23 april 2007

Läget Just Nu - Vecka 17

Bra Saker Just Nu:

Söndag med Familjen K Ny
När någon frågade snart treåriga E vilket hennes favorit-djur var så svarade hon sin farbror Oswald… Bara en sådan sak räcker för att göra mig helt varm och lägga en jättetrevlig söndag (trots vissa insektsmissöden (se nedan)) först på listan. Addera till det en hel massa sagoläsning, oändliga antal kramar och en (knapp) ettåring som måste vara det gladaste barn jag träffat på i hela mitt liv (kommande veckans namnsdagsbarn skrattade oavbrutet från det han vaknade till dess han somnade) och ni har en gjuten förstaplacering.
Eurovisionkväll hos E Ny
Väldigt trevlig tillställning med alla Eurovisionlåtar, trevligt folk, en spännande omröstning och – självklart när E är inblandad – en superrolig quiz (Som vi vann!! Jag är verkligen ingen dålig förlorare...men jag är en galet dålig vinnare. Blir sjukt stolt). Alla borde ladda så här inför ESC – det blir bara såå mycket mera intressant och roligt.
Mat och TV-Mys med FF Ny
Finns förmodligen inget bättre sätt för mig att varva ned, än att bli serverad fantastisk mat (grillad tonfisk med risotto senast...se bilden), ta några glas vin och se alla favorit-TVserier (plus ett helt nytt fynd – men mera om det i veckans "sinnen-lista" då jag förhoppningsvis sett ett avsnitt till) hemma hos FF. Jag skulle behöva minst en sådan kväll i veckan. Minst.
"Waves of Love" – Ny Låt m Magnus Carlsson Ny
Sommarhiten Eric Gadd skulle döda för. Fast först tänker jag "det är inte Live Forever". Sedan tänker jag "vad konstigt att det Magnus plockade från sin stora MF-hit var falsetten och inte 80talssoundet…speciellt när man hör hans "riktiga" röst i körpartierna och hör hur cool och kraftfull den kan vara". Men efter ett tag slutar jag tänka så mycket och bara nynnar med i den här Barbados-möter-Alcazar-sommardiscon, och tycker det är skönt att Magnus fortsätter spotta ur sig låtar som är så långt ifrån Glenmark/Strömstedt-plattan som möjligt. Kommande skivan verkar kunna bli fantastisk.
Scissor Sisters-Konsert på Annexet Ny
Kanske inte en religiös upplevelse, men trots förkylning och nageltrång ett pulserande glamparty i dryga nittiominuter. Läs mera om det HÄR.
"Ugly Betty" - TV-serie på ABC 10v *åter*
Äntligen tillbaka! Ingen serie är mera fördomsfri, har flera Sex and the City-referencer ("Oh, Carrie Bradshaw and her side dish of potatoes"), har världens roligaste bögbarn i Justin plus bästa fag&faghag-birollerna sedan Jack&Karens glansdagar med Mark&Amanda…och spelar dessutom discoremixen av Mikas Grace Kelly i en scen. Love, love, love. Dessutom är både Grey's Anatomy och Heroes också tillbaka...och ANTM fortsätter rösta ut helt rätt brudar (även om jag hade hjärtat i halsgropen sist).
"Molitva" – Serbiens ESCbidrag m Marija Šerifović Ny
Serbiens flata(?) i Ramoneströja vinner Eurovision 2007. Kom ihåg vart ni läste det först. En fantastisk ballad som har precis alla rätt och som ju mera jag lyssnar inser står helt utan konkurrens.
"Prayer for the Weekend" – CD m The Ark 3v
"Prayer for the Weekend", "Little Dysfunk You", "Gimme Love to Give" och "All I Want is You" går flitigt på iPoden. Men det visste ni ju redan.
Attitude Ny
Jag blir bara alltid lika glad när det dyker upp ett nytt nummer numera efter det där utgivningsstrulet i vintras. Har säkert sett sina bästa dagar – men utbudet av populärkulturellt bögtrams i glossy-mag form är ju inte direkt överväldigande i övrigt.Dessutom så är ju Mika med den här gången.
"Visit to Vienna" – Öppningsspår m Sahara Hotnights Ny
Vad jag tycker om hela Sahara Hotnights nya skiva kan ni snart läsa i en gratistidning nära er…men jag kan ju säga så mycket som att öppningsspåret på "What If Leaving Is A Loving Thing" är en av de bästa låtarna de gjort. Pure uphottad sextiotalspop som inte låter The Pipettes utan 2007.

