellt oväntat, men att det skulle bli bögsveriges egna lilla Mums-Mums kom kanske lite otippat? För istället för att välja Cara Mia-klonen "Dreaming" (inte lika mycket schlager trots Fame-synkopen…men helt klart i samma popdiscofamilj) eller Kempe-covern "Miss America" (min personliga favorit som jag inte kan sluta lyssna på) så har Zemlan & skivbolaget valt denna pianogrej som börjar i samma land som snygg-Erik och hemskheter som James Blunt brukar härja i, men som snabbt kraschar rakt in i Mika-falsetter, Mika slingor, Mika rop, Mika-text och Mika-körer (och dessutom ett gäng stulna idéer från Beatles "Yellow Submarin" och "Strawberry Fields"). Och okej - även om summan av kardemumman tyvärr inte blir en svensk "Grace Kelly", "Relax" eller "Love Today" så kan man ju helt klart ha sämre förebilder för sin andra singel! Klart godkänt för Zemlan alltså (även om låten som sagt inte är min favorit på nya skivan) och absolut en låt som kommer spelas på de flesta reklamradiostationer lagom tills bilen är packad för en tripp till beachen i sommar.
Lukta: Nyklippt gräs
Helt klart på toppfemlistan över "saker som gör att huvudet exploderar av sommarkänsla". Det är inte långt kvar nu…
Känn: Dig Vuxen När Du Umgås med Barn
Även om jag själv kan haspla ur mig det ibland så är jag numera galet trött på begreppet "vuxenpoäng" som folk slänger ur sig i tid och otid för att skämta bort att de börjar bli äldre eller för att dölja sin rädsla över att de tvingats ta ansvar för någonting. Själv känner jag mig oftast obotligt barnslig om jag så byter pensionssparande eller betalar TV-avgift (eller valfri aktivitet som brukar generera ovan nämna uttryck), men det finns tillfällen då man är vuxen vare sig man vill eller inte…och det är när man umgås med barn. Då finns det inget utrymme för oansvar, ironi eller otydligheter…och det är först då man egentligen kan se vilken slags vuxen man är.
Smaka: Lunchsalladerna på Deli and Coffee
…på Kungsportsplatsen (precis utanför Saluhallen) i Göteborg. En hel hög kombinationer att välja på för bara 65 kronor…och de största portionerna mat jag sett i Sverige någonsin på en take away-lunch. Är du inte galet hungrig så är tipset helt klart att dela en på två…eller att spara hälften till kvällsmat. Ett fynd!
Se: Säsongsavslutningar
ANTM hade som vanligt en spännande final (och för en gångs skull vann FFs favorit) och en ny TopModel såg dagens ljus. Gilmore Girls last-episode-ever har jag ju berättat för er tidigare att det fick godkänt, HIMYM hade ett avsnitt som kunde fungerat som dess sista någonsin (men lyckligtvis inte blev det), och CSI:NY hade ett väldigt annorlunda avsnitt Die Hard-style, utan cliffhanger men fullspäckat med action och kärleksaffärer. Bäst av de jag sett hittills är annars Grey's Anatomy. Shonda Rhimes & Co la efter en halv säsong med tveksamma avsnitt plötsligt in högsta växeln med oväntade vändningar, oväntade uppbrott, ett helt nystan fullt av cliffhangers och rejält med tårar (från mig alltså). Jag kommer sakna Addison rejält och förevigt sörja att det inte blev något mella henne och Alex…och samtidigt hålla tummarna för att jag får två serier i samma outstanding klass nästa år. Men först väntar säsongsavslutingarna av Ugly Betty, CSI och 24…och framförallt – Heroes och Lost. I keep you posted!
Undvik Däremot:
E-types nya singel "True Believer" (Allvarligt? Utveckling?? Någonsin?), Regn & Rusk (Hallå! Estland ringde och ville ha sitt väder tillbaka!), Schlagerrasism (Årets uttryck?), Charlotte Perelii (Är inte schlagerföräderi straffbart?), Västtrafik (Dyrt och långsamt verkar vara kollektivtrafikens ledord i alla städer)

Dessutom; slutligen ett fyrfaldigt leve för favvokompis-FF som fyller en hel massa år idag! Jamåhanlevajamåhanlevajamåhanlevautihundradeår.
Hurra! Hurra! Hurra! Hurra! Du är den bästa kompis man kan ha.

3 kommentarer:

eurofivestar sa...

Nyklippt gräs är världens mest fantastiska doft.
På delad andra plats: Doften av sommarregn, nybakad bröd, bensin :)

Oswald sa...

Fast inte samtidigt, va? ;)

eurofivestar sa...

Hahaha. Öh. Nja. Fast Bensin + Nyklippt gräs är ju en vanlig kombination när man ska klippa gräset. Och det är lovely :)