02 april 2007

Läget Just Nu - Vecka 14

Bra Saker Just Nu:

MrCatenaccis Gyozas Ny
En av de godaste grejerna med att käka på Wagamamas i London (vilket jag gör oförskämt ofta när jag är där) är deras goda side dishes, och favoriten är alltid gyoza – japanska dumlings. På Wagamama får man i tre dumplingar för typ en femtiolapp – men hemma hos MrC och A fick jag äta hur många jag ville i lördags. Suveränt! Självklart var all den japaninspirerade maten god (jag får snart börja chippa in pengar på deras matkonto) och självfallet var hela kvällen lika trevlig som alltid (inte minst på grund av att A hittat en hel låda med gamla Eurovision/Melodifestivalband i Jukkas lägenhet)…men absolut bäst var de här underbara små degknytena. Mumma!
"Masters of Television" – Sällskapsspel Ny
För det första ett alldeles bländande sällskapsspel för en TV-nörd som jag (det här är verkligen ett så bra frågespel om TV att jag nästan inte kan förstå att det finns på riktigt) och för det andra så har jag hittat två lika bra (möjligen bättre) TV-triviaister i R1 och L att spela det med…eller rättare sagt så hittade de mig. En av de jämnaste, skojigaste och mest intensiva spelkvällar jag varit på. Mera sådant!
"Italy vs Helsinki" – Singel m Laakso & Peter Jöback 2v
Den nya musikgenren "indie-musikal" kallade Nöjesguiden den här låten som är en av Peter Jöbacks främsta stunder hittills, i sin (mycket positiva) recension av Laaksos nya CD som dyker upp i april. Har ni inte redan köpt den här singeln så gör det nu!
"Party Animals" - TV-serie på BBC Ny
Det var längesedan jag tyckte så mycket om en TV-serie som jag gör med den här ljuvliga britthiten om unga Tories, Labours och lobbyister (partier…parties…partys…Party Animals. Get it?) i 2000-talets London. För alla oss som saknat This Life (och var besvikna på återföreningen tidigare i år) och Vita Huset är den här kombinationen rena julafton. Varför lyckas aldrig någon göra sådan här TV i Sverige? Ett måste! Har någon informerat SVT?
Söndagsutflykt med FF till Lager157 Ny
Att låna en bil, packa fikakorgen (okej…åka förbi Dahl's Konditori och köpa allting färdigt) och dra iväg till Västsveriges enda intressanta outlet är alltid en trevlig söndagssysselsättning, även om man inte är på jakt efter något. Men om man dessutom stannar vid en sjö och fikar i solskenet och senare gör lite fynd över en glass…ja då är ju söndagen gjuten.
Röd 8Gb iPod Nano Ny
Efter att ha gått å svurit över att min rosa iPod Mini haft en batteritid på mindre än en tunnelbaneresa till jobbet den sista tiden så var det dags att bita i det (inte så farligt)sura äpplet och inse att den gjort sitt. Två dagar efter att jag kikat in på apple.com så damp denna underbara lilla platta, lätta, röda snygging ner i mitt knä och jag blev förälskad direkt. Okej att det är lite störigt att alla spelningar nollställs och att alla betyg försvann på mina låtar (eftersom jag inte hade minin synkad med iTunes) – men det vägs helt klart upp av en (vad som synes)oändlig batteritid och automatisk pausning när hörlurarna trillar ur….vilket de å andra sidan inte gör längre heller. Kärleken är verkligen röd! ...och visst fick jag till en schyst inskription tillslut?
Lunch med M Ny
Så underbart att M tar sig tid att åka ut till Kista med Lill-Gurra för att ta en lång skvallerlunch och lätta upp min trista jobbvardag. Guld!
Shoppingfynd 6v
Förutom iPoden jag nämnde ovan, så blev det tre randiga tröjor (i olika färger), ett gäng strumpor, två par kallingar från Frank Dandy och ett par apsnygga Converse den här veckan.
"(Lack Of) Love Will Tear Us Apart" – Singel m The Honeydrips 2v
Fortfarande en av vårens favoritlåtar, och jag bara längtar till att jag ska komma igång med morgonpromenaderna så jag kan få ha den i lurarna (och en kaffe i näven) och traska omkring i ett soligt, nyvaket Stockholm.
Vår Ny
Solen och värmen och krokusarna och fåglarna och att kunna sitta på min lilla uteplats på gården i Göteborg i bara tshirt (eller på piren utanför jobbet) gör verkligen under för humöret. Snälla…jag förstår att detta förmodligen inte kan hålla i sig för evigt…men bara inte mera snö nu, tack!