Tveksamma Saker Just Nu:

McDonalds Chicken Burger för 10 kr
Så jäkla gott att jag i stort sett lever på det när jag behöver skräpmat. Tyvärr leder det också till att jag verkar behöva det ganska ofta på senare tid.
"My Boobs are OK" – Singel m Lene Alexandra
Om vi nu var överrens om att det här var skräp…hur kommer det då sig att jag inte kan sluta sjunga på "Gimme a Boo! Boo! Gimme a B! B! Gimmie an S! S! GO BOOBS!!"
"Inför ESC" – TV-program på SVT
Lyckades skärpa till sig något andra veckan.

Dåliga Saker Just Nu

Humlor
OK. Inte i allmänhet (de är faktiskt rätt söta insekter) – men absolut när man trampar på dem! Har inte stuckit mig på varken getingar, bin eller humlor sedan jag var liten…men jag kan meddela att det fortfarande gör lika jävla ont som då.
Svullna Tår och Näsor
Fortfarande aktuellt även denna veckan.
"Catwoman" – Kalkonfilm av Pitof
Så fick vi då ändå se den här kalkonen tillslut (under en av de klassiska filmsöndagarna hos A&A som jag äntligen kunde vara med på igen) och ja. Den är precis så dålig alla säger… Pajig, sönderdataanimerad, meningslös story och en hemsk Sharon Stone. Michelle Pfiffer/Tim Burtons Catwoman framstår som Oscarsmaterial.
Sömnbrist
Jag får skylla mig själv kanske...men jag lär mig tydligen aldrig.
Kroatien (med fleras) ESC-bidrag
Allvarligt? Hur dåligt kan något vara och fortfarande få kallas musik?

Ungefär så just nu.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Nämen vilka gullebarn! :-) Vad roligt att de kallar dig för ett djur... Jag brukar råka säga "Men hundar är ju också människor!" om min vovve... HA HA! Det blir tokigt ibland. ;D
Men ååh, Magnus nya måste jag också få tag på... Verkar myyycket lovande. Men okej, Supremes dubbelCD-samling är inte alls fel heller... Särskilt inte när man lånat den gratis på biblioteket. Peeeeerfekt! :D
Ha ha ha. Jag gillar din stående sistanotering med ESC-bidragen. Det finns verkligen katastrofalt dåliga låtar i år, och få riktiga guldkorn. Jag är besviken!

Oswald sa...

Jag tror bara Magnus framfört sin låt på Patricia hittills, men när den väl kommer så bara måste du ha den! Vet inte om han kommer släppa den som singel, men den är en sådandär smygande sommarhit som bara finns där...och så efter sommaren så är det den man mest förknippade med ljusa kvällar och grilldoft och bilresor till stranden!

"Mina" barn är de bästa. Man blir som ett nyladdat batteri efter en dag med dem - och ändå är det rätt intensivt.

Supremes skiva är grym! Jag har den också. Ett lyckopiller.

...å nope. Det kommer bli låååånga repetitioner i Helsingfors i väntan på Serbien, Cypern, Ryssland, Sverige, Spanien och de andra få guldkornen.

Anonym sa...

Lika? Serbiens artist och Lotta Bromé,, eller borde jag skaffa glasögon?

Oswald sa...

hahaha
Nä, den där bilden är inte speciellt lik Lotta B. Det är helt korrekt.

eurofivestar sa...

Vänta bara till du hör dansremixen av Serbien. Helt makalöst bra :)

Oswald sa...

På riktigt? Vill ha GENAST i så fall.

eurofivestar sa...

Jag ser att du hittat den på den andra bloggen :)
Vad tycks om Radomir remixen? Jag tycker den äger!

Oswald sa...

verkligen!
Oväntat att en ESC-ballad skulle få en sdan schysst behandling.
Verkligen hur bra jobbat som helst.