Tveksamma Saker Just Nu:

Fullers London Pride
Min absoluta favoritöl finns såklart på fat på Göteborgs mest välsorterade ölhak Delirium. Trist bara att jag upptäcker det samma vecka som jag fått höra att jag dricker lite för mycket öl för min figur…
ESC 2007
Hur kul skulle det inte vara om man fick/kunde åka till Helsingfors om en dryg månad?
"Parlamentet" – TV4s Söndagsflaggskepp
I 99 fall av 100 är det här en barnslig, tråkig, hysterisk omogen variant av vad det en gång var – men ibland kan det faktiskt glimra till lite när genuint kul personer som Johan Rehborg, Johan Glans och Babben Larsson hamnar i samma program.

Dåliga Saker Just Nu

Splittrad Tillvaro/Long Time No See
Stunderna i Göteborg är alldeles för korta för att man ska hinna träffa alla man vill…och när det är tre-fyra veckor mellan tillfällena som man är här så rinner tiden mellan olika möten snabbt iväg till månader och halvår. Det är inte okej. Men jag blir samtidigt mindre och mindre klok på vart jag vill bo för varenda dag som går…
Mullvadenfiasko på Kanal5
Jag vet inte hur de lyckats göra en av världens bästa dockusåpakoncept så totalt ospännande att det blivit vårens största realityfiasko (och nu förpassat till en dödsdömd tid på fredagar klockan 19)?
"Mr Bean på Semester" – Film av Steve Bendelack
Årets sämsta och mest meningslösa film?
UPS-Leveransstrul
Hur många turer ska det behövas för att man ska få sin iPod?
Omotiverade Stressymptom
Hur kan man ha en mängd konstiga symptom när man inte haft något vettigt att göra under hur-lång-tid-som-helst?
"Stina!" – Talkshow på SVT
Stina
gör allt för att försöka vara Parkinson…och ändå blir resultatet bland det sämsta hon gjort. Alldeles för många gäster (varför ha Sissela Kyle som gäst om man bara ska prata om hennes morsa…som dessutom sitter i publiken? Ta in morsan då istället!) får alldeles för meningslösa frågor (fick vi veta något nytt om Rowan Atkinson? Henke Larsson?) mellan oinspirerade musikinslag. Skärpning!

Ungefär så just nu.

8 kommentarer:

Aronson sa...

Jag beställde min nya röda nano i går. Och ja, du fick till en riktigt bra inskription. Me like!

Vilken jag valde lär du snart få se i en blogg nära dig...

=)

Oswald sa...

Spännande.
Gud som jag våndades innan jag kom på min...
Det skulle vara nåt kort, något med musik, något som var 100% jag.

Men med viss hjälp så blev jag jäkligt nöjd tillslut.

Under står förresten mitt namn och telefonnummer. Om jag skulle glömma den nånstans, typ.

Anonym sa...

Hej Oswald!
Tack för musiktipsen ifredags, det gjorde min helg.
En ny ( musik) värld håller på att öppna sig för mig, mycket tack vare dina tips.
Please keep up the good work!

Aronson sa...

Jag är både nöjd och inte nöjd med min. Ville ha något med musikanknytning, typ Thank you for the Music eller nåt sånt, men kom inte på något som var jag.

Men jag har valt en låttitel i alla fall...

=)

Oswald sa...

Tänkte också på den - men jag är inte så ABBA.
Ville i och för sig ha något tidlöst, så både "Relax, Take it Easy" och "I Don't Feel Like Dancing" skrotades, trots att de är väldigt jag just nu.

Av (inte så)varierande anledningar som du kanske kan lista ut fick jag många tips på 'Barbie Girl'-citat också...typ: "You can brush my hair, undress me everywhere" å så...men nä.

Så var jag inne på massa Kent (typ Musik Non Stop låg närmast) men det kändes inte tillräckligt glammigt för en röd iPod.

Så då blev det Kylie. Kylie fungerar alltid.

Fred sa...

Ok, det blev en bra inskription, men jag tycker fortfarande att det varit guld om du valt "You can brush my hair, undress me everywhere". :-D

Kim da Costa sa...

Jag är mycket stolt över dig ang. inskriptionen. Och färgen var snyggsnygg.

Unknown sa...

själv är jag helt galet nöjd med min creative zen vision: m...
=)
och så vill jag passa på att tacka för en hedrande förstaplatsen...
välkommen på nya spännande matorgier, ha ha ha...

glad påsk.